Poradnik Przedsiębiorcy

Pozycjonowanie stron - zasady działania wyszukiwarki Google

Google jest gigantem. To najbardziej popularna wyszukiwarka na całym globie. 93% spośród wszystkich generowanych na świecie zapytań trafiło do Google. Nic dziwnego, że niemal każdy kto planuje ekspansję swojego biznesu w Internecie, chce by jego strona znalazła się jak najwyżej w rankingu Google. W tym artykule postaramy się odpowiedzieć jak działa największa na świecie wyszukiwarka, sprawdzimy podjęcie jakich kroków może istnienie wpłynąć na pozycjonowanie stron, przyjrzymy się także jakie działania mogą skutkować „banem”. Zaczynamy!

Jak działa Google? 

Nie bez kozery Google nazywany jest gigantem z Mountain View. Nieprzerwanie, od lat, przetwarza przeszło 90% globalnych zapytań. Jak działa największa wyszukiwarka na świecie? Tworząc stronę internetową, planujesz nie tylko jej architekturę, ale także tematykę oraz treści. Odpowiedni dobór fraz kluczowych (zwrotów/zdań, które użytkownicy stosują, by znaleźć oferowany przez Ciebie asortyment), ich rozmieszczenie w treści oraz kodzie strony pozwoli Google we właściwy sposób „odczytać” i skategoryzować Twoją witrynę. Plik robot.txt wskazuje wyszukiwarce, które strony i pliki w Twojej witrynie może indeksować. Strona z czasem zostanie zaindeksowana w Google. Czy to oznacza, że pojawi się w wynikach wyszukiwania? Tak, ale raczej nie możesz spodziewać się, że na pierwszej, drugiej, dwudziestej czy trzydziestej stronie wyników, prędzej blisko setnej. Czy zatem możesz liczyć na duży ruch na Twojej stronie? Raczej nie. Bez pozycjonowania strony się nie obędzie.

Co to jest pozycjonowanie stron?

Pozycjonowanie to zamierzone działania, których celem jest uzyskanie przez stronę jak najwyższej pozycji w rankingu Google. Gigant z Mountain View regularnie informuje, jakie czynniki będą brane pod uwagę w ocenie witryn, co przełoży się na ich pozycję w wynikach wyszukiwania. Nie są to precyzyjne wytyczne, jedynie wskazówki, którymi powinni kierować się twórcy oraz właściciele serwisów www.

Pozycjonowanie stron obejmuje szereg działań on-site i off-site. Prace on-site to optymalizacja zarówno kodu, jak i treści witryny, zgodnie z wytycznymi Google. Prace off-site z kolei skupiają się na pozyskaniu linków prowadzących do pozycjonowanej strony. Stworzenie optymalnego profilu backlinków jest nie lada wyzwaniem dla pozycjonerów.

Black hat, white hat czyli trochę historii? 

Jak wspomnieliśmy Google tworząc swój ranking stron pod uwagę bierze jakość strony – zarówno pod względem technicznym, jak i jej zawartości (w cenie są unikatowe, rzetelne, wyczerpujące temat artykuły, wzbogacone o video content czy infografiki). Drugim czynnikiem, który znacząco wpływa na pozycjonowanie stron są linki prowadzące do witryny (przede wszystkim wysokiej jakości). Tak, wygląda to dziś, ale jeszcze kilkanaście lat temu...

Aby wypozycjonować witrynę wystarczyło umieścić w treści i kodzie strony odpowiednią ilość słów kluczowych, a następnie korzystając z automatów pozyskać jak największą ilość linków przychodzących (aktualnie tego typu praktyki niechybnie ukarane zostałyby przez Google banem czyli usunięciem z rankingu stron). W efekcie w TOP 10 lądowały strony, których jakość pozostawała wiele do życzenia. Google postanowił wypowiedzieć wojnę tego typu praktykom, które zyskały miano Black hat SEO, wprowadzając modyfikacje swoich algorytmów. Jak łatwo się domyśleć, white hat SEO stoi na drugim biegunie działań – to wszystkie modyfikacje i prace, zarówno on-site, jak i off-site, prowadzone zgodnie w wytycznymi Google.

Pozycjonowanie stron dziś 

Zdaje się, że trudno dziś trafić na szaleńca czy raczej szarlatana, który zdecydowałby się na stosowanie technik black hat. Dziś SEO to żmudna, sumienna, czasochłonna praca i dość kosztowna forma promowania strony www. Wszelkie działania muszą prowadzone być zgodnie z wytycznymi Google. Prezentujemy dziesięć, naszym zdaniem, najważniejszych w 2020 roku, wskazówek, których każdy SEO Master powinien przestrzegać:

  1. Postaw na content – unikatowy, rzetelny, obszerny.

  2. Zadbaj, by treści były nastawione na rozwiązanie konkretnych problemów użytkownikfów. Pisz i prezentuj temat w sposób maksymalnie wyczerpujący.

  3. Pamiętaj, że content to nie tylko artykuły, ale także video, a Twoi odbiorcy są z pewnością nie tylko mobile, ale i video friendly.

  4. Zawalcz o pozycję zero (patrz powyższe punkty plus nie zapominaj o dodaniu tabel i wypunktowań, które Google bardzo lubi).

  5. Korzystaj z danych strukturalnych i nie zapomnij o elementach rozszerzonych.

  6. Miej na uwadze, że wyszukiwania głosowe, w 2021 roku przekroczą 50% wszystkich zapytań, już teraz optymalizuj stronę i wpisy pod tym kątem.

  7. Nie przesadzaj ze słowami kluczowymi – optymalizacja tak, ale nie ponad miarę.

  8. Pamiętaj o parametrach technicznych – prędkość ładownia, certyfikat ssl... Nie zaniedbuj tych aspektów.

  9. Trzymaj rękę na pulsie i bądź na bieżąco.

  10. Analizuj, testuj i optymalizuj.