Ludzie różnią się między sobą i trudno się dziwić, że tak samo różni są klienci sklepów online. Jedni dokonują zakupów spontanicznie, inni w bardzo przemyślany sposób. Dla niektórych cena odgrywa najważniejszą rolę, a dla innych zupełnie traci ona znaczenie. Kim i jaki jest więc klient sklepów internetowych? Co nim kieruje podczas podejmowania decyzji o zakupie? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć w poniższym artykule omawiającym typy klientów, z jakimi mamy do czynienia w e-commerce.
Podatność na cenę oferowanego produktu, cechy osobowości i temperament kupujących czy też ich nieustanny brak czasu to tylko nieliczne z kryteriów, według których można sklasyfikować poszczególne grupy klientów. Dlatego uwzględniając te, naszym zdaniem najistotniejsze, podzieliliśmy je na następujące typy klientów sklepów online:
Poszukiwacze okazji i wrażliwcy cenowi, czyli typy klientów, dla których cena odgrywa najważniejszą rolę
Te typy klientów sklepów online cechuje przede wszystkim nastawienie na jak najtańsze nabycie produktu. Cena stanowi dla nich najistotniejszy argument zachęcający do zakupu. Są to klienci świadomi wszelkich kosztów, a dodatkowe opłaty - choćby z tytułu dostawy - nie umkną ich czujnej uwadze. Bardzo mocnym bodźcem do zakupu dla tej grupy klientów stają się wszelkiego rodzaju upusty, promocje cenowe czy też dodatkowo załączane do zakupów gratisy. Aby więc zachęcić tego typu klientów do zakupów, warto posiadać naprawdę atrakcyjną cenowo ofertę w porównaniu z innymi sklepami online. Nie ma co jednak zbytnio liczyć na ich lojalność, bowiem do każdego zakupu podchodzą indywidualnie, a niższa cena w innym sklepie kolejnym razem będzie dla nich wystarczającym argumentem do zrobienia zakupów właśnie tam. Wyprzedaże to dla nich idealna okazja do nabycia towarów.Dlatego ten typ klientów warto przekonywać do swojej oferty choćby spersonalizowanym newsletterem z atrakcyjną cenowo propozycją.
Pewną odmianą tego typu klientów są fani rabatów. Dla nich znalezienie promocji/rabatu następuje zanim jeszcze wyszukają samego produktu. Na ich lojalność nie ma co liczyć, a jedynym trofeum w ich odczuciu jest świadomość trafienia na naprawdę wyjątkową i niepowtarzalną okazję.
Asekuracja i rozwaga cechą typu klientów sklepów online
Ten typ klientów sklepów online cechuje przede wszystkim dystans do zakupów realizowanych za pośrednictwem internetu. Są to ludzie bardzo przezorni i ostrożni na wszelkie nadużycia w świecie online, o których mieli okazję usłyszeć lub przekonać się osobiście. Stąd też często skłonni są oni korzystać ze sprawdzonych już sklepów, stając się tym samym dla nich bardzo lojalną grupą odbiorców. Cena i koszty dostawy dla tego typu klientów nie są tak bardzo istotne jak poczucie bezpieczeństwa i zapewne dlatego w znacznej części decydują się oni na skorzystanie z możliwości odbioru osobistego czy płatności za pobraniem.
Typy klientów - ci z chronicznym brakiem czasu
Notoryczny brak czasu, a zarazem docenienie szybkości i wygody jaką daje internet i robienie zakupów online to cechy kolejnej grupy klientów e-sklepów. Ci wiecznie zabiegani internauci stanowią grupę lojalnych klientów sklepu i nie są tak bardzo podatni na różnice cenowe. Doceniają oni czas i komfort choćby w odniesieniu do samego procesu składania zamówienia czy też formy płatności, jaką umożliwia im dany sklep. Błyskawiczna realizacja zamówienia, bardzo szybka dostawa, szczegółowe i kompletne opisy produktów oraz możliwość realizacji płatności elektronicznych to dla nich bez wątpienia kryteria pomocne w podjęciu decyzji. Żyjąc w ciągłym pośpiechu, ta grupa ludzi doceni poczucie bezpieczeństwa, jakie da im choćby bieżący monitoring statusów zamówienia, które zapewne również zostało zrealizowane w ostatnim momencie. W przypadku tego typu klientów sprawna logistyka, aktualne informacje o dostępności oraz profesjonalna i nienaganna obsługa są bardzo kluczowe do utrzymania ich przy sobie w przyszłości.
Typy klientów e-commerce - pasjonaci i kolekcjonerzy
Internauci nastawieni na zakup bardzo oryginalnych i nietypowych produktów za wszelką cenę to właśnie ten typ klientów online. Na pozór zawyżona cena czy też wysokie koszty dostawy nie odstraszają ich, jeśli tylko mogą zaspokoić swoją chęć posiadania czegoś dla nich zupełnie wyjątkowego. Zanim jednak dokonają zakupu, pragną oni dokładnie sprawdzić, czy oby na pewno jest to dokładnie ten poszukiwany produkt. Dlatego też szczegółowy opis lub bogata galeria zdjęć może mieć dla nich o wiele większe znaczenie niż koszt dostawy przewyższający nawet cenę samego produktu.
Typy klientów sklepów internetowych - ci najbardziej nieśmiali
Klientów, którym szczególnie zależy na zachowaniu dyskrecji odnośnie realizowanych zakupów zaliczamy właśnie do tego typu klientów sklepów online. Anonimowe zakupy za pośrednictwem internetu, niewymagające bezpośredniej obecności w tradycyjnym sklepie i bezpośredniego kontaktu z innymi ludźmi, to dla nich nie lada komfort psychiczny. Pozostałe elementy oferty, takie jak cena, koszty dostawy, formy płatności czy czas realizacji zamówienia schodzą w ich przypadku na dalszy plan, albowiem najistotniejszym staje się w momencie zakupu fakt, iż nikt nie ma możliwości ich zidentyfikowania.
Przedstawione powyżej typy klientów pokazują w jak odmienny sposób ludzie podchodzą do, wydawałoby się na pozór banalnej, kwestii zakupów. Widać tu dokładnie jakie czynniki są decydujące dla jednych, a dla pozostałych tracą zupełnie na wartości. Nie lada sztuką okazuje się takie skonstruowanie oferty oraz działań marketingowych w sklepie internetowym, aby były one trafne i przekonujące dla każdego z internautów odwiedzających nasz sklep.