Poradnik Przedsiębiorcy

Jak zbudować bazę adresów e-mail w sklepie internetowym?

Dopiero otworzyłeś sklep internetowy i zaczynasz uczyć się rynku e-commerce? Jako sprzedawca w pierwszej kolejności chcesz pozyskać jak największą liczbę klientów, jednak nie stać cię na często kosztowną reklamę internetową? Jak dotrzeć do klientów i zachęcić ich do zakupów w twoim sklepie? W tej sytuacji najlepszym rozwiązaniem będzie zbudowanie własnej bazy mailingowej, do której będziesz mógł wysyłać swoje kampanie promocyjne. W poniższym artykule podpowiadamy, jak zbudować bazę adresów e-mail w sklepie internetowym.

Jak zbudować bazę adresów e-mail? - sposoby

Budowa własnej bazy mailingowej to nie tylko krótkotrwałe działanie i chwilowy zysk, ale także długofalowa inwestycja w prywatną, dobrej jakości bazę klientów, którzy poprzez zapis już wyrazili swoje zainteresowanie naszą ofertą. Dlatego warto zadbać o jej zbudowanie i wykorzystać poniżej opisane elementy sklepu internetowego do pozyskiwania kontaktów.

Wyskakująca promocja - czyli formularze typu pop-up

Jeśli już klient trafi na stronę twojego sklepu, a ty mu wyświetlisz (od razu lub po jakimś czasie) okno pop-up zawierające informację o atrakcyjnej zniżce na zakupy w zamian za dołączenie do listy subskrybentów, to jest większe prawdopodobieństwo, że zapisze się na twój newsletter. Promocje cały czas działają, dlatego warto stosować wymianę typu rabat za adres e-mail, ponieważ w tym przypadku oferujesz klientowi wartość dodaną w zamian za pozostawienie kontaktu, przez co on nie czuje się on w żaden sposób wykorzystywany, a czasem nawet wręcz odwrotnie. 

Jak zbudować bazę adresów e-mail w branży e-commerce?

przykład - answear.com

Formularz stały

Innym sposobem na to, jak zbudować bazę adresów e-mail w sklepie internetowym, są formularze zapisu do newslettera, które na stałe zamieszcza się na stronie sklepu. Jeśli już ktoś stosuje tę formę, to zamieszcza ją najczęściej na stronie głównej oraz na kolejnych podstronach. Wszystko po to, aby formularz ten był zawsze widoczny i łatwy do znalezienia przez użytkownika. Forma tego zapisu jest inna, ale zawsze trzeba zastosować odpowiednią zachętę do pozostawienia adresu. Na poniższym przykładzie tym razem właściciel serwisu oferuje e-book, w którym użytkownik znajdzie 21 przydatnych narzędzi e-marketingowych. Zachęcające? Naszym zdaniem tak!

Jak zbudować bazę adresów e-mail a e-commerce

Jak budować bazę adresów e-mail w social mediach?

Jeśli już prowadzisz fanpage swojego sklepu na Facebooku, to zapewne masz jakąś grupę obserwatorów, którzy mogą nawet nie wiedzieć o twoim newsletterze. Dlatego także ten kanał komunikacji z klientami warto wykorzystać do budowy bazy mailingowej. Jak to zrobić? Wystarczy, że stworzysz formularz zapisu lub dedykowaną stronę zapisu do newslettera i zamieścisz ją na facebookowym profilu sklepu. Social media to dzisiaj jeden z ważniejszych miejsc komunikacji firm z ich odbiorcami, którzy często okazują się wiernymi klientami.

Nie zapominaj o działaniach offline - wykorzystaj materiały drukowane

Te osoby, które nie skusiły się na zapis do twojego newslettera w ramach działań online, warto zachęcić wykorzystując narzędzia offline. Chodzi tutaj o zastosowanie wszelkich możliwych materiałów drukowanych wydawanych przez firmę - wizytówki, opakowania paczek wysyłanych produktów, kupony w wersji papierowej. Jeśli tylko oferujesz klientowi wartość dodaną za zapis do newslettera - zniżkę lub dobrej jakości e-book - to nie powinieneś martwić się o brak klientów, którzy chętnie dołączą do twojej bazy mailingowej.

Wykorzystuj dostępne narzędzia e-marketingowe i zdobywaj adresy e-mail

Jeśli już wiesz, jak zbudować bazę adresów e-mail w sklepie internetowym, to w dalszej kolejności należy opracować strategię e-mail marketingu, która będzie dopasowana do potrzeb i oczekiwań twoich subskrybentów. Przemyślane i trafiające w zainteresowania odbiorców newslettery pomogą ci sprzedawać jeszcze więcej, a następnie na podstawie konkretnych działań klientów - zakupów, rezerwacji - możesz dokonywać segmentacji zebranej bazy adresowej i kierować do tych grup jeszcze bardziej personalizowane komunikaty.