0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Limit płatności gotówką - kary dla unikających płatności przelewem!

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Obowiązujący przedsiębiorców limit płatności gotówką wynika bezpośrednio z art. 19 ustawy Prawo przedsiębiorców. Regulacja ta nakłada na firmy obowiązek dokonywania rozliczeń za pośrednictwem rachunku płatniczego. W artykule wyjaśniamy, na czym polega ten limit i jakie są sankcje podatkowe za jego przekroczenie.

Limit płatności gotówką

Wspomniany wyżej art. 19 Prawa przedsiębiorców stanowi, że: dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku płatniczego przedsiębiorcy, w każdym przypadku gdy:

  1. stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz
  2. jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza 15 000 zł lub równowartość tej kwoty, przy czym transakcje w walutach obcych przelicza się na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień dokonania transakcji.

Zgodnie z powyższym przepisem płatność za zakupione towary powinna być dokonana z rachunku bankowego przedsiębiorcy. Tylko wtedy taki wydatek może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, jeśli spełnione będą pozostałe wymogi wskazane w Ustawie z 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT). 

Wpłacenie gotówki na rachunek bankowy dostawcy nie jest uznawane za dokonanie płatności z rachunku płatniczego. Innymi słowy, przekazanie gotówki na konto kontrahenta nie spełnia warunku płatności bezgotówkowej.

Przy transakcjach między przedsiębiorcami obowiązuje limit 15 000 zł dla płatności gotówkowych. Kwoty powyżej tej wartości muszą być opłacone przelewem, jeżeli firma chce zaliczyć ten wydatek do kosztów uzyskania przychodów PIT.

Wyłączenie z kosztów podatkowych płatności gotówkowych

Z punktu widzenia przepisów podatkowych art. 22p ustawy o PIT (oraz analogicznie art. 15d Ustawy z 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych) mówi, że wydatki nie mogą być zaliczone w koszty w tej części, w której zapłata została dokonana gotówką lub bez użycia rachunku bankowego. 

Stosownie bowiem do art. 22p ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT: podatnicy prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą nie zaliczają do kosztów uzyskania przychodów kosztu w tej części, w jakiej płatność dotycząca transakcji określonej w art. 19  Ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców została dokonana bez pośrednictwa rachunku płatniczego.

Przy tym z art. 22p ust. 2 ustawy o PIT artykułu wynika, że: w przypadku zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kosztu w tej części, w jakiej płatność dotycząca transakcji określonej w art. 19  Ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – została dokonana z naruszeniem ust. 1, podatnicy prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą w tej części:

  1. zmniejszają koszty uzyskania przychodów albo
  2. w przypadku braku możliwości zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów – zwiększają przychody

– w miesiącu, w którym odpowiednio została dokonana płatność bez pośrednictwa rachunku płatniczego, został zlecony przelew albo płatność została dokonana z pominięciem mechanizmu podzielonej płatności.

Aby wyznaczyć zakres obowiązku wynikającego z art. 22p ust. 1 ustawy o PIT, najpierw należy wyjaśnić, co należy rozumieć przez „jednorazową wartość transakcji”. Termin ten oznacza ogólną (łączną) wartość wierzytelności (lub zobowiązań) określoną w umowie między przedsiębiorcami.  

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 10 września 2024 roku (sygn. akt II FSK 1477/21) wskazał, że jednorazową transakcją może być umowa o współpracy, a nie poszczególne zamówienia składane na jej podstawie. Jedna umowa może obejmować płatności dokonywane etapami, nawet przez kilka lat. „Jednorazowa wartość transakcji” odnosi się do całkowitej wartości wartość zobowiązań wynikających z jednej umowy, a nie do pojedynczych wpłat lub przelewów realizowanych w jej ramach. W uzasadnieniu prawnym tego wyroku możemy przeczytać:

Poszczególne płatności stanowiące częściową realizację danej umowy należy przyporządkować do jednej transakcji, tj. do jednej i tej samej umowy w zakresie świadczenia usług budowlanych. Strony danej umowy ramowej dotyczącej świadczenia usług budowlanych nie zawierają innych umów, gdy realizują postanowienia owej umowy w określonym miejscu i czasie. Skoro zatem usługa budowlana świadczona była przez kilka tygodni lub miesięcy w tym samym budynku (obiekcie budowlanym), to znaczy, że ta usługa stanowiła realizację postanowień umowy ramowej. Skarżący nie przedstawił zaś dowodów i wiarygodnej argumentacji co do realizacji postanowień danej umowy ramowej poprzez zawarcie odrębnym umów dotyczących świadczenia konkretnych usług (oraz ich zakresu) mieszczących się w pojęciu „usługa budowlana”. 

Przykład 1.

Pan Damian prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. W październiku zakupił od swojego kontrahenta towar handlowy o wartości 20 000 zł i całość kwoty uregulował gotówką. W tym samym miesiącu nie poniósł żadnych innych wydatków. 

Na gruncie podatku PIT taka sytuacja niesie określone konsekwencje. Zgodnie z art. 22p ust. 2 ustawy PIT pan Damian powinien w październiku rozpoznać przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości 20 000 zł z uwagi na naruszenie normy wynikającej z art. 19 ustawy Prawo przedsiębiorców.

Gdy jednorazowa wartość transakcji przekracza równowartość 15 000 zł, stosuje się w wyłączenie przewidziane w art. 22p ustawy o PIT, niezależnie od liczby płatności wynikających z tej transakcji. 

Można zatem zauważyć, że przy każdej transakcji o wartości powyżej 15 000 zł obowiązkowe jest dokonywanie płatności za pośrednictwem rachunku płatniczego. Jeżeli część lub całość płatności zostanie dokonana bez użycia rachunku, koszt związany z tą częścią płatności nie może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów. 

Przepisy nie ograniczają wyłączenia jedynie do nadwyżki ponad 15 000 zł. Każda płatność, dokonana z pominięciem rachunku bankowego w ramach transakcji przekraczającej tę kwotę, nie spełnia warunku umożliwiającego jej zaliczenie do kosztów.

Jeżeli podatnik naruszy zasadę wynikającą z art. 19 Prawa przedsiębiorców i dokona płatności gotówką, nie będzie mógł zaliczyć wydatków do kosztów uzyskania przychodów w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej.

Podsumowując, należy pamiętać, że w przepisach podatkowych przewidziano sankcje za dokonanie płatności gotówkowych w sytuacji, gdy przepis wymaga rozliczeń za pośrednictwem rachunku płatniczego przedsiębiorców.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów