Poradnik Przedsiębiorcy

Monitoring marki - jak go skutecznie przeprowadzić?

Monitoring marki jest niezwykle ważnym aspektem, szczególnie w internecie. Ciągłe kontrolowanie tego, jak rozwija się przedsiębiorstwo, daje wgląd w to, jak nasza firma wypada na tle innych, konkurencyjnych. Dzięki temu zabiegowi możliwe jest także sprawdzenie, jakie błędy popełnia konkurencja oraz zabezpieczenie się przed podobnym działaniem.

Monitoring marki – kto i gdzie o nas mówi?

Monitoring marki sprawia, że mamy świadomość tego, co myślą o nas nasi klienci. Wiedza kto, co i gdzie o nas mówi, jest podstawą działania przedsiębiorstwa, zwłaszcza w mediach społecznościowych, które obecnie są jednym z najważniejszych miejsc budowania marki. Jeżeli przedsiębiorstwo nie prowadzi swojego profilu na portalach społecznościowych, takich jak Twitter, Facebook, Instagram – nie jest powiedziane, że nie zostało tam wymienione. Dlatego tak ważna jest świadomość tego, co mówią o nas w internecie inni.
W obecnych czasach oraz szeroko dostępnych mediach społecznościowych każdy ma możliwość nadania informacji bez ich weryfikacji. Przedsiębiorstwo nie powinno jednak odczuwać strachu na samą myśl o tym, lecz wykorzystać to na swoją korzyść – potencjał jest ogromny.

Dzięki wiedzy dotyczącej tego, jak oceniają nas klienci, jak postrzegają nasze reklamy oraz jak oceniają nasze usługi, firma jest w stanie odpowiednio zareagować.
Monitoring marki pozwala na zrobienie tego w taki sposób, aby spełnić oczekiwania swoich klientów – wszystko dzięki dokładnej obserwacji. Decyzja dotycząca tego, jakie elementy przedsiębiorstwo w tym celu wykorzysta, jest już sprawą drugorzędną – najważniejszy jest skuteczny monitoring.

Monitoring marki w internecie

Jednym z narzędzi do skutecznego obserwowania umożliwiającego sprawdzanie liczby pojawiających się artykułów prasowych, a także informacji na portalach prasowych, jest Press Service. Drugim narzędziem, dzięki któremu możliwy jest monitoring pojawiających się w sieci informacji, jest Brand24 – narzędzie to umożliwia sprawdzanie tak zwanego szumu, jaki pojawia się wokół danej marki. Poprzez wykorzystanie tych narzędzi możliwe jest szybkie dotarcie w miejsca, gdzie znajdują się dyskusje dotyczące naszego przedsiębiorstwa, prowadzone przez konsumentów rynku.

Bardzo dużą zaletą obu narzędzi jest to, że skutecznie przeszukują one także media społecznościowe oraz wszelkiego rodzaju fora internetowe – dzięki temu przedsiębiorstwo ma pełen wgląd w informacje, jakimi dzielą się pomiędzy sobą internauci. To z kolei wpływa na możliwość działań marketingowych w celu dalszego rozwoju marki.

Monitoring marki jako marketing internetowy

Monitoring marki oraz treści jest jednym z głównych elementów prężnie rozwijającego się w ostatnich latach marketingu internetowego. Każde przedsiębiorstwo, które pragnie osiągnąć sukces na rynku, powinno zdecydować się na kompleksowy system monitoringu informacji o swojej marce, które nieustannie pojawiają się w sieci.

Dzięki temu przedsiębiorstwo jest w stanie uzyskać informacje badawcze dla marketingu oraz posiada wgląd w aktywność internetowych konsumentów.
Przy bardzo rozbudowanym i rozpoznawalnym przedsiębiorstwie można uzyskiwać miesięcznie aż 36 tysięcy informacji na jego temat – łatwo obliczyć, że są to blisko 432 tysiące informacji rocznie. Bardzo ważne jest, aby w miesiącu wybierać przynajmniej jedną trzecią uzyskiwanych informacji i poddawać je szczegółowej analizie oraz interpretacji. Dzięki uzyskanym w ten sposób danym, ich ocenie oraz weryfikacji możliwa jest dokładna ocena funkcjonowania przedsiębiorstwa oraz monitorowanie marki. Dobrze rozbudowana sieć monitoringu marki wpływa na otrzymanie informacji na temat przedsiębiorstwa w zaledwie kilka minut po jej publikacji w sieci (z reguły nie trwa to dłużej niż 10 minut).

Ważne jest także szybkie zbieranie informacji – dzięki temu możliwa jest szybka reakcja ze strony firmy i przeciwdziałanie rodzącemu się kryzysowi (np. z powodu niezadowolonego klienta). Dane z obserwacji internetu są cennym źródłem informacji dla każdej marki. Dają one pełny wgląd w informacje o klientach – dodatkowo umożliwiają również uzyskanie informacji dotyczących tego, jak klienci oceniają dane przedsiębiorstwo.

Każda zanotowana negatywna opinia lub skarga powinna być dokładnie zbadana i koniecznie wyjaśniona. Istotne podczas monitoringu marki jest sprawdzenie, co zawiodło – proces, człowiek czy też narzędzie.

Każda, nawet jedna negatywna opinia powinna być dla przedsiębiorstwa skarbnicą wiedzy – dają one bowiem podgląd sytuacji przedsiębiorstwa oraz wskazują kadrze zarządzającej, co należy zmienić. Dzisiejsze czasy pozwalają na szybką komunikację konsumentów – głównie za sprawą mediów społecznościowych – na co nie ma większego wpływu. Dlatego tak ważne jest, aby przedsiębiorstwo miało pełen wgląd w komentarze i mogło na nie szybko reagować.

Monitoring marki we współczesnym marketingu

Pełna kontrola przedsiębiorstwa nad sytuacją, jaka ma miejsce w sieci, jest bardzo ważna w dzisiejszych czasach, gdzie ogromne znaczenie odgrywa rzeczywistość wirtualna.

Dzięki szeroko pojętemu dostępowi do mediów społecznościowych konsumenci mogą się bardzo szybko wymieniać informacjami.
Przedsiębiorca musi być świadomy tego, że niezadowolony klient przekaże negatywną opinię każdemu, kogo napotka, a zadowolony z usług prawdopodobnie wspomni o tym tylko kilku osobom.

Dlatego właśnie szybka reakcja na negatywne opinie jest konieczna – daje to możliwości zażegnania większego niezadowolenia i poprawy w wizerunku przedsiębiorstwa, co przekłada się bezpośrednio na markę.