0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Google zakupy – kampania w AdWords dla sklepów internetowych

Wielkość tekstu:

AdWords to płatna reklama oferowana w wyszukiwarce Google, która pozwala w skuteczny sposób dotrzeć do klientów z różnych branż. Cieszy się ona dużą popularnością ze względu na różnorodność form przekazu oraz fakt, że opłaty ponosi się jedynie za przeklik, a nie wyświetlanie. Niedawno firma poszerzyła swoją ofertę o możliwość stworzenia reklam produktowych, przeznaczonych dla branży e-commerce - Google zakupy.

Klienci trafiają prosto z Google do sklepu

Google jest najpopularniejszą wyszukiwarką na naszej szerokości geograficznej. Co miesiąc korzysta z niej prawie 20 milionów polskich internautów, którzy poszukują tam różnych informacji, dlatego sklepy internetowe optymalizują swoje biznesy pod jej wymogi – jest to idealne miejsce do promocji. AdWords pozwala na promocję witryny w wyszukiwarce oraz na innych stronach działających w systemie partnerskim.

Google oferuje swoim klientom szeroki wachlarz możliwości skutecznej promocji ich biznesu. To nie tylko najczęściej spotykana reklama tekstowa oparta na słowach kluczowych w wyszukiwarce, lecz także reklamy graficzne oraz displayowe kierowane na sieć partnerską, remarketing, reklamy video, a ostatnio również możliwość reklamy w poczcie Gmail oraz tworzenie reklam prezentujących listę produktów dostępnych w sklepie.

Reklama Adwords dla branży e-commerce

Google zakupy to ogólnie mówiąc reklama z listą produktów, zawierająca dane takie jak cena (ewentualnie cena promocyjna), zdjęcie produktu oraz informacje o sprzedawcy. Wymaga ona ściślejszej integracji sklepu z kontem Google niż pozostałe dostępne typy. W przypadku kampanii produktowych reklamy są wyświetlane osobom, które szukają podobnego asortymentu oferowanego w danym sklepie. Zwiększa to szanse na podniesienie sprzedaży oraz wzrost obrotów.

Jednak prowadzenie kampanii Google zakupy nie jest proste, a jej uruchomienie niekiedy wymaga cierpliwości lub nawet pomocy informatyka. Zanim w ogóle rozpocznie się prowadzenie kampanii produktowej, oprócz konta w Google AdWords trzeba założyć również Merchant Center. Jest to niezbędne do tworzenia kampanii z listą produktów oraz zarządzania nimi. Google Merchant Center to narzędzie służące do przesyłania informacji do Google’a na temat produktów danego sklepu, po to, by mogły być wyświetlane w ramach Google zakupy oraz w innych usługach.

Google zakupy wymaga integracji sklepu z Merchant Center

Warunkiem założenia Merchant Center jest posiadanie konta w usłudze Google – bez tego nie ma możliwości dalszego działania. Kolejnym krokiem jest odpowiednia konfiguracja, która pozwoli na efektywną sprzedaż. Jednak nie jest ona dostępna dla wszystkich sklepów, gdyż dla Google’a ważne jest, aby kupujący mógł bezpiecznie i wygodnie korzystać z witryny. W tym celu stawia wymogi, jakie powinien spełnić sklep internetowy.

Zanim więc wyśle się plik konfiguracyjny, warto sprawdzić, czy na stronie znajdują się: dokładne dane kontaktowe (takie jak adres, e-mail i numer telefonu), protokół SSL chroniący proces transakcji, określone zasady dotyczące zwrotów oraz jasne i dobrze widoczne warunki płatności. Pracownicy Google’a również sprawdzają, czy proces transakcji jest kompletny, czyli czy użytkownik jest w stanie dodać towar do koszyka i zapłacić.

Sklep internetowy musi stać na własnej domenie

Kolejnym wymogiem, jaki kupujący musi spełnić, by móc korzystać z Google zakupy, jest zweryfikowanie i zarezerwowanie adresu URL witryny sklepu. Pozwala to na połączenie witryny z kontem Merchant Center oraz potwierdzenie, że jest się jej właścicielem. Dzięki temu Google ma pewność, z kim współpracuje.

Kiedy już dokona się uzupełnienia danych oraz zarejestruje adres strony, można przystąpić do utworzenia pliku oraz przesłania danych produktu. Plik powinien zawierać wszystkie informacje na temat sprzedawanych towarów, czyli wyczerpujące dane o produktach podawane w formie atrybutów. Wzór pliku oraz dodatkowe wytyczne Google udostępnia w zakładce pomocy.

Google zakupy wymaga stworzenia pliku z atrybutami

Po stworzeniu odpowiedniego formatu pliku powinno się go zarejestrować w Google Merchant Center. Ta procedura jest wymagana tylko za pierwszym razem, kolejne aktualizowane pliki można przesyłać już bezpośrednio do Google’a. Potem wystarczy zapisać pobrany plik danych, by móc przejść do konfigurowania swojej kampanii Google zakupy na koncie AdWords.

Tam sprawa jest o wiele prostsza i nie wymaga tak skomplikowanego konfigurowania. Wystarczy wejść w zakładkę Kampanie, kliknąć +Kampanie i wybrać kampanię produktową. Należy ją nazwać, wybrać konto Merchant Center, a następnie lokalizację. To bardzo ważne, kiedy działa się na kilku rynkach, a nie tylko na krajowym. Google zakupy nie jest bowiem dostępna dla wszystkich krajów. Nie można też prowadzić jednej kampanii w kilku lokalizacjach – w takim wypadku trzeba założyć osobną.

W kampanii produktowej można promować wybrany asortyment

W Google zakupy nie trzeba promować wszystkich produktów dostępnych w sklepie. Można wybrać niektóre z nich lub tylko poszczególne grupy. Takiej selekcji można dokonać na poziomie grupy reklam i wykluczyć z kampanii dany asortyment lub go do niej dodać. Następnie należy przemyśleć budżet, jaki planuje się w nią zainwestować.

W przypadku kampanii produktowych można ustawić indywidualne stawki dla każdej grupy produktów. Można podzielić dostępny w sklepie asortyment ze względu na jego kategorię, typ produktu, markę, stan lub identyfikator czy też stworzyć mu etykietę niestandardową. Czasem części towaru nie da się zaklasyfikować do którejś z grup – w takim wypadku trafia on do kategorii „Wszystkie pozostałe”.

Stawki powinno się ustawiać w zależności od celów kampanii: im wyższa stawka, tym częściej produkty będą wyświetlane na wyższych pozycjach. Ustawienie maksymalnej wartości przekliku nie oznacza jednak, że dokładnie tyle będzie on kosztował. Wysokość stawki zależy od konkurencji w danej branży oraz od jej strategii działania. Mogą się więc one zmieniać w przeciągu tygodni czy nawet dni.

Google zakupy pomaga zwiększyć obrót w sklepie

W przypadku kampanii produktowych nie ma możliwości kierowania jej albo na wyszukiwarkę, albo na sieć partnerską. Mówiąc ogólnie: w porównaniu do innych typów kampanii nie ma tu zbyt dużych możliwości. Pozostaje wybór pomiędzy wszystkimi dostępnymi użytkownikami w sieci a odbiorcami danego sklepu (remarketing).

Google zakupy to kampanie reklamowe przeznaczone wyłącznie dla coraz prężniej rozwijającej się branży e-commerce. Pozwalają one dotrzeć z asortymentem do osób, które nawet nie weszły na stronę, a szukały podobnych produktów w wyszukiwarce. Pod względem kierowania mają one pewne ograniczenia i nie są tak rozbudowane jak pozostałe formy kampanii. Mimo to są jedną z bardziej skutecznych możliwości promocji w internecie. Dobrze przemyślane i odpowiednio prowadzone, mogą przynieść naprawdę duże zyski dla danego sklepu.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów