Tło strzałki Strzałka
0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Karta lunchowa, czyli tańszy sposób na podwyżkę

Wielkość tekstu:

Czy istnieją metody motywowania pracowników, które działają, a jednocześnie nie obciążają nadmiernie budżetu firmy? I to takie będące alternatywą dla tradycyjnych podwyżek? Oczywiście! Na scenę wchodzą inkluzywne świadczenia – czyli benefity żywieniowe. Jeśli zastanawiasz się, jak w prosty sposób zwiększyć satysfakcję zespołu i zoptymalizować koszty, ten artykuł jest dla Ciebie.

Podwyżka w postaci karty lunchowej – dlaczego warto?

Tradycyjne podwyżki wynagrodzeń są często postrzegane jako najlepszy sposób na docenienie pracowników. Lecz czy zawsze są one najkorzystniejsze?

Podwyżka wiąże się z dodatkowymi obciążeniami podatkowymi i składkami na ubezpieczenia społeczne. Z kolei zgodnie z obowiązującymi przepisami, dofinansowanie posiłków może być zwolnione z ZUS-u do kwoty 450 zł miesięcznie. I to niezależnie od tego, czy finansujesz benefit żywieniowy z ZFŚS (Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych) czy ze środków obrotowych firmy. To oznacza, że karta lunchowa realnie zwiększa siłę nabywczą pracownika bardziej niż tradycyjna podwyżka.

Korzyści karty lunchowej dla pracodawcy i pracownika

Czy zwolnienia podatkowe to jedyne korzyści wynikające z wprowadzenia kart lunchowych? W żadnym razie. Wśród zalet, które pracodawcy czerpią z tego rozwiązania, są:

  • Poprawa wizerunku – pracodawca oferujący atrakcyjne benefity jest postrzegany jako nowoczesny i dbający o dobrostan swoich pracowników. To sprawia, że łatwiej przyciąga talenty na rynku pracy.
  • Prosta administracja – firmy oferujące karty lunchowe (np. Edenred), zapewniają łatwe w obsłudze rozwiązania, które nie obciążają działu HR dodatkowymi obowiązkami.

Łatwy wgląd w poziom wykorzystania benefitów – wielu dostawców oferuje przejrzysty dashboard, który pozwoli szybko sprawdzić, czy i jak chętnie pracownicy korzystają ze świadczeń. To pozwoli lepiej rozplanować budżet.

  • Podniesienie standardów ESG (Environmental, Social, Governance) – karta lunchowa może wspierać strategię ESG. Tym bardziej, jeśli dostawcami współpracuje z restauracjami i dostawcami oferującymi zdrowe, ekologiczne lub lokalne jedzenie.

A dla pracownika:

  • Większy komfort i oszczędność czasu – dzięki karcie lunchowej pracownik nie musi martwić się o codzienne przygotowywanie posiłków czy wydawanie gotówki na jedzenie.
  • Lepsza równowaga między życiem zawodowym a prywatnym – dzięki łatwemu dostępowi do posiłków pracownicy mogą lepiej organizować czas w ciągu dnia. Są mniej zmęczeni, a po pracy odzyskują trochę czasu.
  • Korzyści zdrowotne – regularne spożywanie posiłków wspiera dobre samopoczucie i zdrowie.
  • Elastyczność wykorzystania – karty lunchowe są akceptowane w szerokiej sieci restauracji i punktów gastronomicznych, co sprawia, że mogą je wykorzystać wszystkie osoby niezależnie od miejsca zamieszkania. Lubią je pracownicy white collars i blue collars, pracujący stacjonarnie, hybrydowo i zdalnie.

Co wyróżnia kartę lunchową wśród innych benefitów?

Karta lunchowa, jako benefit żywieniowy pozwala pracownikom regularnie spożywać wartościowe posiłki, co ma pozytywny wpływ na ich:

  • zdrowie,
  • koncentrację,
  • efektywność w pracy.

Zatrudnieni mogą wykorzystać ją w różnych restauracjach czy sklepach spożywczych, co czyni benefit bardziej dostosowanym do indywidualnych preferencji. Ponadto posiłki często sprzyjają budowaniu relacji między pracownikami – wspólne wyjścia na lunch integrują zespoły, poprawiają atmosferę w firmie i pomagają w nawiązywaniu relacji między działami. To pozytywnie wpływa na kulturę organizacyjną i współpracę między działami.

Wdrożenie karty lunchowej jest szybkie i intuicyjne, tak samo jak jej obsługa. Nie wymaga prowadzenia skomplikowanych rozliczeń czy angażowania dodatkowych zasobów, jak w przypadku np. prywatnej opieki medycznej czy programów kafeteryjnych.

Podsumowanie: benefity żywieniowe – czy warto?

Zdecydowanie tak! Nie tylko zwiększają siłę nabywczą bardziej niż podwyżka (co ma znaczenie w kontekście presji płacowej), ale także wspierają integrację, kulturę organizacyjną i zdrowe nawyki żywieniowe. Na rynku trudno o benefit, z którego może (i chce) skorzystać każda osoba w firmie. A ta kategoria świadczenia właśnie taka jest.

Karta lunchowa przynosi szybkie i długofalowe korzyści. Dzięki niej możliwe jest zwiększenie satysfakcji zespołu przy jednoczesnej optymalizacji kosztów. Takie rozwiązania mogą stanowić ważny element strategii wellbeingowej, który wspiera employer branding i działania sprzyjające retencji talentów.

Zadbaj o to, co naprawdę liczy się dla pracowników. Dofinansowanie posiłków to coś, co wpływa na ich codzienne życie. A przecież o to chodzi w dobrym programie benefitowym, prawda?

Artykuł sponsorowany

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów