Duże znaczenie w pozycjonowaniu stron internetowych stanowią media społecznościowe. Korzystamy z nich, aby nawiązać z potencjalnymi klientami dobre relacje. Chcemy dotrzeć do jak największego grona osób.
Ocenia się, że media społecznościowe przez wiele następnych lat będą uzyskiwały coraz większe znaczenie. Przecież stopniowo coraz większe grono osób będzie miało dostęp do internetu. Dodatkowo wciąż będzie możliwość komunikowania się za pomocą zdjęć i smsów, a także komunikatorów internetowych.
Jak pokazują badania, już za kilka lat liczba osób korzystających z internetu zwiększy się co najmniej dwukrotnie. Dodatkowo potwierdzono, że młode osoby o wiele chętniej korzystają z możliwości aplikacji mobilnych niż komunikatorów internetowych. Wystarczy spojrzeć chociażby na komunikator WhatsApp, należący do Facebooka. To właśnie z niego wysłano już więcej wiadomości niż za pośrednictwem tradycyjnych smsów. Zaobserwować można też, że bardzo rozwijają się takie media społecznościowe, jak Snapchat, Instagram, Twitch, Vimeo. Widać w nich zastosowanie coraz to większej jakości obrazu, a zarazem nowych technologii i funkcji. Takie platformy wzbudzają coraz większe zainteresowanie użytkowników smartfonów i tabletów.
Wykorzystanie social marketingu
Dawniej promocja w mediach opierała się na zastosowaniu kilku prostych metod w celu dotarcia do wybranej grupy klientów. Jednak takie działania często nie przynosiły oczekiwanych rezultatów. Firmy zapewniające reklamę w takich serwisach skupiały się na promocji kontekstowej, banerach i tradycyjnym pozycjonowaniu. Na przestrzeni kilku lat wiele się zmieniło, a przyczynił się do tego rozwój technologii informacyjnej, także portali społecznościowych, takich jak Facebook, YouTube, Google+ czy Pinterest. W nich odbywa się wiele działań marketingowych. Dostępne są specjalne narzędzia, które umożliwiają dzielenie się na takich portalach informacjami.
Dlatego właściciele stron firmowych decydują się na promowanie w takich mediach. W ten sposób na portalach społecznościowych pojawiły się firmy, sklepy, politycy, artyści i sportowcy.
Media społecznościowe - działania
Promocja marki odbywa się wirusowo lub wizerunkowo. Pierwsza skupia się na pozyskiwaniu jak największej ilości odbiorców. Publikowane materiały mają okazać się na tyle interesujące, aby użytkownik zdecydował się na ich podzielenie ze swoimi znajomymi czy skomentowanie. Dlatego marki stosują proste komunikaty, często w postaci zdjęcia. Taki przekaz staje się łatwiejszy do odczytania i zapamiętania.
Drugi rodzaj promocji, czyli marketing wizerunkowy, związany jest z zadawaniem pytań. To one przyczyniają się do nawiązania kontaktu z potencjalnymi klientami. Pozwala to wielu firmom wystartować w mediach społecznościowych z kampanią reklamową.
Ważny czas publikacji w social media
Ocenia się, że z media społecznościowe są przez internautów oblegane w określonych porach dnia. Wskazują na to badania prowadzone przez Facebooka i inne portale. Jeśli więc posty będą publikowane w odpowiednich porach dniach, jest możliwość wywołania większej aktywności ze strony szerokiego grona użytkowników. Najlepszą porą jest 15.00 w dni powszednie oraz godziny wieczorne, zaś najbardziej efektywnymi dniami okazują się środa i weekendy, kiedy to internauci mają więcej czasu i chętnie przeznaczają go na sprawdzenie swoich kont w mediach społecznościowych.
Użytkownicy chętnie biorą udział w niezobowiązującej polemice, zazwyczaj więc piszą zwięzłe posty. Warto więc skupić się na interakcji z innymi profilami, stronami i kanałami, które zapewniają dotarcie do większej ilości aktywnych i bardziej zaangażowanych użytkowników.
Media społecznościowe - walka o nowych klientów
Coraz większe znaczenie odgrywają aplikacje mobilne. Zapewniają geolokalizację bądź stanowią nowoczesne messengery, które umożliwiają szybką komunikację z bliskimi. Popularność takich serwisów, jak Facebook czy Twitter nadal rośnie, a wynika to przede wszystkim z faktu, że świat jeszcze nie nasycił się nimi. Natomiast twórcy social media zdają sobie sprawę, że w niedługim czasie może to nastąpić. I dlatego decydują się na poszukiwanie nowych rynków, na rynkach zagranicznych, na przykład wyszukują użytkowników w Azji, Afryce. Walka o klientów będzie odbywała się prawdopodobnie jeszcze przez kilka dekad i pozwoli nam zaobserwować, w jaki sposób niektóre media społecznościowe wyprzedzają pozostałe. Konkurencja będzie coraz większa i dlatego przebicie się mniejszych portali będzie o wiele trudniejsze. Wiele zależy od starań i wdrażanych pomysłów.
Wnioski: użytkownicy portali społecznościowych będą jeszcze chętniej szukać w nich rozrywki po pracy i szkole. Wielu skupia się na zamieszczaniu zabawnych zdjęć, a nie na skomplikowanych i długich postów. Pozwala to na właściwe dopasowanie się do użytkowników w celu promocji marki i skutkuje przyrostem fanów, a zarazem poprawą wyników sprzedażowych.
Poprzez media społecznościowe firmy przez wiele następnych lat będą mogły docierać do szerokiego grona odbiorców. Właśnie dzięki nim mogą przedstawić swoją ofertę i utrzymywać stały kontakt z klientem, nie poświęcając przy tym ogromnej ilości środków finansowych, które są związane z inwestycją w reklamy telewizyjne.
Jak na razie inwestycja w social media przynosi wspaniałe wyniki, co może się zmienić za kilka lat. Nie powinno to jednak zniechęcać firm do utrzymywania dzięki nim kontakty z klientami. Eksperci SEO oceniają, że jest to inwestycja na lata, a nie na kilka sezonów. Dlatego warto się o tym przekonać i być na bieżąco z nowinkami z branży mediów społecznościowych.