Poradnik Przedsiębiorcy

10 punktów, o których należy pamiętać tworząc newsletter!

Newsletter to dla wielu firm główne narzędzie komunikacji z klientami i często najchętniej wykorzystywana możliwość prezentacji oferty firmy. Jednak, czy wiemy, jakie punkty należy wypełnić przy tworzeniu i wysyłce newslettera. Poniżej znajduje się lista 10 punktów, tzw. must have do wypełnienia w projektowaniu mailingu. Poznaj wszystkie z nich!

Newsletter i 10 ważnych elementów podczas budowania i wysyłki mailingu

Grupa docelowa

Wszystkie działania powinny być opracowane pod kątem grupy odbiorców, do których je kierujemy. Zawsze na początku tworzenia newslettera powinniśmy określić ściśle jego odbiorców i zastanowić się, co ich naprawdę zainteresuje. Jest to pierwszy krok i zarazem jeden z ważniejszych w tworzeniu, a następnie wysyłce mailingu.

Treść

Dokładnie opracowana treść to podstawa każdego mailingu. Wszystko musi być przemyślane, a wykorzystany w newsletterze język powinien być dostosowany do grupy odbiorców. Treści nie powinno być zbyt dużo, ponieważ jej nadmiar może przytłoczyć użytkownika i odwrócić jego uwagę np. od produktu, który chcemy szczególnie zaprezentować w newsletterze i zachęcić do jego zakupu.

Kreacja

Budowa newslettera w tej checkliście ważnych elementów w mailingu znajduje się w pierwszej piątce. Wygląd wiadomości jest niezmiernie ważny, ponieważ jak już wszyscy wiemy, “kupujemy oczami”, stąd raczej kierujmy się w stronę minimalizmu. Zbyt dużo elementów w różnych kolorach i kształtach może zdezorientować odbiorcę i najzwyczajniej nie przynosić pożądanych efektów. Najlepiej by było, gdyby całość newslettera zamykała się w trzech, maksymalnie czterech modułach (sekcjach).

Personalizacja

Warto wykorzystać dane o klientach do personalizacji wysyłanych do nich treści.  Z pewnością docenią dostosowany do ich potrzeb newsletter, np. wykorzystując informacje o ostatnim zakupie, możesz w mailingu polecić inne produkty, które będą naturalnym uzupełnieniem poprzedniej transakcji. Jednak należy pamiętać, aby w przypadku personalizacji zachować umiar, żeby odbiorca nie poczuł się przez ciebie prześladowany - a tego chyba nikt z nas nie lubi.

Atrybuty alt i title dla grafik

W przypadku, gdy przeglądarka odbiorcy nie pobierze od razu grafik zawartych w newsletterze, to atrybut alt będzie podpisem dla brakujących zdjęć. Jeśli chodzi o title, wyświetli on się po najechaniu na daną grafikę.

Link do rezygnacji z subskrypcji

Budując i wysyłając newsletter, nie należy zapominać o tym, aby był w pełni zgodny z uwarunkowaniami prawnymi. I tak w każdej wiadomości wysyłanej do klientów powinniśmy zamieścić link umożliwiający wypisanie się z listy subskrybentów newslettera. Jest to dobrze postrzegane także przez samych odbiorców.

Pole nadawcy

Musi wzbudzać zaufanie i zachęcać do otworzenia maila. Wiadomości wysyłane z adresu zawierającego hasło: noreply.pl nie są zbyt miło odbierane, ponieważ - już jak sama nazwa wskazuje - “nie odpowiadaj” raczej nie zachęca subskrybenta do kontaktu z firmą.

Chwytliwy temat

Jest to równie ważny punkt, jak dobrze opracowana treść wiadomości. To temat jest czynnikiem, który decyduje o wskaźniku otwarć twojego maila (wskaźnik Open Rate). Musi być chwytliwy, ale nie powinien być oderwany od zawartości newslettera. Tutaj warto zastosować zasadę, aby to co zamieszczamy w tytule wiadomości, znalazło się w newsletterze już na początku, by użytkownik nie poczuł się oszukany, jeśli po wejściu nie znajdzie żadnej informacji związanej z tematem maila.

Preheader

Nie zapominajmy o tym miejscu. Jest to tekst widoczny na samej górze maila, ale wyświetla się także już z poziomu listy wiadomości w skrzynce. Jeśli temat wiadomości jest zbyt krótki, to wtedy preheader będzie pojawiał się od razu za nim, dlatego o ten element newslettera warto zadbać.

Inbox testy

Zawsze warto sprawdzić, czy wiadomość, którą przygotowaliśmy, wyświetla się dobrze w każdym programie pocztowym. Dodatkowo należy pamiętać o urządzeniach mobilnych, czyli jak newsletter wygląda na telefonie, czy wszystkie jego elementy są tak widoczne, np. czy buttony CTA są wystarczająco duże i znajdują się w odpowiednich  miejscach.

Sprzedażowa moc newslettera

Dobrze przygotowany newsletter może przyczynić się do wysokiej konwersji. Odpowiednia prezentacja oferty i dopracowanie treści maila, a także zadbanie o jego elementy techniczne i prawne będą stanowić razem skuteczne narzędzie sprzedażowe i mogą przynieść firmie znaczne zyski.