Poradnik Przedsiębiorcy

Grupa docelowa na YouTube - czy jest istotna?

YouTube to skuteczny kanał do tworzenia promocji marek. Za pomocą materiałów video łatwo dotrzeć do wielu różnych grup odbiorców oraz mieć z nimi bezpośredni kontakt. Serwis ten jest popularny wśród większości grup wiekowych, więc pozostaje tematem zainteresowania marketingowców. Sam Google stworzył mechanizm, dzięki któremu można udostępniać spoty reklamowe w ramach systemu Google Adwords. Z portalu YouTube korzysta ogromna grupa odbiorców, jest to aż 75% polskich internautów oraz aż 90% światowych. Dlatego też samo stworzenie kampanii nie gwarantuje sukcesu. Ważne, aby ustalić jaka jest twoja grupa docelowa na YouTube i w jaki sposób masz zamiar do nich dotrzeć.

Rodzaje reklam na YouTube

Ze względu na strategię komunikacji oraz wybraną grupę docelową na YouTube należy wybrać odpowiedni model reklamy, którą chcemy wyświetlać w serwisie. Google Adwords udostępnia tworzenie reklam w trzech formatach:

  • TrueView In-Stream - ten rodzaj reklamy wyświetla się przed filmem, w trakcie lub na jego końcu, jednak można go przerwać po 5 sekundach, wtedy reklamodawca zapłaci dopiero jeśli użytkownik wyświetli 30 sekund spotu.

  • TrueView In-Display - to reklamy wyświetlane obok filmów na YouTube, w wynikach wyszukiwania lub w obszarze innych treści lub w przypadku mobilnej wersji urządzenia - na stronie głównej. Firma płaci za kliknięcia lub obejrzenie reklamy w całości.

  • reklamy w przerywniku - to sześciosekundowe spoty które pokazują się przed, w trakcie lub po filmach. Są krótkie i zazwyczaj mają na celu zwiększenie świadomości marki. Rozliczane na podstawie wyświetleń.

Grupa docelowa na YouTube - kierowanie reklam

Mimo że z serwisu YouTube korzysta ogromna liczba użytkowników w różnym wieku, nie zawsze będzie to dobra wiadomość dla marek chcących się tam reklamować. W tak ogromnej liczbie odbiorców trudno trafić do swoich konsumentów. Dlatego duże znaczenie mają miejsca wyświetlanych reklam. Google umożliwia ich wybór, przez co ułatwia targetowanie i kierowanie spotów do odpowiednich klientów. Co ważne, nie liczy się jedynie sam przekaz, ale również odpowiedni moment, kiedy się wyświetla.

Istnieje kilka sposobów kierowania reklam tak, aby zobaczyła je odpowiednia grupa docelowa na YouTube. Google pozwala na targetowanie komunikatów według różnych kryteriów.

  • Biorąc pod uwagę zainteresowania odbiorców - w ten sposób reklamy będą wyświetlać się nawet podczas oglądania przez nich treści niezwiązanych z tematem komunikatu

  • Podobne treści dla użytkowników o tych samych zainteresowaniach - wtedy przekaz wyświetlany jest użytkownikom, których interesuje taka sama tematyka

  • Klasyczne targetowanie demograficzne - według wieku czy płci

  • Remarketing - za pomocą tej funkcji reklamy wyświetlają się użytkownikom, którzy już wcześniej byli zainteresowani naszą ofertą

  • Wybrane tematy treści - serwis pozwala wybrać tematykę filmów, podczas których będą wyświetlały się reklamy

  • Konkretni twórcy, kanały lub treści - reklamy mogą wyświetlać się w wyszczególnionych przez nas miejscach

  • Frazy kluczowe - reklamy wyświetlają się na podstawie słów związanych z filmem lub kanałem.

Skuteczność dotarcia reklamy

Wyniki kampani można monitorować na koncie AdWords, gdzie podczas promocji dowiemy się, czy nasza grupa docelowa na YouTube jest wskazana właściwie oraz czy nasze reklamy trafiają do odpowiednich użytkowników. Program wskaże również, co klienci lubią oglądać najbardziej i jeśli np. okaże się, że dana grupa demograficzna nie jest zainteresowana publikowaną przez nas treścią, możemy wykluczyć ją na poziomie konkretnej kampanii.