Poradnik Przedsiębiorcy

Czym grozi samodzielne promowanie firmy?

Założenie firmy i oferowanie bardzo dobrych produktów czy usług nie oznacza jeszcze sukcesu. Samodzielne promowanie firmy dla wielu przedsiębiorców oznacza straty zamiast zysków. Jakie błędy można popełnić? Czego się wystrzegać? Sprawdzamy, jak promowanie firmy na własną rękę może zaszkodzić biznesowi.

Samodzielne promowanie firmy, a brak widoczności w internecie

Stworzenie strony internetowej wcale nie oznacza, że użytkownicy znajdą ją w gąszczu innych witryn. Przedsiębiorcy, którzy nie mają doświadczenia w budowie stron, często nie wiedzą, że muszą one jeszcze zostać dobrze zoptymalizowane, a content (np. opisy produktów czy usług) musi być unikalny. Co więcej, by strona wyświetlała się wysoko w wynikach po wpisaniu przez użytkownika zapytania w wyszukiwarkę, konieczne jest zamieszczenie sitemap i zadbanie o jej wersję mobilną (już co 3. użytkownik przegląda sieć na urządzeniach mobilnych).

Widoczność w internecie zapewnia nie tylko strona internetowa, ale również media społecznościowe czy reklama Google Ads. Nieumiejętne prowadzenie konta choćby na Facebooku czy nieprawidłowy dobór słów kluczowych w kampanii Google Ads mogą spowodować, że nakłady czasowe i finansowe wcale nie przełożą się na większą sprzedaż lub wzmożone zainteresowanie usługami. To jeden z głównych powodów, dla których promocję firmy w sieci warto powierzyć specjalistom.

W przypadku firm lokalnych błędem będzie niewykorzystanie Google Moja Firma. Brak wizytówki spowoduje też, że firma nie będzie widoczna w lokalnych wynikach wyszukiwania.

Brak stałych klientów oraz klientów z polecenia

Każda firma dąży do tego, by mieć stałych klientów. Nawet najlepszy produkty czy usługa wykonana na wysokim poziomie wcale nie muszą przekonać konsumentów do systematycznego korzystania z oferty przedsiębiorcy, jeżeli nie będzie on o sobie przypominał. Samodzielne promowanie firmy może skończyć się tym, że firma z czasem wcale nie będzie mogła pochwalić się coraz większą bazą stałych klientów.

Kluczem do tego, by klienci powracali na zakupy np. do sklepu internetowego, jest cykliczne zwracanie uwagi na dostępny asortyment. Firmy wykorzystują w tym celu newslettery i komunikację z użytkownikami mediów społecznościowych. Równie istotne jest prowadzenie firmowego bloga, z którego klienci mogą czerpać wiedzę. Ciekawe, merytoryczne wpisy gwarantują, że użytkownicy od czasu do czasu będą zaglądać na bloga, by zapoznać się z nowymi artykułami.

Aby zyskać klientów z polecenia, zastosować można m.in. nagrody czy zniżki dla osób, które będą polecać produkty. Gdy ambasadorami marki są „zwykli” użytkownicy, zyskuje ona na wiarygodności.

Nieprawidłowa komunikacja z klientami

Klient nie musi być zadowolony z otrzymanego produktu, może też zgłaszać zastrzeżenia co do czasu dostarczenia przesyłki. Reklamacje nie zawsze są wysyłane na podany na stronie internetowej adres mailowy – czasem klienci publikują swoje opinie w internecie, np. w mediach społecznościowych. Reakcja firmy ma ogromne znaczenie dla tego, jak będzie ona postrzegana przez użytkowników. Udzielając odpowiedzi, ważyć trzeba każde słowo.

W internecie bardzo łatwo znaleźć przykłady firm, które polegały na kontakcie z niezadowolonymi klientami. Dlaczego? Gdyż zamiast przyjąć do wiadomości krytykę i zaproponować klientowi np. rabat, wdawały się w dyskusję, zaogniając w ten sposób sytuację. Promowanie firmy na własną rękę i lekceważenie krytycznych uwag może skończyć się PR-ową katastrofą.

Zewnętrzna, specjalizująca się w PR firma, nie będzie podchodzić do wpisów klientów w sposób emocjonalny, ale profesjonalny. Na takim działaniu przedsiębiorstwo może jedynie zyskać.

Niespójny przekaz i brak wiarygodności

Zakładając firmę, przedsiębiorca musi wybrać nazwę i przygotować spójną komunikację wizualną. Zarówno forma graficzna, krój liter czy nawet kolory – wszystko to ma znaczenie dla tego, czy marka zostanie zapamiętana przez konsumentów. Jeżeli tak, firma ma szansę zdobyć stałych klientów, zwłaszcza gdy będzie ona kojarzyła się z dobrymi produktami lub usługami na najwyższym poziomie.

Jak wyróżnić się na rynku? To zadanie wcale nie jest proste. Przedsiębiorca, decydując się na samodzielne promowanie firmy, może popełnić błędy już na etapie projektowania logo. Jeżeli będzie ono skopiowane od konkurencji czy będzie kontrastowało z wizerunkiem firmy, klienci mogą mieć uzasadnione wątpliwości co do jakości oferowanych produktów czy usług.

Zarówno projektowanie logo, wizytówek czy innych materiałów reklamowych warto powierzyć specjalistom. To sposób na stworzenie silnej i zapadającej w pamięć marki.