Jak prowadzić fanpage na Facebooku? Zadanie teoretycznie proste: zakładamy nowy profil powiązany z kontem głównym założyciela, a następnie publikujemy nowe treści, mające na celu przyciągnąć nowych użytkowników. Wydawać by się mogło, że nie ma w tym zadaniu większej filozofii. W praktyce pozyskanie dużej liczby fanów wiąże się z dobrze przemyślaną strategią, analizą grupy docelowej, umiejętnością prowadzenia obustronnej dyskusji, a także dostosowaniem do potrzeb odbiorcy.
Największy problem polega jednak na braku złotej recepty na sukces. Profesjonalnie prowadzony firmowy fanpage może mieć mniejszą oglądalność czy liczbę polubień niż autorski kanał założony bez większych przemyśleń. Aby jednak osiągnąć założony plan, należy skoncentrować się na wszelkich możliwych drogach do pozyskania fanów. Bo właśnie stale rosnąca liczba polubień, przekładających się dodatkowo na przejścia do prowadzonej strony (o ile taką posiadamy) jest głównym wyznacznikiem efektywnego prowadzenia fanpage'a na Facebooku. Jakie należy podjąć kroki, aby skutecznie przyciągnąć?
Fanpage - koncentruj się na wybranym temacie
Fanpage na Facebooku powinien koncentrować się wokół wybranego tematu. Może to być kanał poświęcony wybranej firmie, usługom, pasjom i zainteresowaniem. Może również dotyczyć wybranych dziedzin życia, znanych ludzi, a nawet postaci fikcyjnych czy rzeczy. Kreatywność użytkowników Facebooka wydaje się nie znać granic. Wymyślenie na szybko tematyki nie powinno stanowić problemu. Pierwsze problemy zaczynają się już w momencie uruchomienia fanpage'u.
Co dalej? Jakie treści mam publikować na FB, aby zyskać rozgłos? W jaki sposób mam promować swój kanał? Kolejne wątpliwości nadejdą szybciej niż sądzimy, jednak kluczową kwestią jest koncentracja na jednym zadaniu – w tym przypadku będą to wpisy dotyczące wyłącznie tematyki fanowskiej strony. Trudno bowiem, aby masowe zainteresowanie zdobyła przykładowo firma produkująca wybrane usługi, a publikująca na Facebooku wyłącznie prywatne wpisy pracowników, niezwiązane z pierwotnym tematem. Jeśli nasz kanał się rozwinie, to możemy pozwolić sobie na zróżnicowanie wpisów pod kątem wielu grup docelowych. Zawsze priorytetowo należy traktować jednak te, dotyczące bezpośredniej tematyki kanału.
Postaw na jakość, nie ilość
Spójna tematyka fanpage'a to nieodzowny element rozwoju. Należy jednak dobrze przemyśleć rodzaj publikowanych wpisów. Na ile mogą zainteresować potencjalnych odbiorców, czy zawierają odnośniki np. do firmowej strony internetowej? A może angażują publiczność do aktywności? Nie należy za wszelką cenę nastawiać się na masową liczbę postów. Podobnie jak w przypadku algorytmów Google, Facebook zwraca uwagę na wiele elementów.
Częstotliwość publikowanych wpisów nie powinna mieć formy spamu – optymalnie powinniśmy wprowadzić jeden wpis raz na 30-60 minut – jednak wyłącznie pod warunkiem, że faktycznie publikujemy dużą liczbę treści (np. serwisy internetowe z codziennymi wiadomościami z kraju i ze świata). Wklejanie dużej liczby odnośników w odstępach kilkuminutowych może przynieść skutek odwrotny od zamierzonego – im szybciej pojawiają się nowe treści nafanpage'u, tym mniejszy jest zasięg kolejnych, co wiąże się ze słabszym dotarciem do klienta. Praktyczną funkcją jest zaplanowanie wpisów na konkretną godzinę, co jest o tyle przydatne, że można je ustawić np. w weekendy. Jeśli nasza firma nie pracuje w dni wolne to i tak użytkownicy zobaczą nasz wpis na FB. Warto o tym pamiętać również dlatego, że dni wolne generują zwiększoną oglądalność.
Fanpage na Facebooku - nie spamuj
Wartościowe wpisy są w cenie, szczególnie jeśli angażują publiczność. Planujesz opublikować wybrany link z odnośnikiem? Warto go skrócić i usunąć obrazek kierujący do strony – wzmoże to ciekawość i wpłynie na większą oglądalność. Jeśli nasz kanał wiąże się ze sprzedażą produktów i usług, wskazane jest regularne informowanie o pojawiających się w sklepie promocjach. Tutaj mamy szerokie pole do popisu: można np. zachęcić fanów do polubień w zamian za obniżki, a nawet darmowy upominek. Jedna taka akcja z pewnością sprawi, że osoby raz w niej uczestniczące, powrócą na nasz kanał. Grunt to konsekwencja w dążeniu do celu i regularna strategia rozwoju.
Organizuj gry i konkursy na fanpage'u
Facebook to także idealna platforma dla niedzielnych graczy, którzy poświęcają chwilę na zrelaksowanie się od codziennych obowiązków. Czemu zatem nie stworzyć własnej gry? Wklejenie obrazka pasującego do naszego profilu z zagadką? Pytanie konkursowe z możliwością wielokrotnego wyboru? Wyszukiwanie wskazówek po przejściu na wybraną stronę? Jak widać sposobów na przekonanie do siebie fanów nie brakuje. Muszą być za to odpowiednio przemyślane i nie na siłę. Raz na dwa tygodnie lub na tydzień to wystarczający odstęp czasu, aby utrwalić (wśród miłośników tego rodzaju zabawy) markę w masowej świadomości.
Zbadaj grupę docelową
Rozwijając fanpage na Facebooku, warto zbadać grupę docelową pod kątem zainteresowania określonym rodzajem treści. Można np. stworzyć listę osób, które klikają "Lubię to" w przypadku wartościowych linków na temat produktów, promocji, konkursów, a następnie dokonać podziału użytkowników. W dalszej fazie należy bowiem skoncentrować się na różnorodności wpisów, aby nasz kanał nie był zbyt monotonny dla przeciętnego odbiorcy. Warto jednak nadać priorytet określonym wpisom i dopilnować, aby pojawiały się w regularnych odstępach czasu. W przypadku mniejszej aktywności uczestników należy zwiększać posty w stronę osób odchodzących – można to łatwo zweryfikować po ilości polubień i udostępnień, tylko trzeba działać błyskawicznie, analizując zmieniające się trendy.
Zadbaj o formę wpisów
Na pierwszym planie powinniśmy koncentrować się na merytorycznej wartości przekazu. Nie należy jednak zapominać o formie poszczególnych wpisów. Promując wybrany produkt można dodać interesujące zdjęcie lub filmik. Konsekwencją dodania graficznej prezentacji jest mniejszy zasięg postu, jednak jak pokazują badania, użytkownicy są bardziej zaangażowani w obserwację, wypowiedzi, a nawet zakup towaru czy usługi. I tutaj trzeba znaleźć złoty środek – wpisy całkowicie pozbawione elementów graficznych mogą użytkowników znudzić, natomiast wklejanie wszędzie obrazków również nie jest najlepszym wyjściem. Nie należy zapominać o rosnącym zainteresowaniu aplikacją Facebook na urządzeniach mobilnych. Szacuje się, że w nadchodzących latach liczba osób logujących się ze smartfona lub tabletu przewyższy wejścia z poziomu komputera. Z tego względu część obrazków może nie wyglądać zbyt estetycznie na platformach mobilnych, dlatego warto wcześniej dokładnie przeanalizować swój wybór.
Fanpage firmowy a prywatny
Częstym błędem popełnianym przez firmy prowadzące fanpage na Facebooku jest regularność wpisów niezwiązanych z tematyką. Popularne w ostatnich latach memy zawładnęły również Facebookiem. Czy ich regularne wstawianie ma sens? Teoretycznie wydaje się to dobrym rozwiązaniem, gdyż nierzadko luźne tematy cieszą się rekordową liczbą polubień i udostępnień. W praktyce jednak jest to błąd, gdyż fani takiego wpisu z reguły trafiają do nas przypadkiem i w rzeczywistości nie są zainteresowani oferowanym przez nas produktem lub usługą. Można pozwolić sobie na wrzucenie rozluźniającej grafiki sporadycznie, ale musi ona choćby luźno nawiązywać do tematyki kanału – np. fanpage o tematyce IT wrzuca śmiesznego mema dotyczącego komputerów.
Czy powinieneś prowadzić fanpage na Facebooku?
Aktualnie Facebook jest najpopularniejszym serwisem społecznościowym na świecie. Ponad 1.2 miliarda użytkowników daje niespotykane dotąd możliwości marketingowe. Czy jednak każda firma powinna promować swoje usługi za pośrednictwem Facebooka? Niekoniecznie. Branże związane z IT, nowymi technologiami, rozrywką, sklepy sprzedające produkty i usługi wysyłkowo, a także wielkie przedsiębiorstwa i korporacje nie powinny mieć wątpliwości w tej kwestii. Jeśli prowadzisz lokalny sklepik monopolowy, warsztat samochodowy w małej miejscowości, a nawet zakład pogrzebowy, to zastanów się, czy faktycznie zakładanie profilu na Facebooku ma sens. Nie wszystkie bowiem produkty i usługi dotyczą globalnej sieci i na przykładzie wymienionych lepszą promocją wydaje się lokalna gazeta, ulotki lub poczta pantoflowa. Facebook działa globalnie, a zatem osoby z miasta X nie będzie interesowała promocja na wybrane produkty w sklepiku Y, położonym na drugim końcu Polski. Fanpage na Facebooku to bez wątpienia dobry pomysł, jednak nastawiony na znacznie szerszy rynek.
Kupować fanów czy nie?
Na popularności zyskał handel fikcyjnymi profilami, które w oczach zewnętrznych obserwatorów mają podnieść prestiż danego fanpage'a. Nic dziwnego, że takie podejście stało się modne, skoro przykładowo 1000 fanów można kupić za kwotę kilkunastu złotych. Wydawać by się mogło, że większa liczba fanów wpłynie na zwiększone zainteresowanie produktem lub usługą. W rzeczywistości osoby, których konta widnieją w polubieniach, nie mają o tym nawet pojęcia. Swego czasu – najpewniej nieświadomie – wyraziły zainteresowanie wybranym produktem lub usługą, zatwierdzając zgodę na wykorzystanie ich wizerunku do działań marketingowych. Nie oznacza to jednak, że będą regularnie pojawiać się na naszym kanale. Mało tego, najczęściej baza wykupionych profili jest tak zróżnicowana, że w większości przypadków są to osoby, które nigdy by do nas nie weszły. Poza tym łatwo można to sprawdzić – wystarczy wejść na dowolny profil, który w podejrzanie krótki odstępie czasu zyskał większą liczbę fanów i zobaczyć jakie mają zainteresowania. Od razu rzuca się w oczy całkowicie odmienna tematyka, co może tylko zaszkodzić fanpage'owi, gdyż tego rodzaju praktyki nie cieszą się aprobatą wśród internautów.
Jak efektywnie prowadzić fanpage na Facebooku?
Powyższe przykłady powinny pomóc wszystkim przedsiębiorcom, stawiającym pierwsze kroki w tworzeniu i promowaniu fanpage'a na Facebooku. Systematyczność wpisów, unikalność, korzystanie z narzędzi do planowania wpisów, badanie grup docelowych oraz umiejętność obustronnej komunikacji – to główne elementy, na których powinniśmy się skupić. Należy przeanalizować swój profil działalności i odpowiedzieć na pytanie, czy Facebook rzeczywiście pasuje do promowanej tematyki. Jeśli powyższe składowe przestaną być dla nas tajemnicą, to pozostaje już tylko wytężona praca i dbanie o potrzeby swoich klientów, także na profilu na FB.