0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Rejestracja firmy w Rumunii – Firma w Rumunii. Dlaczego europejscy przedsiębiorcy wybierają lokalnego adwokata przed założeniem firmy w Rumunii?

Wielkość tekstu:

Jeżeli zamierzasz rozszerzyć swoją działalność na terytorium Rumunii poprzez założenie firmy, musisz mieć świadomość, że procedura ta obejmuje znacznie więcej niż jedynie formalności administracyjne. Przed rejestracją konieczna jest szczegółowa analiza prawna przeprowadzona lokalnie, która pozwoli ustalić właściwą formę prawną oraz określić, czy dla danej działalności wymagane są dodatkowe zezwolenia.

BlajLaw, kancelaria adwokacka wyróżniona w Legal 500, jest zaufanym partnerem przedsiębiorców, którzy już rozszerzyli swoją działalność na rynek rumuński. Po założeniu firmy BlajLaw nadal wspiera przedsiębiorstwa we wszystkich kwestiach prawnych związanych z prowadzeniem działalności na rynku rumuńskim, oferując stałą pomoc oraz rozwiązania dostosowane do problemów pojawiających się zarówno w relacjach z organami administracji publicznej, jak i wewnątrz struktury spółki oraz w raportach z kontrahentami.

Obywatele Unii Europejskiej mają prawo zakładać działalność gospodarczą w Rumunii na podstawie artykułów 49 i 54 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej, które ustanawiają swobodę przedsiębiorczości oraz uprawnienie do prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej w każdym państwie członkowskim. Regulacje te zostały przeniesione do prawa rumuńskiego poprzez ustawę nr 31/1990 o spółkach handlowych oraz rozporządzenie OUG nr 44/2008, co umożliwia obywatelom UE pełnienie funkcji wspólników, administratorów lub prowadzenie działalności jako osoby fizyczne bez dodatkowych ograniczeń.

Na tle innych państw Europy Środkowo-Wschodniej Rumunia zapewnia przedsiębiorcom bardziej sprzyjające warunki podatkowe, w tym możliwość korzystania z niższych stawek podatkowych dla mikroprzedsiębiorstw, a ogólne koszty prowadzenia działalności są często bardziej konkurencyjne.

Procedura rejestracji spółki jest identyczna dla obywateli rumuńskich i cudzoziemców. Wymagane jest ustanowienie siedziby spółki na terytorium Rumunii, co może nastąpić na podstawie umowy użyczenia, najmu lub poprzez ulokowanie siedziby w kancelarii adwokackiej w Rumunii. Kolejnym etapem jest rejestracja w Rejestrze Handlowym, obejmująca wybór i zatwierdzenie właściwych kodów CAEN odpowiadających planowanej działalności oraz rezerwację nazwy spółki.

Kod CAEN („Klasyfikacja Działalności w Gospodarce Narodowej”) określa rodzaje działalności gospodarczej, które firma może prowadzić po rejestracji w Rejestrze Handlowym. Spółka posiada główny kod CAEN, reprezentujący podstawowy rodzaj działalności, oraz kody CAEN poboczne, odzwierciedlające działalności dodatkowe. Działalności poboczne muszą zostać autoryzowane przed ich rozpoczęciem, a niektóre kody CAEN mogą być wykorzystywane wyłącznie jako główny przedmiot działalności lub wymagają uzyskania dodatkowych zezwoleń.

W praktyce założenie firmy nie sprowadza się wyłącznie do formalności administracyjnych, lecz obejmuje wcześniejszą analizę planowanej działalności. Właściwy dobór kodów CAEN oraz weryfikacja konieczności uzyskania dodatkowych zezwoleń stanowią kluczowe etapy, które pozwalają uniknąć późniejszych ryzyk prawnych i podatkowych.

Zespół Blaj Law zapewnia pełne doradztwo na tym etapie, gwarantując identyfikację wszystkich wymogów prawnych mających zastosowanie do wybranego obszaru działalności.

Na przykład, jeżeli chcesz założyć w Rumunii firmę zajmującą się drogowym transportem towarów, proces będzie przebiegał w kilku następujących po sobie etapach.

Proces rozpoczyna się od ustalenia formy prawnej, zazwyczaj spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (SRL), oraz wyboru nazwy firmy, a następnie sporządzenia umowy spółki i ustanowienia siedziby, która może znajdować się w lokalu własnym, wynajętym lub w kancelarii adwokackiej.

Jeżeli masz partnerów biznesowych, z którymi zamierzasz się związać, konieczne jest, aby na etapie sporządzania umowy spółki dokument regulujący relacje wewnętrzne między wspólnikami został przygotowany z należytą starannością, tak aby w przypadku ewentualnych nieporozumień uniknąć paraliżu funkcjonowania spółki.

Następnie dokumentacja zostaje złożona w Krajowym Urzędzie Rejestru Handlowego (Oficiul Național al Registrului Comerțului) w celu rejestracji firmy i uzyskania certyfikatu rejestracyjnego. Po utworzeniu spółki następuje autoryzacja działalności w zakresie drogowego transportu towarów, która wymaga uzyskania licencji transportowej wydawanej przez Rumuńską Administrację Drogową (Autoritatea Rutieră Română – ARR). W tym celu firma musi posiadać:

  • certyfikowanego zawodowo menedżera transportu, wyznaczonego zgodnie z Rozporządzeniem (WE) nr 1071/2009;
  • zdolność finansową, wykazaną kapitałem własnym lub gwarancją bankową, zgodnie z minimalnymi wartościami określonymi w przepisach (dla pierwszego pojazdu oraz każdego kolejnego);
  • rzeczywistą siedzibę w Rumunii oraz własną bazę pojazdów lub umowę najmu pojazdów wykorzystywanych w działalności;
  • odpowiednią bazę operacyjną, zgodną z normami ARR.

Co musisz wiedzieć, jeśli chcesz założyć firmę transportową w Rumunii?

Zgodnie z art. 3 pkt 27 Rozporządzenia Rządu nr 27/2011 dotyczącego transportu drogowego w Rumunii, operatorem transportu drogowego jest przedsiębiorstwo prowadzące działalność w zakresie drogowego transportu towarów i/lub osób w sposób zawodowy, za wynagrodzeniem.

W takim charakterze operator transportowy ponosi pełną odpowiedzialność prawną i ekonomiczną za organizację, realizację i zarządzanie wykonywanymi przewozami, zarówno we własnym imieniu, jak i jako pośrednik umowny, mając obowiązek zapewnić bezpieczeństwo oraz zgodność operacji transportowych z obowiązującymi normami prawnymi.

Zgodnie z art. 9 tego samego aktu normatywnego, reżim prawny dotyczący dostępu do zawodu operatora transportu drogowego ma zastosowanie do przedsiębiorstw wykonujących międzynarodowy transport drogowy za wynagrodzeniem, do tych prowadzących wyłącznie krajowy transport drogowy za wynagrodzeniem, a także do tych, które realizują jednocześnie obydwa rodzaje działalności. Przepisy te dotyczą operatorów wykorzystujących pojazdy lub zestawy pojazdów, których dopuszczalna masa całkowita przekracza 2,5 tony, co oznacza, że stosowanie regulacji uzależnione jest od technicznej zdolności eksploatacyjnej wykorzystywanych środków transportu.

Przedsiębiorstwo ma również obowiązek dysponować w sposób ciągły odpowiednią liczbą pojazdów i kierowców, proporcjonalnie do zakresu prowadzonej działalności transportowej. W tym celu spółka musi posiadać jeden lub więcej pojazdów zarejestrowanych lub dopuszczonych do ruchu na terytorium Rumunii, będących jej własnością lub użytkowanych na podstawie umów leasingu, najmu bądź sprzedaży ratalnej. Działalność administracyjna, handlowa i operacyjna musi być wykonywana faktycznie i w sposób ciągły w ustalonej siedzibie na terenie Rumunii, z wykorzystaniem odpowiedniego wyposażenia i infrastruktury.

Wymóg dobrej reputacji jest uregulowany w art. 14 Rozporządzenia Rządu nr 27/2011 i nakłada zarówno na przedsiębiorstwo, jak i na menedżera transportu obowiązek spełnienia surowych warunków. Nie mogą oni być skazani ani ukarani za poważne naruszenia przepisów krajowych lub europejskich dotyczących prawa handlowego, niewypłacalności, warunków pracy i wynagradzania, bezpieczeństwa drogowego, odpowiedzialności zawodowej, handlu ludźmi lub handlu narkotykami. W przypadku utraty dobrej reputacji w wyniku poważnych naruszeń, zgodnie z załącznikiem nr IV do Rozporządzenia (WE) nr 1071/2009, może ona zostać przywrócona poprzez procedurę rehabilitacji, obejmującą upływ co najmniej jednego roku oraz zdanie egzaminu z kwalifikacji zawodowych przez menedżera transportu. W okresie tym certyfikat kompetencji zawodowych osoby uznanej za niezdolną jest zawieszony i nie wywołuje skutków w żadnym państwie członkowskim Unii Europejskiej.

Państwowa Inspekcja Kontroli Transportu Drogowego (I.S.C.T.R.) jest organem właściwym do stosowania procedury administracyjnej dotyczącej utraty dobrej reputacji, która obejmuje przeprowadzenie kontroli w siedzibie przedsiębiorstwa oraz analizę stwierdzonych naruszeń i nałożonych sankcji.

Artykuł 15 Rozporządzenia Rządu nr 27/2011 reguluje kryteria dotyczące wykazania zdolności finansowej przedsiębiorstw ubiegających się o dostęp do zawodu operatora transportu drogowego. W tym zakresie spółka musi przedstawić, na podstawie rocznych sprawozdań finansowych poświadczonych przez niezależnego biegłego rewidenta lub eksperta księgowego, że dysponuje minimalnym poziomem kapitału i rezerw, zależnym od wykorzystywanego taboru, w wysokości:

  • 9.000 euro dla pierwszego pojazdu;
  • 5.000 euro dla każdego dodatkowego pojazdu lub zestawu pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony;
  • 900 euro dla każdego dodatkowego pojazdu lub zestawu pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej między 2,5 a 3,5 tony;
  • w przypadku przedsiębiorstw wykonujących wyłącznie drogowy transport towarów pojazdami o masie między 2,5 a 3,5 tony – 1.800 euro dla pierwszego pojazdu oraz 900 euro dla każdego kolejnego pojazdu.

W przypadku braku poświadczonych sprawozdań finansowych lub w odniesieniu do nowo utworzonych przedsiębiorstw, zdolność finansową można wykazać za pomocą bankowego certyfikatu gwarancyjnego, ubezpieczenia odpowiedzialności zawodowej lub innego równoważnego dokumentu potwierdzającego dostęp do kredytu bądź do wystarczających środków finansowych. Ponadto przedsiębiorstwo i/lub menedżer transportu nie mogą znajdować się w stanie upadłości, niewypłacalności bez zatwierdzonego planu restrukturyzacji, rozwiązania ani likwidacji.

W zakresie kwalifikacji zawodowych art. 12 Rozporządzenia Rządu nr 27/2011 wymaga wyznaczenia menedżera transportu, zgodnie z art. 4 ust. (1) Rozporządzenia (WE) nr 1071/2009, który musi posiadać certyfikat kompetencji zawodowych uzyskany poprzez szkolenie oraz egzamin specjalistyczny. W przypadku braku menedżera wewnętrznego przedsiębiorstwo może wyznaczyć osobę zewnętrzną, zgodnie z art. 4 ust. (2) Rozporządzenia, pod warunkiem że osoba ta zarządza nie więcej niż czterema przedsiębiorstwami, obsługując łącznie maksymalnie 50 pojazdów.

Posiadacze certyfikatów kompetencji zawodowych są zobowiązani do odbycia okresowych szkoleń co 10 lat. Osoby, które nie pełniły funkcji menedżera transportu przez ostatnie 5 lat, mają obowiązek ukończenia nowego cyklu szkolenia zawodowego przed wznowieniem tej działalności.

Ostatecznie przedsiębiorstwa uzyskują uprawnienie do wykonywania zawodu operatora transportu drogowego poprzez wpis do krajowego elektronicznego rejestru operatorów transportu drogowego, prowadzonego przez właściwy organ. Weryfikacja spełnienia warunków prawnych odbywa się co najmniej raz na 5 lat lub za każdym razem, gdy jest to uzasadnione.

Podsumowując, założenie firmy w Rumunii oferuje liczne korzyści dla europejskich przedsiębiorców, takie jak korzystny system podatkowy, niskie koszty operacyjne oraz łatwy dostęp do rynku Unii Europejskiej. Jednakże, aby proces rejestracji i funkcjonowania przebiegał prawidłowo i efektywnie, konieczna jest współpraca z lokalnym partnerem, czyli adwokatem specjalizującym się nie tylko w zakładaniu spółek, lecz również we wszystkich powiązanych stosunkach prawnych, takich jak relacje handlowe, podatkowe, umowne czy nieruchomościowe, a w przypadku przedstawionym powyżej, z adwokatem specjalizującym się w prawie transportowym.

Blaj Law stanowi idealnego lokalnego partnera dla europejskich przedsiębiorców, którzy chcą założyć i rozwijać firmę w Rumunii, oferując pełne wsparcie prawne w korzystnym otoczeniu podatkowym, przy niskich kosztach operacyjnych oraz bezpośrednim dostępie do rynku Unii Europejskiej. W ramach procesu Rejestracja firmy w Rumunii – Firma w Rumunii, kancelaria zapewnia obsługę prawną adecwatną do potrzeb przedsiębiorców działających na rynku rumuńskim.

Zespół Blaj Law składa się z 15 adwokatów i łączy doświadczenie w zakresie zakładania spółek z rozbudowaną ekspertyzą w dziedzinach pokrewnych, takich jak prawo handlowe, podatkowe, cywilne i nieruchomościowe, prowadząc aktywną praktykę w tych obszarach. Dzięki takiemu zintegrowanemu podejściu Blaj Law wspiera proces zakładania firmy w Rumunii, analizując uprzednio wszystkie powiązane konsekwencje prawne, jednocześnie pozostając długoterminowym partnerem zaangażowanym w rozwiązywanie Twoich zagadnień prawnych.

Artykuł sponsorowany

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów