Poradnik Przedsiębiorcy

Powered by

wFirma.pl

Poznaj
niezbędne narzędzia
do zarządzania
Twoją firmą!

Dostępne
na wszystkie
platformy

Apple Windows Android BlackBerry

Autoprezentacja - zapanuj nad własnym głosem!

Ton, z jakim zwracamy się do swojego rozmówcy, jest w stanie wiele zdradzić. Można na jego podstawie odczytać nie tylko nastawienie drugiej osoby, ale również cel konwersacji. Sam głos i jego intonacja są niezwykle istotne podczas dialogu zarówno telefonicznego, jak i “face to face”. W związku z tym poniżej wyjaśniamy, jakich błędów należy się wystrzegać podczas rozmów, aby zrobić dobre wrażenie.

  • Nie mów zbyt szybko

Szybka mowa może zostać negatywnie odebrana przez współrozmówcę. Takie zachowanie kreuje nie najlepszy wizerunek osoby mówiącej. Może ona zostać bowiem odebrana jako osoba nerwowa i pełna kompleksów. Należy nad tym panować, ponieważ osoby mówiące wolno (ale nie zbyt wolno) są odbierane jako bardziej pewne siebie.

  • Unikaj protekcjonalnego tonu

Protekcjonalny, czyli jaki? Otóż jak wynika ze słownikowej definicji, protekcjonalny ton to taki, w którym jeden z rozmówców okazuje swoją wyższość nad drugim. Takie zachowanie również może świadczyć o posiadanych kompleksach .

  • Nie mów zbyt głośno, ale też nie za cicho

Stosowanie w rozmowie zbyt wysokiego tonu nie pomoże w budowaniu autorytetu w oczach współrozmówcy. Niższy ton jest zdecydowanie lepiej odbierany. Przed pierwszą rozmową telefoniczną czy też “face to face” należy go odpowiednio poćwiczyć.

  • Nie stosuj przymilnego tonu

Zbyt miły ton sygnalizuje słabość rozmówcy, który poprzez wykorzystanie technik manipulacji chce wkraść się w łaski drugiej strony. Osoby bardziej zorientowane i wyczulone na takie sytuacje mogą odebrać takie zachowanie jako próbę przypodobania się.

  • Zwracaj uwagę na słownictwo

Podczas rozmowy, wystąpienia czy też prezentacji niezwykle istotnym elementem jest dobór odpowiednich słów. Należy dostosować je do swojego odbiorcy. Bowiem stosowanie zbyt zawiłych i niejasnych terminologii w rozmowie z laikiem może go bardzo zniechęcić do naszej osoby.

  • Utrzymuj kontakt wzrokowy

W przypadku rozmów twarzą w twarz jak najbardziej wskazane jest utrzymywanie kontaktu wzrokowego. Informuje on o zainteresowaniu. Spojrzenie jednak nie może być zbyt nachalne, wówczas jest sygnałem negatywnym i - co najważniejsze - nienaturalnym.

Reasumując - stosując się do powyższych zasad, możemy spowodować, że nasz rozmówca, czy to po drugiej stronie słuchawki czy to w kontakcie face to face, odbierze nas pozytywnie. A to już pierwszy krok do sukcesu.