Aby przyciągnąć do firmy prawdziwe talenty i zbudować silny employer brand nie wystarczy być dobrym pracodawcą. Trzeba zadbać jeszcze o dwie istotne kwestie: kulturę organizacyjną i dobrze skomponowany pakiet dodatków pozapłacowych. W 2024 roku wśród najbardziej pożądanych benefitów pracowniczych na pierwszy plan wysuwa się karta lunchowa. Jest to nie tylko symbol troski pracodawcy o dobre samopoczucie swoich pracowników, ale także znakomity sposób na promowanie zdrowego stylu życia i budowanie kultury organizacyjnej.
Co to jest karta lunchowa?
Karta lunchowa to benefit pracowniczy, który umożliwia pracownikom korzystanie z przedpłaconego salda do wydania na posiłki w ciągu dnia pracy. W ostatnim czasie ze względu na elastyczność i wygodę, popularność karty lunchowej wzrosła. Pracownicy mogą korzystać z niej w restauracjach, kawiarniach, u dostawców posiłków typu „pan kanapka”, a nawet sklepach spożywczych, co daje swobodę wyboru i ułatwia dostęp do różnorodnych opcji żywieniowych.
Wprowadzenie karty lunchowej, poza oczywistym wymiarem – odciążeniem pracowników z kosztu jednego posiłku dziennie – ma jeszcze jeden, dodatkowy. To promocja zdrowej, efektywnej przerwy na lunch. Z badań przeprowadzonych przez Edenred wynika, że wielu pracowników je obiad w biegu, przy biurku, nierzadko zastępując ten posiłek batonikiem, aby nie marnować czasu oraz nie generować dużych kosztów „jedzenia na mieście”. Jeśli jesteś pracodawcą – prowadzając kartą lunchową, jednocześnie zapraszasz pracowników na ciepły obiad i komunikujesz im, że zdrowa przerwa w pracy jest w porządku.
Dlaczego karta lunchowa jest tak popularna?
Powodów jest wiele, ale wymieńmy kilka najważniejszych:
Świadomość na temat zdrowego stylu życia ciągle rośnie. Firma Edenred przeprowadziła badania, z których wynika, że 69% respondentów zaczęła przykładać większą wagę do zdrowia i sposobu odżywiania się pod wpływem pandemii1. Karty lunchowe odpowiadają na tę potrzebę, umożliwiając pracownikom wybór zdrowszych opcji żywieniowych. Dostęp do różnych restauracji i opcji cateringu pozwala na dostosowanie diety do indywidualnych potrzeb.
Karta lunchowa oferuje pracownikom wolność wyboru – mogą wybrać, gdzie i kiedy chcą jeść. To podejście jest szczególnie istotne w chwili, kiedy nasz czas pracy i potrzeby są elastyczne.
Może to truizm, ale warto zaznaczyć, że regularne i zdrowe posiłki przyczyniają się do poprawy ogólnego samopoczucia i produktywności pracowników.
Dla pracodawców karty lunchowe są łatwe w zarządzaniu. Systemy te często są w pełni zautomatyzowane, co redukuje czas i koszty związane z administracją benefitami.
Wspólne posiłki i możliwość wyboru miejsca, gdzie pracownicy mogą je spożywać, sprzyja budowaniu relacji między pracownikami. Karta lunchowa może być też elementem promującym kulturę firmy skoncentrowaną na dobrostanie pracowników.
To sposób na zwiększenie siły nabywczej pracowników, lepszy od podwyżki, ponieważ do wysokości 450 zł karta lunchowa jest zwolniona z ZUS.
Przyszłość kart lunchowych
O ile trendy dotyczące benefitów ulegają zmianie wraz z potrzebami zatrudnionych, jednego możemy być pewni: wszyscy musimy jeść. Karty lunchowe mogą stać się filarem długoterminowej strategii dotyczącej dodatków pozapłacowych.
To, co może się zmieniać, to sama forma karty – coraz rzadziej jest ona fizyczna (choć są osoby przywiązane do tradycyjnej wersji), za to coraz częściej występuje w formie aplikacji mobilnej i łączy się z programami lojalnościowymi. Pracownicy mogą zbierać punkty, korzystać z promocji i personalizować swoje doświadczenia. Coraz więcej firm dostrzega także wartość dodaną w zestawieniu kart lunchowych z programami wellness i zdrowotnymi, promując kompleksowe podejście do dobrostanu pracowników.
Karta lunchowa może być elementem szerszej strategii – przykładem jest akcja prowadzona przez Edenred, For Good. Movement. Poprzez promowanie zdrowego odżywiania i jakościowych przerw lunchowych, projekt ten uzupełnia ofertę karty lunchowej o dodatkową wartość. Firmy mogą wykorzystać to do podkreślenia swojego zaangażowania w dobrostan pracowników, oferując im nie tylko środki na posiłki, ale również edukację i wsparcie w podejmowaniu zdrowych wyborów żywieniowych. Tym samym, strategia benefitowa staje się bardziej holistyczna, obejmując zarówno aspekty finansowe, jak i edukacyjne.
Podsumowanie
Karta lunchowa to elastyczne, proste w zarządzaniu rozwiązanie, które przynosi korzyści zarówno pracodawcom, jak i pracownikom, stanowiąc ważny element w przyciąganiu i zatrzymywaniu talentów.
W erze, gdzie dobrostan pracownika jest na równi ważny z wynagrodzeniem, karty lunchowe są wyraźnym sygnałem, że firma stawia na pierwszym miejscu ludzi, którzy są jej największym atutem. A taki komunikat niesie się szeroko.
Źródło:
Badanie Pracownika Barometr-IPSOS 2022
Artykuł sponsorowany