Poradnik Przedsiębiorcy

Direct search - na czym polega ta metoda rekrutacji?

Każda firma chce, aby pracowali w niej jak najbardziej profesjonalni specjaliści, szczególnie na najwyższych stanowiskach. Jednak liczba niezatrudnionych specjalistów nie jest tak duża, aby pracodawcy mieli duży wybór w przypadku tradycyjnej rekrutacji. W związku z tym wykorzystywane są różne metody rekrutacji, które mogą pomóc w znalezieniu ekspertów. Jedną z nich jest direct search, co dosłownie oznacza poszukiwanie bezpośrednie. Na czym polega ta metoda, jak przebiega i jakie są jej dobre strony? Przeczytaj w niniejszym artykule.

Na czym polega metoda rekrutacji direct search?

Direct search, czyli jak już wspominaliśmy wyszukiwanie bezpośrednie, polega na szukaniu specjalistów bezpośrednio, to znaczy na wykorzystywaniu takich metod, które pozwolą nam na precyzyjne dotarcie do potencjalnego kandydata, spełniającego wszelkie wymagania niezbędne do wykonywania zadań na danym stanowisku.

Dzięki temu poszukiwani są najlepsi kandydaci, którzy zasilą szeregi firmy. W związku z tym osoby, które zajmują się rekrutacją, muszą doskonale znać rynek pracy i daną branżę, by wyszukać prawdziwych ekspertów.

Ważne!

Dzięki metodzie rekrutacji direct search można szybko odnaleźć specjalistę na wolne stanowisko za pomocą bezpośredniego kontaktu. Może to znacznie uprościć i skrócić cały proces.

Metoda rekrutacji direct search jest wykorzystywana przede wszystkim w przypadku poszukiwania kandydatów na stanowiska menedżerskie, jednak w niektórych przypadkach firmy decydują się również na nie podczas poszukiwań osób na inne stanowiska. Najczęściej chodzi o poszukiwanie jednego pracownika, bardzo rzadko wykorzystuje się direct search w przypadku potrzeby zatrudnienia grupy osób.

Jak przebiega direct search?

Podczas direct search rekruterzy muszą dokładnie przeanalizować daną grupę zawodową, sprawdzając nie tylko życiorysy zawodowe kandydatów, lecz także profile innych firm w tej samej branży i dokładną analizę konkurencji.

Nierzadko rekruterzy przed przystąpieniem do poszukiwań kandydatów konsultują się z najlepszymi specjalistami danej dziedziny oraz takimi osobami, które dokładnie znają konkurencyjne firmy.

W czasach kiedy tak popularne są portale społecznościowe, w tym takie, na których zamieszczamy swoje wizytówki zawodowe, poszukiwanie pracowników metodą direct search wydaje się znacznie ułatwione. Wysyłanie ofert bezpośrednio na skrzynkę odbiorcy danego potencjalnego kandydata jest właśnie wykorzystaniem opisywanej w niniejszym artykule metody.

Rekrutacja często jest ukryta, a ze względu na to, że oferty wysyłane są również do osób, które aktualnie są zatrudnione i nie szukają pracy, można wywnioskować, że przy wprowadzeniu tej metody warto zlecić poszukiwania headhunterowi. Jest to osoba, która zawodowo zajmuje się bezpośrednim wyszukiwaniem specjalistów na dane stanowisko. Nierzadko doskonale zna konkretną branżę, potrafi dotrzeć do kandydata, potrafi świetnie przedstawić ofertę swojego zleceniodawcy i posiada sieć kontaktów.

Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby z direct search korzystać samodzielnie, bez pomocy specjalistów. Jak już wspominaliśmy, w dzisiejszych czasach dotarcie do kandydata jest znacznie ułatwione, podobnie jak jego poszukiwania.

Zalety metody direct search

Dlaczego warto zastosować metodę direct search podczas rekrutacji?

  1. Szansa na znalezienie najlepszego kandydata na wolne stanowisko znacznie się zwiększa.
    Dzięki temu, że sami docieramy bezpośrednio do potencjalnych kandydatów, którzy spełniają nasze wymagania, liczba specjalistów, którzy wezmą udział w rekrutacji może się zwiększać, tym samym jest bardziej prawdopodobne, że wybierzemy najlepszego kandydata i prawdziwego profesjonalistę.

  2. Dotarcie do specjalistów, którzy nie poszukują pracy.
    Dzięki direct search możemy dotrzeć do osób, które obecnie nie poszukują zatrudnienia, więc sami nie odnaleźliby oferty pracy na dane stanowisko, które może ich zainteresować.

  3. Oszczędność czasu i pieniędzy.
    Jak już wspominaliśmy, nic nie stoi na przeszkodzie, aby zająć się rekrutacją samodzielnie, szukać pracowników i wysyłać do nich bezpośrednio swoją ofertę. Dzięki temu oszczędzamy pieniądze, które wydalibyśmy zlecając zewnętrznej firmie ten proces.
    Wysyłając oferty bezpośrednio do kandydatów, którzy spełniają nasze wymagania do pracy na danym stanowisku, oszczędzamy również dużo czasu, jaki musielibyśmy poświęcić na przykład na analizę nadesłanych CV i rozmowy kwalifikacyjne z kandydatami, którzy okazaliby się nieodpowiedni do wykonywania danych zadań.

  4. Kompleksowe poszukiwania.
    Dzięki metodzie direct search przeprowadzana jest rekrutacja, w trakcie której brane są pod uwagę jednocześnie wszystkie elementy niezbędne do znalezienia kandydata.

Czy warto stosować metodę direct search? Jeżeli zależy nam na jak najszybszym znalezieniu najlepszego specjalisty, z pewnością warto. Dzięki temu proces poszukiwania będzie nie tylko krótszy, lecz także skuteczniejszy, a my zyskamy większe prawdopodobieństwo, że odnajdziemy dopasowanego pracownika, który sprawdzi się na swoim stanowisku.