Poradnik Przedsiębiorcy

Wyszukiwanie obrazem w Google Grafika a efektywna sprzedaż e-commerce

W dobie wszechobecnego internetu coraz więcej osób decyduje się na zakupy online. Szybkość realizacji zamówienia, dostępność produktów i często znacznie mniejsza cena to tylko jedne z wielu kryteriów, które determinują przewagę wirtualnych zakupów nad tradycyjną formą. Właściciele sklepów internetowych powinni zdawać sobie sprawę, że o atrakcyjności produktu świadczą już nie tylko niska cena czy atrakcyjny opis. Istotną kwestią jest również obecność na pierwszych stronach w Google Grafika, wyszukiwanie obrazem to bowiem coraz powszechniejsza praktyka internautów. Co zatem zrobić, aby nasz produkt był pierwszym w wynikach image search?

Zakupy online vs. zakupy stacjonarne

Z badania przeprowadzonego przez Gemius “E-commerce w Polsce 2017” wynika, że ponad połowa internautów robi zakupy online. Grupa konsumentów jest zróżnicowana. Znajdują się w niej zarówno kobiety (53%), jak i mężczyźni (47%), reprezentując tym samym przedstawicieli różnych grup wiekowych z odmiennymi poziomami dochodów. Jak się okazuje za pośrednictwem e-commerce najczęściej dokonujemy zakupu:

- odzieży,

- dodatków,

- akcesoriów,

- książek,

- płyt.

Według raportu, aż 70% badanych dokonało zakupu tych produktów w przeszłości. Użytkownicy serwisów e-handlu deklarują również, że w internecie oprócz samych zakupów często po prostu poszukują i porównują ceny produktów.


Ważne!
Aż 82% ankietowanych w przeprowadzonym badaniu potwierdziło, że czynnikiem który najbardziej napędza ich do robienia zakupów online, jest dostępność produktów całą dobę. Kolejnym bodźcem, który stanowi motywację do dokonywania wirtualnych zakupów, jest wygoda. Pod tym pojęciem kryje się brak konieczności jechania do sklepu (77%) oraz nieograniczony czas w celu znalezienia odpowiedniego produktu (76%).

Na czym polega wyszukiwanie obrazem?

W myśl zasady o kupowaniu oczami, właściciele sklepów internetowych powinni zatem sprzedawać… obrazem! Jedną z metod poszukiwań produktu w internecie jest bowiem Google Grafika. Tego typu rozwiązanie najczęściej sprawdza się w przypadku osób, które wiedzą, co chciałyby kupić, jednak nie mają pomysłu, gdzie dokładnie mogą to znaleźć. Z pomocą przychodzi zatem poczciwy wujek Google, który na podstawie wpisanej frazy wskaże wszystkie przedmioty tego typu. Wyszukiwanie obrazem jest możliwe również w sytuacji posiadania zdjęcia przedmiotu i umieszczenia go w kokpicie wyszukiwarki.

W każdej z tych metod użytkownikowi pokaże się pełna lista zdjęć wskazanego wcześniej przedmiotu. Po kliknięciu na jedno z nich, Google wskaże dodatkowo sześć podobnych. Najważniejszy jest jednak przycisk “Odwiedź stronę”, który przekieruje internautę na daną podstronę konkretnego produktu z opcją koszyka.

Warto także pamiętać, że Google w trakcie wyszukiwania wskazuje również te rekordy, których sprzedaż bądź licytacja się zakończyła. W takiej sytuacji wyszukiwarka automatycznie podpowie inne podobne strony, które mają aktywną sprzedaż.

Wyszukiwanie obrazem a optymalizacja SEO

Dlaczego Google jako pierwsze wskazało platformę, która od dawna nie prowadzi już sprzedaży wskazanego przedmiotu? Pierwszym z powodów może być zapewne sama moc witryny. Istnieje jednak kilka innych ważnych aspektów, które wpływają na pozycjonowanie w rzędach Google Grafika:

  1. Nazwa pliku powinna zawierać frazę kluczową, być odpowiednio krótka i zapisana łącznikami bez polskich znaków.

  2. Zadbaj, aby atrybut alt krótko i na temat opisywał, co przedstawia obraz. Pamiętaj, że opisy alt powinny być neutralne i różnorodne, np. lampa żyrafa wisząca, lampa kształt żyrafy duża itp.

  3. Stosuj pliki w formacie .jpg lub .png, których wartość nie przekracza 150 kB.

  4. Zapisuj zdjęcia w tematycznych folderach według danej kategorii. Dzięki temu link produktu będzie właściwy.

  5. Nie zapominaj o tekście w samym otoczeniu fotografii, który kontekstowo będzie nawiązywał do tego, co zostało przedstawione na zdjęciu.

Co zrobić, aby się wyróżnić?

  • Zadbaj o unikalny content - Zdjęcia w dobrej jakości to podstawa. W miarę możliwości stwórz własną bazę zdjęć, zamiast korzystać z contentu producenta. Aby były naprawdę wysokiej jakości, warto skorzystać z pomocy profesjonalnego fotografa. Dzięki temu będą odpowiednio oświetlone, co przełoży się na prawidłowe odzwierciedlenie kolorów i właściwą prezentację detali produktu.

  • Stwórz galerię zdjęć - Jedno zdjęcie to zdecydowanie za mało. Dla każdego produktu stwórz bazę ujęć, w której produkt został zaprezentowany z każdej perspektywy. Dodatkowo zadbaj o ujęcia z możliwością przybliżenia, dzięki którym można będzie zobaczyć każdą jego część czy fakturę materiału/tworzywa. Taka baza jest szczególnie przydatna w sytuacji, kiedy produkt występuje w kilku wersjach kolorystycznych.

  • Przedstaw aranżację produktu - Przydatne szczególnie dla sklepów z branży wnętrzarsko-ogrodowej. Przedstawienie lampy na tle całego pomieszczenia będzie dużo bardziej atrakcyjne dla odbiorcy niż samo zdjęcie produktowe. Ponadto taka forma prezentacji lepiej odda wymiary produktu i sposób jego działania.


Ważne!
Pamiętaj, że Google Grafika służy również jako narzędzie do szukania inspiracji wnętrzarskich. Zdjęcie aranżacyjne w modnym obecnie trendzie zwiększy szansę zainteresowania twoim produktem i przekieruje bezpośrednio na stronę twojego sklepu. W tym celu warto skorzystać z wizualizacji. Fotorealistyczne zdjęcia w pełni oddadzą charakter wnętrza w surowym loftowym klimacie lub ciepłym angielskim stylu.

Wyszukiwanie obrazem - podsumowanie

Nie da się ukryć, że najlepsze meta opisy nie podpowiedzą kupującemu, który wynik będzie dla niego najbardziej trafnym. W dobie ogromnej ilości treści, która zalewa internet, w pierwszej kolejności przetwarzany jest obraz. Logicznym jest więc fakt, że żaden produkt nie zwróci uwagi odbiorcy, jeśli wizualnie nie będzie dla niego atrakcyjny. W konsekwencji nikt nie zechce przejść na naszą stronę i nie dowie się szczegółów, nawet jeśli cena będzie dużo atrakcyjniejsza od konkurencji. Rzędy wyników w Google Grafika stanowią zatem współczesne półki sklepowe, a warunki obecności na najlepszym miejscu powinny być dobrze znane każdemu właścicielowi e-commerce.