Poradnik Przedsiębiorcy

Synergia w pracy zespołowej - jak działa?

Zespół jest filarem firmy. Choć nie każdy preferuje taką formę pracy, grupowa burza mózgów często jest o wiele bardziej skuteczna niż samotne zastanawianie się nad problemem. W przypadku pracy zespołowej często pojawia się pojęcie synergii. To dzięki niej praca może stać się bardziej wydajna i efektywna. Na czym polega synergia i jak ją osiągnąć? Odpowiemy w niniejszym artykule.

Czym jest synergia?

2 + 2 = 5, 1 + 1 = 3 - tak często przedstawiany jest efekt synergii. Co to oznacza? Jeśli połączymy części składowe firmy, wydajność będzie większa, niż po zsumowaniu ich pojedynczych wydajności.

Stephen Covey, autor książki 7 nawyków skutecznego działania, podkreśla, że trudno mówić o skuteczności, jeśli nie jest osiągana synergia. Zaznaczył on, że pojęcie to obejmuje kreatywną współpracę zespołu, który jest zaangażowany w powierzane zadania i otwarty na pomysły i rozwiązania innych.

Synergia: 1 + 1 daje więcej niż 2!

Synergia nie polega na tym, że po przedstawieniu pomysłów każdej strony rozpoczynamy szukanie kompromisu, czegoś po środku, co zadowoli każdego członka zespołu. Chodzi o to, że dzięki temu, iż każdy przedstawia swoją wizję, możemy wpaść na zupełnie nowe, wychodzące poza wcześniejsze rozważania, rozwiązanie. Pojawia się coś, czego nie braliśmy pod uwagę, a okazuje się strzałem w dziesiątkę.

Przykład 1.

Firma otrzymuje propozycję bardzo ciekawej kampanii. Zespół, który miałby się tym zająć, spotyka się na zebraniu, na którym każdy przedstawia swój pomysł wykonania tego zadania. W wyniku współpracy, otwartości i kreatywności stworzona zostaje innowacyjna koncepcja, która tak naprawdę nie wynikała dokładnie z przedstawionych przez pracowników pomysłów, była czymś zupełnie zaskakującym.

Należy podkreślić, że synergia w pracy zespołowej nie pojawia się samoistnie. Nie wystarczy zwołać zebrania pracowników i próbować. Aby można było zacząć mówić o skutecznym działaniu, potrzebne jest dokładne przyjrzenie się firmie - określenie wartości, celu, pamiętanie o innych. Potrzebny jest również lider, który pokieruje skutecznością zespołu.

Co robić, by synergia w pracy została osiągnięta?

Lider musi włożyć dużo pracy w to, by zespół pracowników osiągnął synergię. Nie jest to proces, który można wprowadzić z dnia na dzień. Jakie kroki przybliżają nas jednak do niej?

  1. Określenie wartości i celu firmy
    Trudno, a wręcz niemożliwe, jest działać bez ściśle określonego celu. Błądzimy wówczas we mgle, pracownicy są natomiast zdezorientowani, nie wiedzą bowiem dlaczego zajmują się swoimi zadaniami, co to da. Może to zmniejszyć ich motywację i zaangażowanie, bo co jeśli okaże się, że poświęcili mnóstwo czasu na coś, co zupełnie nie zostanie wykorzystane?
    Do określenia celu można użyć metody SMART, która powinna ułatwić to zadanie.

Cel musi być SMART, to znaczy:
S - specyfic - konkretny,
M - measurable - mierzalny,
A - acceptable - zaakceptowany przez wszystkich,
R - reliable - możliwy do osiągnięcia,
T - time banded - określony w czasie.

  1. Zrozum jak ważna jest atmosfera pracy
    Co takiego stanie się, jeżeli atmosfera w pracy będzie zła? Czy dobre stosunki między współpracownikami są naprawdę aż tak istotne? Owszem, warto dbać o to, jak pracownik czuje się w firmie. Aby ćwiczyć swoją kreatywność, nie obawiać się pracy zespołowej, rozwijać się i angażować, pracownik musi czuć się komfortowo i bezpiecznie. Jeśli więc ufamy sobie i dogadujemy się, warunki stają się idealne.

  2. Przedstaw system motywacyjny
    Przed próbą wprowadzenia efektu synergii w pracy zespołowej, należy stworzyć i przedstawić pracownikom stosowane w pracy systemy motywacyjne. Jest to istotny aspekt, ponieważ umiejętne nagradzanie i motywacja znacznie poprawiają efektywność pracy.

  3. Okazuj zrozumienie
    Pamiętaj, że twoja wizja nie jest jedyną słuszną, pozwól innym, by mogli przedstawiać swoje pomysły i nie bali się, że będą one odmienne od twoich. Jeśli lider sprawia wrażenie osoby, która i tak ma ostatnie słowo, członkowie zespołu stracą motywację do pracy - po co mają się wysilać, skoro i tak nic z tego nie wyjdzie? Daj poczuć pracownikom, że ich zdanie jest tak samo ważne, nawet jeśli odmienne.

  4. Stwórzmy dopasowany zespół
    Synergia w pracy zespołowej nie jest możliwa w każdej, przypadkowej grupie ludzi. Członkowie muszą być dobrze dobrani pod względem umiejętności i kompetencji. Nie zawsze muszą to być pracownicy tego samego działu.

  5. Nie bój się teoretycznego absurdu
    Czasami padające pomysły wydają się wręcz absurdalne, ucinamy więc wypowiedź w połowie, uznając, że szkoda na nią czasu. Nic bardziej mylnego! Warto wziąć pod uwagę każdy, nawet teoretycznie absurdalny pogląd. Pozwólmy zespołowi na kreatywność, wyrażanie siebie.

  6. Lider zespołu jest konieczny
    W zespole powinien znajdować się lider, który nadzoruje pracą, rozwiązuje konflikty, koordynuje działania i przekazuje najważniejsze informacje.