Platforma czy sklep dedykowany?
Jeżeli masz już pomysł na swój e-biznes, przychodzi czas na decyzje. Jaki sklep - dedykowany czy na platformie? Jeśli platforma, to jaka? Jakie funkcje sklepu są niezbędne, a na jakie przyjdzie jeszcze czas?
Twój sklep internetowy musi być ładny i rozpoznawalny, posiadać masę funkcji, istne Porsche z pośród sklepów. Po prostu odjazd - stereotyp.
Niestety - muszę Cię rozczarować!
Jaki by nie był doskonały Twój sklep, nic nie sprzedasz, jeśli nie będziesz miał ruchu - w internecie to on liczy się najbardziej.
Sytuację tę można porównać z doskonale wyposażonym sklepem, usytuowanym na głównej arterii handlowej miasta. Właściciel wyposażył go w najlepsze towary, udekorował wystawę, zapomniał jednak o najważniejszym - nie otworzył klientom drzwi.
Najważniejszymi funkcjami z technicznej strony są te, które umożliwiają zwiększenie ruchu w twoim sklepie. Nie ściągają jednak przypadkowych przechodniów, ale klientów, którzy są na etapie podjęcia decyzji zakupu twoich artykułów.
Ważne jest przede wszystkim to:
- czy twórcy zapewnili możliwość optymalizacji stron sklepu pod wyszukiwarki (SEO),
- czy sklep posiada integracje z porównywarkami cen,
- czy sklep posiada integracje z podstawowymi platformami aukcyjnymi takimi jak Allegro i e-bay,
- czy jest powiązany z blogiem, gdzie będziesz prowadził content marketing,
- czy technologia, w której napisany jest sklep, wspierana jest przez najważniejszego gracza, jakim jest Google - wpływa to na szybkość otwierania strony,
- czy posiada integracje z popularnymi serwisami społecznościowymi takimi jak Facebook, Pinterest czy Instagram.
W biznesie najważniejszy jest klient - musisz być tam, gdzie on.
Sklep musi być ponadto odporny na zwiększony ruch klientów, czyli - stać na wydajnym serwerze.
Z pewnością problem dotyczy największych graczy, ale z pewnością nie Ciebie.
Okazuje się, że ze wszystkich sklepów działających na rynku krajowym:
- około 30% to młode firmy których życiorys nie przekroczył 12 miesięcy,
- około 40% nie obsługuje więcej niż 100 zamówień miesięcznie,
- ponad 60% sklepów to mikroprzedsiębiorstwa.
Jak duży ruch w pierwszych latach istnienia mogą generować takie sklepy? Żaden, a chociażby nawet, to wydajność przykładowej chmury Amazon, na której postawiona jest platforma pasejo.pl, jest tak wielka, a możliwości skalowania (przydziału mocy) tak rozbudowana, że problem stał się anachronizmem.
Pamiętaj: W biznesie najważniejszy jest klient - wydawaj kasę na marketing a nie na funkcje, których i tak nie użyjesz!