Poradnik Przedsiębiorcy

Zasady zdrowego odżywiania - dlaczego jest to takie ważne?

Niemal każdy z nas chce dobrze wyglądać - zrzucić zbędne kilogramy lub nabrać kilka dodatkowych, mieć promienną cerę, zadbać o siebie w pełni. Często z tego powodu rozpoczynamy drakońskie diety, katujemy siebie i swój organizm i wcale sobie nie pomagamy - wręcz przeciwnie. Żeby dobrze się czuć i dobrze wyglądać, wystarczy po prostu racjonalnie i zdrowo się odżywiać. Jeżeli zadbamy o to, by nasz codzienny jadłospis był pełnowartościowy, z pewnością niepotrzebne nam będą wyrzeczenia w stopniu, który może być niebezpieczny. Poznaj podstawowe zasady zdrowego odżywiania!

Dlaczego restrykcyjne diety są groźne?

Kiedy chcemy schudnąć i bardzo nam na tym zależy, sięgamy po mało racjonalne sposoby odżywiania. Naszym celem jest pozbycie się kilogramów, najlepiej jak najszybsze, jednak często zapominamy, o koncentrowaniu się na zdrowiu i kondycji organizmu.

Źle poprowadzona dieta sprawia, że podupadamy na zdrowiu, czujemy się źle, może wystąpić u nas niedobór witamin i minerałów, silna anemia i inne powiązane z nim dolegliwości. Poza tym, jeżeli katujemy się i nic nie jemy, a zazwyczaj robimy to tylko do momentu, kiedy osiągniemy upragnioną wagę, lub jemy za mało, często po zakończeniu walki rzucamy się na jedzenie. W takim wypadku nie tylko wracamy do poprzedniej wagi, lecz także dorabiamy się dodatkowych kilogramów, które naprawdę trudno jest później zrzucić. Poza tym szybki spadek wagi jest niezdrowy dla organizmu.

Dlatego też warto zrezygnować z drakońskich diet i po prostu zacząć jeść racjonalnie, wzbogacić i urozmaicić swoją dietę. Poznanie zasad zdrowego żywienia może nam znacznie ułatwić ten proces.

Poznaj zasady zdrowego odżywiania

Każdy organizm jest inny i potrzebuje odmiennych składników, by prawidłowo funkcjonować. Dlatego też często zmiana niezdrowych nawyków musi być poprzedzona wizytą u specjalisty. Funkcjonują jednak podstawowe zasady zdrowego odżywiania, które warto znać.

  1. Ważne w zdrowej diecie jest regularne spożywanie posiłków, najlepiej co 3 - 4 godziny. Dzięki temu nasz organizm rozkłada energię na cały dzień, nie zwijamy się z głodu, nasz metabolizm się stabilizuje i polepsza, a my czujemy się po prostu lepiej. Niektórzy myślą, że jeżeli zjedli jeden posiłek do syta w ciągu całego dnia, schudną, jednak nic bardziej mylnego. Metabolizm rozreguluje się, a waga może nawet wzrosnąć, dodatkowo osoby, które praktykują takie zachowania, mogą mieć tendencję do przejadania się. W zdrowym odżywianiu warto pamiętać o tym, że jedzenie zaspokaja głód i nawet jeżeli lubimy uczucie “pękania” z przejedzenia, nie powinniśmy jeść do oporu.

  2. Przeżuwajmy dokładnie posiłki, jest to bowiem pierwszy etap ich trawienia. Praktyką, której warto się oduczyć, jest popijanie w trakcie jedzenia. Po pierwsze ułatwiamy proces żucia, połykania, robimy to szybciej i potrzebujemy więcej czasu, by poczuć sytość. Jeżeli mamy wrażenie, że żołądek nie jest pełny, łatwo możemy się przejeść. Poza tym sprawiamy, że soki żołądkowe są rozcieńczone, gorzej trawimy, tym samym możemy cierpieć na zaparcia czy wzdęcia. Trudno w takim przypadku poczuć się komfortowo.

  3. Nawadniajmy się! Nie zapominajmy o tym, jak ważna dla naszego organizmu jest woda. Bez niej mamy niższe ciśnienie, możemy nabawić się bólu głowy, czujemy się ociężali, zmęczeni, a krążenie krwi zwalnia. Poza tym odwodnienie jest sprzymierzeńcem zaparć. Dlatego spożywanie płynów jest jedną z głównych zasad zdrowego odżywiania, którą z całą pewnością należy brać pod uwagę.

  4. Jeżeli rozpoczynasz zdrową dietę, musisz ograniczyć spożywanie pewnych produktów. Postaraj się unikać tłuszczów, przede wszystkim zwierzęcych. Zaopatrz swoją kuchnię w oleje roślinne. Jeśli nie wyobrażasz sobie kanapki bez masła, posmarują ją cienko. Sprawdzaj też indeks glikemiczny i wybieraj te produkty, w których jest niski. Unikaj również białego pieczywa i mąki. Nie dostarczą one składników odżywczych i witamin.

  5. Czytaj skład produktów, nie kupuj w ciemno, postaraj się unikać konserwantów, sztucznych barwników, zbyt dużej ilości cukru lub soli. Początkowo zajmie ci to pewnie dłuższą chwilę, jednak z czasem nabierzesz wprawy i czytanie etykiet będzie wręcz intuicyjne.

  6. Nie jedz ciągle tego samego. Zdrowa dieta jest dietą różnorodną. Dostarczaj swojemu organizmowi wielu witamin i składników odżywczych.

  7. Postaw na warzywa i owoce. Ilość dobrych składników, jakie mogą wnieść do twojej diety, jest niemal nieograniczona. Znajdź sposób, by ci posmakowały. Dzięki nim możesz przygotować mnóstwo zdrowych posiłków.

  8. Ogranicz używki. Wszystko jest dla ludzi i w małych ilościach nie szkodzi, jednak staraj się unikać kawy czy alkoholu. Im ich więcej w twojej diecie, tym gorzej.

  9. Postaraj się, by twoje posiłki wyglądały ładnie. Może to brzmieć banalnie, ale im lepiej coś wygląda, tym bardziej nam smakuje. Piękne mandale na owsiankach czy kolorowe sałatki nie powinny być tylko częścią profilu na Instagramie. Celebruj jedzenie.

  10. Omijaj fast-foody. Przygotuj je samodzielnie, ze zdrowych składników, a jeżeli do wizyty w takich miejscach najczęściej zmusza cię nagły głód, pamiętaj, że w wielu miejscach można już kupić zdrowsze przekąski, dzięki którym dostarczysz organizmowi witaminy i inne składniki odżywcze.

Najważniejszy w zasadach zdrowego odżywiania jest umiar i trzeba o nim pamiętać. Jedz to, co lubisz, ale pamiętaj, żeby ograniczać pewne składniki. Dzięki temu nie będziesz czuć, że z wszystkiego musisz zrezygnować, a przede wszystkim poczujesz się lekko i zdrowo!