Poradnik Przedsiębiorcy

Dane o kliencie - jak tworzyć bazę danych i skąd czerpać informacje?

Poznanie klienta jest bardzo ważne, w szczególności kiedy planujemy zrobić spersonalizowaną kampanię reklamową. W tym celu konieczne jest przeprowadzanie badań marketingowych, analizowanie zachowań klientów oraz zbieranie danych, które następnie będzie można wykorzystać do stworzenia strategii marketingowej. Jedynie tak opracowana strategia może być skuteczna i przynieść zamierzone rezultaty. Jak pozyskać dane o kliencie? Poznaj nasze wskazówki, skąd czerpać potrzebne dane i jak je wykorzystywać.

Jak zbierać dane o kliencie?

Rzetelnie przygotowana baza danych o kliencie może być kluczowa dla prowadzonego biznesu. Jeśli wiemy, czym interesuje się klient, jakie są jego preferencje i na co reaguje, łatwiej nam będzie stworzyć kampanię dopasowaną do potrzeb odbiorców. Właśnie dlatego tak ważne jest stworzenie odpowiednich procedur tworzenia bazy danych i sukcesywne jej rozbudowywanie. Budowanie bazy danych można opisać w trzech następujących etapach:

  1. Zgromadzenie wszystkich danych w jednym miejscu - zgromadzone informacje o klientach zazwyczaj rozproszone są w wielu miejscach. Ważne jest to, aby zebrać je wszystkie do jednego pliku i sprawdzić, jakimi danymi dysponujemy, a jakich informacji nam brakuje. Ułatwi nam to późniejszą pracę oraz pomoże w szukaniu sposobów na uzyskanie konkretnych informacji.

  2. Standaryzacja zapisu danych - to w jaki sposób będziemy zapisywać konkretne dane, ma ogromne znaczenie przy późniejszym wykorzystywaniu ich. Różne sposoby zapisu powodują problemy przy wyszukiwaniu czy modyfikacji bazy. Można ustalić dowolną formę zapisu konkretnej informacji lecz trzeba konsekwentnie się jej trzymać i nie zmieniać jej co chwilę.

  1. Podział bazy na grupy - niezależnie od tego, jaki przekaz będziemy tworzyć dla klienta, należy w odpowiedni sposób podzielić bazę na grupy. Selekcja może być wprowadzona ze względu na płeć, zainteresowania, wiek czy preferowany sposób robienia zakupów. Wybór kategorii jest uzależniony od tego, jakich dane o kliencie potrzebujemy i jak będziemy je później wykorzystywać. Dodatkowo taka selekcja pozwala na odpowiedni dobór poziomu obsługi klienta w odniesieniu do tego, jaką wartość stanowi dla firmy.

Przestrzeganie tych trzech kroków jest bardzo ważne, aby działania realizowane przez firmę były odpowiednio dopasowane do potrzeb odbiorcy. Tak przygotowane dane o kliencie usprawnią z nim kontakt i pozwolą osiągnąć najwyższym poziom obsługi. Dzięki spersonalizowanej ofercie klient wie, że znamy jego preferencje i jesteśmy rzetelnie przygotowani. Takie podejście powoduje, że chętniej zostanie on z nami na dłużej, a o to przecież w tym wszystkim chodzi.

Skąd brać dane o kliencie?

Potrzebne dane o kliencie można pozyskiwać dzięki następującym metodom:

  • Analiza historii zakupów i ruchu na stronie - jeśli zajmujemy się sprzedażą internetową, będzie to proste i względnie tanie rozwiązanie, choć trzeba umieć z niego korzystać. Prowadząc działalność e-commerce, otrzymujesz przy każdym zakupie garść informacji o kliencie. Przede wszystkim o jego miejscu zamieszkania płci i produktach, które kupił. Te trzy informacje mogą posłużyć do stworzenia w długim okresie całkiem dobrej, wstępnej segmentacji.

  • Formularz zapisu do newslettera - z pewnością każdy z nas natrafił kiedyś na formularz zachęcający do zapisu do newslettera. Jeśli jest dobrze przemyślany, może być doskonałym źródłem wiedzy, która rozbuduje naszą bazę danych o klientach. Osoby, które zdecydują się na zapisanie na newsletter, prawdopodobnie są zainteresowane naszą ofertą i istnieje duże prawdopodobieństwo, że jeszcze z niej skorzystają. Pamiętaj, że skuteczność formularza w dużej mierze jest uzależniona od sposobu jego wyświetlania użytkownikowi oraz od korzyści, jaką zaoferuje się w zamian za podanie adresu e-mail. Dobrze jest się zastanowić, co mogłoby skłonić naszego klienta do podjęcia takiej decyzji. Poniżej widzimy formularz ze strony pixers.pl, oferujący zniżkę na pierwsze zakupy.

 

Dane o kliencie - jak je zbierać?

 

  • Pytania klientów i reklamacje - oczywiście każdy by wolał, aby nie dochodziło do reklamacji, a wszyscy klienci byli zadowoleni. Jednak jeżeli już do tego dojdzie, warto wyciągnąć z tego cenne wskazówki. Jeśli wiemy, z jakich powodów klient rezygnuje z zakupionego towaru lub co sprawia, że nie jest zadowolony z naszych usług, dużo łatwiej wyeliminować nam błędy. To samo dotyczy pytań, które klienci do nas kierują. Zbierając tego typu dane, po pewnym czasie możemy dowiedzieć się, czego brakuje w naszej ofercie bądź jakie zmiany powinniśmy w niej wprowadzić.

  • Wykorzystaj narzędzia dostępne na Facebooku - jeżeli prowadzisz płatne kampanie na Facebooku, możesz pozyskać dodatkowe dane o kliencie, wybierając opcje Pozyskiwanie kontaktów.

 

Dane o kliencie - pozyskiwanie

 

Dzięki tej opcji przygotujesz formularz zapisu, w którym możesz sprecyzować, o jakie dane chcesz zapytać użytkownika. Wyświetlana reklama będzie wyglądała jak każda inna, natomiast po kliknięciu otwierać się będzie stworzony wcześniej formularz.

Sporządzenie szczegółowej bazy danych wymaga dużego nakładu pracy, jednak warto poświęcić trochę czasu, aby tworzyć skuteczne kampanie z wysoką konwersją. Dzięki przedstawionym powyżej metodom możesz uzyskać podstawowe dane o kliencie, które już na wstępie pomogą ci w tworzeniu spersonalizowanej kampanii. Warto jednak stale szukać innych, nowych źródeł, z których takie dane można pozyskać i wykorzystać je w swoich działaniach.