Realizacja niektórych przedsięwzięć wymaga powołania zespołu zadaniowego. Należy pamiętać, aby dobór osób, które będą ze sobą współpracowały, nie był przypadkowy. Mając na uwadze specyfikę danego projektu, powinno się wybrać takich pracowników, którzy potrafią działać w grupie, nie są konfliktowi oraz posiadają rozwinięte umiejętności interpersonalne. Jednak to nie wystarczy. Do zespołu muszą należeć osoby charakteryzujące się odpowiednimi cechami osobowości, predyspozycjami, przejawiające określone typy zachowań, dzięki którym możliwe jest spójne współdziałanie wszystkich członków oraz sprawna realizacja danego zadania. Pracownicy powinni więc reprezentować kolejne role w zespole. Jest to niezbędne, jeśli dana grupa zadaniowa ma osiągnąć efekt synergii i skutecznie wykonać powierzone przedsięwzięcie. Jakie role w zespole powinni odgrywać poszczególni członkowie zespołu projektowego?
Role w zespole według M. Belbina
Twórcą teorii ról w zespole jest Meredith Belbin. Badacz, obserwując pracowników brytyjskich firm, zauważył, że poziom wykonania danego działania jest wprost proporcjonalny do zakresu wiedzy, jeśli idzie w parze z odpowiednimi cechami osobowości. Oznacza to, że mimo posiadania wysoko specjalistycznych kompetencji merytorycznych dana osoba nie zrealizuje danego przedsięwzięcia, jeśli nie będzie przejawiała określonych zachowań i predyspozycji.
Na podstawie przeprowadzonych badań M. Belbin stworzył listę 9 ról zespołowych. W każdej grupie projektowej powinny znaleźć się one wszystkie, jeśli przedsięwzięcie ma zakończyć się sukcesem. Należy jednak mieć na uwadze, że dany człowiek posiada cechy osobowości i przejawia zachowania odpowiadające 2-3 rolom w zespole, z czego jedna z nich jest dominująca. W poniższej tabeli została przedstawiona charakterystyka poszczególnych ról zespołowych.
Rola | Opis zachowania | Pozytywne strony | Słabości |
Koordynator |
|
|
|
Lokomotywa |
|
|
|
|
|
|
|
Poszukiwacz źródeł |
|
|
|
Krytyk wartościujący |
|
|
|
Realizator |
|
|
|
Perfekcjonista |
|
|
|
Dusza zespołu |
|
|
|
Specjalista |
|
|
|
Kto jest kim, czyli jak poznać role w zespole?
Tworząc zespół projektowy, nie możesz ocenić na podstawie obserwacji zachowania który z twoich pracowników jest kreatorem, a kto sprawdzi się jako lokomotywa. Aby poznać, jakie role w zespole mogą pełnić zatrudnione przez ciebie osoby, powinieneś przeprowadzić test. Kwestionariusze dostępne są w Internecie, jednak musisz pamiętać, że uzyskanie wysokiej rzetelności i wiarygodności badania jest możliwe wyłącznie, jeśli zostanie ono przeprowadzone przez psychologa lub eksperta specjalizującego się w psychologii zarządzania.
Jak już wcześniej zostało wspomniane, jedna osoba może pełnić kilka ról w zespole. Perfekcjonista może być zarazem znakomitym realizatorem, a poszukiwacz źródeł sprawdzi się także jako dusza towarzystwa. Istnieją także przeciwstawne role w zespole, których nie powinieneś poszukiwać u tych samych pracowników. Należą do nich np.:
- poszukiwacz źródeł i perfekcjonista,
- kreator i realizator,
- lokomotywa i dusza zespołu,
- koordynator i specjalista.
Krytyk wartościujący jest określany jako rola neutralna, co oznacza, że mogą ją pełnić wszyscy członkowie zespołu projektowego.
Zespół projektowy, którego członkowie pełnią odmienne role, jest skuteczny i osiąga zamierzone cele. Warto więc poświęcić trochę czasu na dobór pracowników do grupy, która będzie zajmowała się realizacją danego przedsięwzięcia.