Frazy ogólne często charakteryzują się dużą liczbą wyszukiwań przez internautów korzystających z Google. Problem z nimi polega jednak na tym, że towarzyszy im znacznie większa konkurencja. Co więcej, często poszukiwane są przez osoby dopiero próbujące zebrać informacje o produkcie lub usłudze. Nie wspominając już o tym, iż w przypadku branż, w których klientom zależy na bezpośredniej styczności z firmą, po prostu nie mają one większego sensu. W takich przypadkach znacznie lepiej jest, przy tworzeniu strony zadbać o odpowiedni dobór fraz lokalnych.
Frazy lokalne, czyli jakie?
Gdy myślimy o pozycjonowaniu lokalnym, mamy na myśli nie tylko frazy złożone z połączenia ogólnych fraz kluczowych i nazwy miasta. W niektórych przypadkach warto uwzględnić także dzielnice. Świetnie widać na przykładzie Warszawy, dla której frazy lokalne będą obejmowały także słowa z dopiskami typu „Żoliborz” lub „Bemowo”. Podobnie w przypadku miejscowości znajdujących się dosłownie tuż obok dużych miast warto rozważyć uwzględnienie we frazach obu miejscowości.
Decydując się na dobór fraz lokalnych można odpuścić frazy z dopiskiem województw. Dopiski w rodzaju „lubelskie” lub „zachodniopomorskie” mogły mieć sens dwadzieścia lat temu w przypadku niektórych branż, jednak już dawno sposób wyszukiwania uległ zmianie i obecnie niemal nikt nie stosuje takiego dopisku.
Pozycjonowanie lokalne to także wizytówki Google
Myśląc o doborze fraz lokalnych warto skupiać się nie tylko na uwzględnieniu ich w optymalizacji strony, lecz również na odpowiednim skonfigurowaniu wizytówek Google. To właśnie one pojawiają się na wtrącanych w wyniki Google mapach – dopasowanych do kontekstu zapytań lokalnych. Co więcej, zdarza się, ze wtrącenia lokalne pojawiają się w wynikach wyświetlanych dla zapytań ogólnych.
Warto też pamiętać, że dane z wizytówek Google mogą sprawić, że przy zapytaniach typu "[nazwa firmy] adres" dane teleadresowe zostaną wyróżnione szczególnie mocno.
Frazy lokalne będą coraz bardziej istotne
Dobór fraz lokalnych i ich znaczenie rośnie z roku na rok. Z jednej strony Google coraz bardziej indywidualizuje wyniki, między innymi pod kątem lokalizacji przypisanej danej osobie. Z drugiej właśnie wyszukiwanie lokalne nabiera znaczenia w wyszukiwaniu mobilnym. Wreszcie wspomniane już wtrącone w wyniki wyszukiwania mapki są elementem spychającym w dół, poniżej linii przewijania, część wyników organicznych – co tym bardziej sprawia, że warto być przez Google kojarzonym z konkretnym regionem.
Są branże, dla których lokalność jest kluczowa
Jeżeli nadal masz wątpliwości co do tego, czy zadbanie dobór fraz lokalnych jest istotne, to wspomnijmy o jeszcze jednej sprawie. Są branże, dla których kompleksowy dobór fraz lokalnych (najlepiej wybranych z wykorzystaniem takich narzędzi, jak Google Keywords Planner, ale też poprzez analizę konkurencji wykonaną za pomocą narzędzi Semstorm lub Senuto) jest po prostu kluczowy. Mowa tu o wszystkich tych firmach, które działają wyłącznie stacjonarnie, bądź działalność internetowa jest dla nich wyłącznie elementem marginalnym. W ich przypadku to, czy znajdą się wysoko na wyszukiwaniach mających lokalny kontekst to sprawa kluczowa, a jej zaniedbanie to po prostu oddanie pola konkurencji.