Poszukiwanie pracowników bywa czasochłonne. To oczywiste, że chcemy poszerzyć nasz zespół o osobę jak najbardziej kompetentną i dopasowaną do reszty współpracowników. Często zwracamy uwagę jedynie na kompetencje twarde, zapominając lub pomijając te miękkie. Warto jednak wiedzieć, że są one równie ważne, a coraz więcej pracodawców uważa już, że nawet ważniejsze od umiejętności mierzalnych. Jak dzielimy kompetencje zawodowe? Poznaj podział i przykłady!
Kompetencje zawodowe
Kiedy tworzymy ogłoszenie o pracę i sylwetkę pracownika idealnego, na pierwszym miejscu najczęściej stawiamy mierzalne kompetencje, które są niezbędne do wykonywania danego zawodu. Warto jednak pamiętać, że kompetencje zawodowe to nie tylko umiejętności twarde!
Kompetencje miękkie to doskonałe uzupełnienie dla tych wyżej wspomnianych i mogą sprawić, że pracownik będzie znacznie lepiej wykonywał swoje obowiązki.
Podział kompetencji zawodowych
I, jak wynika z powyższej części artykułu, właśnie tak dzielimy kompetencje zawodowe: na twarde i miękkie. Chociaż często te drugie są brane za utarte frazesy wpisywane do CV, nie ma w tym nic bardziej mylnego. Jakie są główne różnice między nimi?
Kompetencje twarde
Kompetencje twarde są mierzalne. To coś, czego możemy się zazwyczaj dość łatwo nauczyć. Są to specjalistyczne umiejętności, które pozwalają nam wykonywać pracę w danym zawodzie. To także wiedza teoretyczna w tym temacie.
Często zdarza się, że kompetencje twarde są przypisane stanowisku, jednak może być i tak, że są uniwersalne i sprawdzą się na wielu z nich.
Dodatkowo są to takie umiejętności, które można bez problemu udowodnić, sprawdzić, zmierzyć i na przykład zweryfikować podczas rozmowy kwalifikacyjnej.
Jakie są więc przykłady takich umiejętności?
- prawo jazdy kat. B
- biegła znajomość języka niemieckiego
- znajomość obsługi programu InDesign
- znajomość branży e-commerce
- znajomość programów księgowych
- obsługa pakietu MS Office
- znajomość obsługi programu SAP
- optymalizacja SEO stron internetowych
- projektowanie aplikacji
- obsługa kasy fiskalnej
- obsługa narzędzi biurowych
Kompetencje miękkie
Z kolei kompetencje miękkie nie są mierzalne. To najczęściej cechy charakteru lub umiejętności, które trudno udowodnić, a które ułatwiają pracę w zespole, jej organizację, radzenie sobie ze stresem itd.
Kompetencje twarde są zazwyczaj specjalistyczne, dopasowane do zawodu, z kolei miękkie są raczej uniwersalne i mogą przydać się zawsze, na każdym stanowisku.
Niestety ich nauka nie jest tak prosta jak w drugim przypadku. Czasami, by wyrobić w sobie miękką umiejętność, potrzebujemy naprawdę dużo czasu. Jednak nie jest to niemożliwe, tylko trudniejsze.
Jakie są przykłady takich umiejętności?
- dobra organizacja czasu
- umiejętność pracy pod presją
- umiejętność rozwiązywania konfliktów
- zaangażowanie w powierzone zadania
- umiejętności komunikacyjne
- terminowość
- kreatywność
- umiejętność delegowania zadań
- chęć stałej nauki
- umiejętności interpersonalne
Przez bardzo długi czas najbardziej doceniane były kompetencje twarde i to one były uznawane za najważniejsze. Jednak w dzisiejszych czasach coraz większy nacisk kładzie się na umiejętności miękkie. Coraz więcej zawodów ich wymaga, a pracodawcy zdają sobie sprawę, że czasami są one nawet ważniejsze od mierzalnych kompetencji.
Dlatego też trudno jasno powiedzieć, które kompetencje zawodowe są ważniejsze i na jakich warto się skupić. Uzupełniają się one i pozwalają znacznie lepiej pracować.