W skutecznym pozycjonowaniu stron internetowych ważną rolę odgrywają słowa kluczowe. To właśnie dzięki odpowiedniemu dobraniu fraz kluczowych można zwiększyć ruch i sprawić, by witryna była bardziej widoczna dla wyszukiwarek. W procesie tworzenia słów kluczowych nie zawsze można wybrać te właściwe, co z kolei skutkuje tym, że strona nie pojawia się na szczycie list wyszukiwania. Można temu zaradzić poprzez zatrudnienie wykwalifikowanej agencji pozycjonującej strony internetowe albo skorzystać z odpowiednich narzędzi, takich, jak Keyword Planner od Google.
Czym jest Google Keyword Planner?
Planer słów kluczowych to narzędzie, które pozwala na zaprojektowanie lub rozwiniecie istniejących kampanii w sieci wyszukiwania. Daje możliwość wyszukania propozycji słów kluczowych, stworzenia nowej listy słów kluczowych poprzez połączenie kilku list, a także wyświetlenia propozycji grup reklam i statystyk historycznych oraz zobaczyć prognozę skuteczności słów kluczowych. To narzędzie pozwala również na ustalenie konkurencyjnych stawek oraz budżetów poszczególnych kampanii. Co najważniejsze, Google AdWords jest darmowy.
Główną zaletą Google Keyword Planner jest to, że zawiera on wszystkie informacje, które niezbędne są profesjonalistom zajmującym się SEO i z tego powodu bardzo często od tej właśnie aplikacji zaczynają oni planowanie kampanii. Dodatkowo, planer może być używany zarówno przez osoby początkujące, jak i profesjonalistów do stworzenia zupełnie nowej kampanii lub wsparcia już istniejącej.
Bardzo ważne jest to, że Google Keyword Planner pozwala na wyszukanie słów kluczowych oraz grup reklam na podstawie pojęć odpowiednich dla danego produktu lub usługi, posiadanej strony internetowej lub innych kategorii związanych z reklamowanymi przedmiotami.
Dla planowania kampanii reklamowej na pewno ważnym elementem Google Keyword Planner będzie możliwość zobaczenia historii skuteczności oraz prognoz ruchu. Statystyki, na przykład zestawienia wskazujące najczęściej wyszukiwane frazy, pozwalają podjąć decyzję odnośnie tego, które słowa kluczowe będą najbardziej przydatne w planowanej kampanii. Z kolei prognozy, szczególnie planowana liczba kliknięć czy szacunkowe dane dotyczące konwersji, pokazują, w jaki sposób uprzednio ułożona lista słów kluczowych zadziałała w kontekście założonego budżetu lub oferty. Statystyki pokazują również, w jaki sposób najlepiej rozplanować budżet lub ofertę.
Jak wyszukiwać słowa kluczowe?
Opcja I
Jedną z głównych funkcji planera jest wyszukiwanie najbardziej efektywnych słów kluczowych przy rozplanowywaniu kampanii lub dodawania kolejnych fraz, które może nie mają ogromnego potencjału wyszukiwania, ale są na tyle charakterystyczne, że mogą doskonale zwiększyć poziom konwersji na stronie. Narzędzie wskazuje listę najczęściej wyszukiwanych określeń i pozwala na wybranie tych, które są najbardziej przydatne.
Po wybraniu swoich słów kluczowych „kupuje” się je poprzez wrzucenie do koszyka. Są one zazwyczaj pogrupowane; użytkownik wybiera pomiędzy Propozycjami grup reklam a Propozycjami słów kluczowych. W zależności od tego, co jest bardziej interesujące dla użytkownika, wybiera on odpowiednią funkcję. Ustawione domyślnie Propozycje grup reklam przydadzą się osobom, które używają planera do kampanii w AdWords. Z kolei wyszukujące słów kluczowych do kampanii SEO powinni skupić się na drugiej opcji.
Obydwie funkcje pozwalają na wybranie tych fraz bądź grup, które są najbardziej odpowiednie dla danego produktu. Aby pomóc użytkownikowi w odpowiednim ich doborze, udostępniane są statystyki historyczne oraz prognozy wskazujące maksymalny CPC i dzienny ruch.
Opcja II
Innym sposobem na sprawdzenie popularności słów kluczowych, jest wpisanie ich ręcznie do planera lub zaimportowanie w formie pliku CVS w celu sprawdzenia skuteczności ich działania. Dzięki temu użytkownik może przekonać się, czy jego frazy będą przynosiły odpowiedni ruch na stronie. Dane, pozyskane za pomocą statystyk, oprócz siły działania podsuniętych narzędziu słów, mogą również dostarczyć informacji na temat prognozowanej ilości kliknięć i potencjalnego kosztu kampanii.
Co ważne, Google Keyword Planner pozwala również na sprawdzenie najbardziej popularnych słów kluczowych pod względem zróżnicowania geograficznego oraz połączenie tych najbardziej obiecujących w jedną listę.
Keyword Planner - personalizacja wyników
Aby móc skorzystać z aplikacji Google Keyword Planner, należy zalogować się na konto Google i wejść w zakładkę AdWords, Narzędzia, a następnie w opcji Planer słów kluczowych wybrać Znajdź nowe słowa kluczowe i pobierz dane o liczbie wyszukiwań. Użytkownik zostanie poproszony o podanie informacji na temat planowanej kampanii, a więc:
- nazwy produktów i usług,
- adresu strony docelowej,
- zaznaczenie kategorii produktów.
Jest to również właściwy moment, aby dostosować odpowiednio do swoich potrzeb także inne kryteria, takie jak lokalizacja wyszukiwania, język i ustawienia wyszukiwarki.
Następnie warto skorzystać z opcji filtrującej otrzymane hasła i odrzucić frazy o zbyt małej liczbie wyszukiwań lub zbyt dużej sugerowanej stawce, a także te o określonym udziale reklamy w wyświetleniach. Można też usunąć sformułowania, które już znajdują się na koncie AdWords lub takie, które już wcześniej zostały wybrane do planu. Korzystając z możliwości narzędzia, można też dodać negatywne słowa kluczowe lub zawęzić ich zakres.
Same filtry pozwalają na wyszukiwanie informacji na podstawie trzech kryteriów:
- statystyki historycznej (dane na temat średniej liczby wyszukiwań w miesiącu),
- opcji związanych z samymi słowami kluczowymi (łącznie z informacją na temat tego, czy hasło zawiera treść tylko dla dorosłych) oraz
- listę sugerowanych fraz, a więc takich, które zawierają co najmniej jedno podane przez użytkownika pojęcie.
Ciekawą opcją jest okresowe dopasowanie słów kluczowych do kampanii. Jest ona skierowana do tych osób, które planują działania ograniczone czasowo lub poszukują haseł, które zaczynają dopiero nabierać znaczenia dla wyszukiwarek internetowych. Dzięki takiej funkcji Google Keyword Planner przydaje się wszystkim tym, którzy poszukują informacji na temat trendów, potrzebują porady odnośnie przydatności określonych haseł w ciągu roku albo chcą porównać popularności poszczególnych fraz w dwóch wybranych przez siebie okresach.
Google Keyword Planner to wszechstronne narzędzie, którym posługiwać się mogą wszystkie osoby zainteresowane stworzeniem udanej kampanii reklamowej. Dzięki dużej ilości funkcji użytkownicy otrzymują dane, pozwalające na zmaksymalizowanie efektów swoich działań.