Firmy, które potrzebują zmian, coraz częściej decydują się na menedżerów tymczasowych. Dzięki zatrudnieniu doświadczonej osoby, która wiele razy realizowała już podobne projekty, nie trzeba jej wdrażać miesiącami. Menedżer tymczasowy (interim manager) potrafi zdiagnozować problem i go rozwiązać. Dzięki temu firmy korzystające z tego rodzaju rozwiązań mogą zaoszczędzić czas i pieniądze.
Czym jest interim management?
Interim management to czasowe działanie wewnątrz firmy, które jest określone co do celu i zakresu. Działanie to realizuje osoba fizyczna, która ma za zadanie osiągnąć konkretne rezultaty biznesowe. Działania tymczasowego menedżera oparte są na współpracy i uczestnictwu w ryzyku oraz zyskach firmy, która taką osobę zatrudnia.
Interim manager - kim jest
Internim manager to wykwalifikowana osoba, która zwykle posiada doświadczenie na stanowisku prezesa firmy lub w zarządzie. Interim manager podejmuje pracę na czas określony w celu realizacji projektu. Dzięki wiedzy, jaką posiada, wprowadza zmiany w danym obszarze działalności firmy.
Zadania menedżera tymczasowego
Firmy korzystają z usług interim managera w sytuacji, gdy potrzebują tylko na czas określony zastępstwa za nieobecnego menedżera, zatrudnionego na stałe, który z przyczyn losowych w danej chwili nie może pełnić swoich funkcji.
Dzięki wysokim kwalifikacjom i bogatemu doświadczeniu, jakie posiada interim manager, firmy zatrudniają go także do realizacji zadań specjalnych, takich jak:
- wsparcie eksperckie oraz doradztwo,
- restrukturyzacja przedsiębiorstwa,
- zarządzanie zmianą.
Oprócz tego firmy często decydują się na wynajęcie menedżera tymczasowego do projektów związanych ze zwolnieniami pracowników. Związane jest to przede wszystkim z tym, że menedżer z zewnątrz jest bezstronny, obiektywny oraz ukierunkowany jedynie na osiągnięcie zamierzonego celu.
Korzyści z zatrudnienia interim managera
- menedżer tymczasowy rozliczany jest z efektów swojej pracy, dlatego też część jego wynagrodzenia zależna jest np. od uzyskania określonego poziomu obrotów,
- wykorzystanie obszernej wiedzy i bogatego doświadczenia,
- firma nie musi budować kolejnego etatu i nie ponosi kosztów stałych z tym związanych,
- interim managera nie trzeba wdrażać ani szkolić, dlatego firma może zaoszczędzić czas i pieniądze,
- usprawnienie procesów biznesowych oraz wejście na nowe rynki,
- menedżer tymczasowy pomaga skutecznie rozwiązywać konkretne problemy oraz wzmocnić zarządzanie w firmie, a także w poszczególnych jej działach.
Projekty w ramach interim management realizowane są najczęściej w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Interim management obejmuje bardzo szeroki zakres usług w branżach takich, jak:
- produkcja,
- ubezpieczenia,
- bankowość,
- nowoczesne technologie,
- HR,
- finanse,
- marketing
- sprzedaż.
W Polsce usługi interim managerów dopiero zdobywają uznanie. Mimo że firmy coraz częściej dostrzegają zalety zatrudniania menedżerów tymczasowych, nadal jest to stosunkowo rzadko stosowaną praktyką.