Ton, z jakim zwracamy się do swojego rozmówcy, jest w stanie wiele zdradzić. Można na jego podstawie odczytać nie tylko nastawienie drugiej osoby, ale również cel konwersacji. Sam głos i jego intonacja są niezwykle istotne podczas dialogu zarówno telefonicznego, jak i “face to face”. W związku z tym poniżej wyjaśniamy, jakich błędów należy się wystrzegać podczas rozmów, aby zrobić dobre wrażenie.
Nie mów zbyt szybko
Szybka mowa może zostać negatywnie odebrana przez współrozmówcę. Takie zachowanie kreuje nie najlepszy wizerunek osoby mówiącej. Może ona zostać bowiem odebrana jako osoba nerwowa i pełna kompleksów. Należy nad tym panować, ponieważ osoby mówiące wolno (ale nie zbyt wolno) są odbierane jako bardziej pewne siebie.
Unikaj protekcjonalnego tonu
Protekcjonalny, czyli jaki? Otóż jak wynika ze słownikowej definicji, protekcjonalny ton to taki, w którym jeden z rozmówców okazuje swoją wyższość nad drugim. Takie zachowanie również może świadczyć o posiadanych kompleksach .
Nie mów zbyt głośno, ale też nie za cicho
Stosowanie w rozmowie zbyt wysokiego tonu nie pomoże w budowaniu autorytetu w oczach współrozmówcy. Niższy ton jest zdecydowanie lepiej odbierany. Przed pierwszą rozmową telefoniczną czy też “face to face” należy go odpowiednio poćwiczyć.
Nie stosuj przymilnego tonu
Zbyt miły ton sygnalizuje słabość rozmówcy, który poprzez wykorzystanie technik manipulacji chce wkraść się w łaski drugiej strony. Osoby bardziej zorientowane i wyczulone na takie sytuacje mogą odebrać takie zachowanie jako próbę przypodobania się.
Porady online
Prowadzisz firmę i masz pytania?
Skorzystaj z porad ekspertów Poradnika Przedsiębiorcy
Zwracaj uwagę na słownictwo
Podczas rozmowy, wystąpienia czy też prezentacji niezwykle istotnym elementem jest dobór odpowiednich słów. Należy dostosować je do swojego odbiorcy. Bowiem stosowanie zbyt zawiłych i niejasnych terminologii w rozmowie z laikiem może go bardzo zniechęcić do naszej osoby.
Utrzymuj kontakt wzrokowy
W przypadku rozmów twarzą w twarz jak najbardziej wskazane jest utrzymywanie kontaktu wzrokowego. Informuje on o zainteresowaniu. Spojrzenie jednak nie może być zbyt nachalne, wówczas jest sygnałem negatywnym i - co najważniejsze - nienaturalnym.
Reasumując - stosując się do powyższych zasad, możemy spowodować, że nasz rozmówca, czy to po drugiej stronie słuchawki czy to w kontakcie face to face, odbierze nas pozytywnie. A to już pierwszy krok do sukcesu.