Poradnik Przedsiębiorcy

Monitoring internetu - jakie może przynieść korzyści?

Celem każdego właściciela firmy jest promocja biznesu na dużą skalę i pozyskanie licznej grupy klientów. Jednak trzeba mieć świadomość, że w dzisiejszych czasach konkurencja jest na tyle duża, że należy stale przeglądać sieć, aby być na bieżąco zarówno z informacjami o konkurencyjnych firmach, zmieniających się trendach, nowych narzędziach reklamowych, jak i o samej naszej marce. Monitoring internetu pełni znaczącą rolę w budowania marki oraz umieszczeniu jej w odpowiednim miejscu na rynku. Poznaj więcej korzyści płynących z analizy sieci.

Monitoring internetu - do czego może się przydać?

Przedsiębiorca, który dopiero wystartował ze swoją firmą, zazwyczaj na początku nie ma zbyt dużych nakładów finansowych, które mógłby przeznaczyć na działania marketingowe. Dlatego już od początku funkcjonowania firmy należy odpowiednio zaplanować finanse i możliwe formy reklamy, aby nie przepalić budżetu na starcie. I w tym miejscu może nam pomóc monitoring internetu, który podpowie nam, kto, co i gdzie mówi o naszej firmie, co następnie pozwoli wyselekcjonować np. ważne miejsca reklamowe i skupić się na działaniach reklamowych w tych konkretnych kanałach przepływu informacji.

Korzyści wynikające z monitoringu internetu

Dowiesz się, co mówią o twojej marce

Wszystko co robisz, robisz z myślą o klientach. To oni korzystają z twojego produktu lub usługi i dzięki nim zarabiasz, dlatego w pierwszej kolejności ich zdanie powinno być dla ciebie najważniejsze. Prowadząc monitoring internetu, możesz stale sprawdzać, jak o twojej marce piszą w sieci, a dzięki temu możesz:

  • znajdować insighty, czyli dowiedzieć się np. w jaki sposób klienci korzystają z twoich produktów czy usług, a w konsekwencji może to pozwolić ci na usprawnienie niektórych procesów zakupu, działania lub budowy produktu. Klienci to najlepsi testerzy twojej oferty, dlatego należy ich słuchać wyjątkowo uważnie;

  • reagować w czasie rzeczywistym na różnego rodzaju wzmianki o twojej firmie. Do tego będą potrzebne specjalne narzędzia do monitoringu sieci np. Brand24. Warto w nie zainwestować, ponieważ informują cię one na bieżąco o każdej wzmiance nazwy twojej firmy lub wytypowanych przez ciebie słowach, charakterystycznych dla twojej branży. Dzięki temu możesz na bieżąco odpowiadać na takie posty, co przyczynia się do budowania marki. Poniżej przykład monitoringu sieci w słusznej sprawie i wzorowa postawa marki Bosch Home. Firma pokazała, że nie jest jej obojętny los zwierząt i w odpowiedzi na post fundacji ratującej koty wysłała potrzebny sprzęt.

Dlaczego warto stosować monitoring internetu?

Sprawdzisz, co słychać u konkurencji

Jest to kolejna korzyść, którą oferuje stały monitoring internetu. Na bieżąco możesz śledzić działania konkurencji i dostosowywać ofertę swojej firmy. I nie chodzi tutaj tylko o wojnę cenową, bo ta forma konkurowania stosowana długofalowo może okazać się końcem twojej firmy. Z monitoringu konkurencji możesz podpatrzeć, jakie działania prowadzą twoi rywale i tym samym wyciągnąć wnioski dla swojej firmy, tzn. co u nich działa, a na czym polegli. Pozwolą ci one na zaoszczędzenie zarówno czasu, jak i pieniędzy w prowadzonych kampaniach reklamowych, ponieważ będzie wiadomo już wcześniej, czego nie powinieneś próbować.

Ocenisz efekty działań promocyjnych

Monitoring internetu pozwoli ci na podsumowanie skuteczności poszczególnych działań reklamowych i PR-owych. Dzięki temu w przyszłości możesz na tyle dobrze zoptymalizować budżet, aby większe nakłady finansowe kierować na sprawdzone i konwertujące formy promocji.

Zyskasz nowe kanały dystrybucji i klientów

Chyba nie ma prostszego sposobu na zdobycie nowych kanałów komunikacji z klientami i sprzedaży, niż te gdzie padają słowa dotyczące twojej branży, a szczególnie samej marki. Dotarcie do powiązanych tematycznie for internetowych będzie stanowić kolejne miejsce reklamy twojej firmy.

Czy warto stosować monitoring internetu?

Oczywiście, że warto. Wspomniane wyżej korzyści z tego płynące mówią same za siebie - wzrost świadomości istnienia marki i budowanie jej wizerunku, możliwość reagowania w czasie rzeczywistym na opinie dotyczące marki zamieszczane w sieci czy śledzenie działań konkurencji. Korzystaj z dostępnych narzędzi do monitoringu sieci i wyprzedzaj swoich rywali - działaj tu i teraz.