Poradnik Przedsiębiorcy

Kawowy zastrzyk energii - czym jest coffee nap?

Kawa i sen to dwie rzeczy, które instynktownie wydają się stać ze sobą w sprzeczności. Bardzo wiele osób spożywa popularny czarny napar właśnie po to, by zapobiec zmęczeniu, senności i uzyskać dodatkowy zastrzyk energii, by móc dalej produktywnie spędzać dzień. Nietrudno zauważyć, iż z tych samych powodów często w ciągu dnia udajemy się na… drzemkę! Choć pozornie te dwie rzeczy nie łączą się, w praktyce jest wręcz przeciwnie – dzięki ich połączeniu wzmocnić możemy najbardziej pozytywne cechy każdej z nich. Przyjrzyjmy się więc bardziej szczegółowo zjawisku, jakim jest popularna ostatnio „drzemka kawowa”.

Jak działają drzemki i kofeina?

Zanim jednak przejdziemy do sedna, musimy zrozumieć, dlaczego zarówno kawa, jak i drzemka pomagają pozbyć się zmęczenia. W obu przypadkach najważniejszym czynnikiem jest adenozyna. To związek chemiczny wytwarzany przez nasz organizm w czasie czuwania, który odpowiada za uczucie zmęczenia. W skrócie, gromadzenie przez cały dzień adenozyny sprawia, iż śpimy w nocy. W czasie snu jej poziom obniża się, a my wypoczęci możemy zacząć kolejny dzień. To samo dzieje się do pewnego stopnia w trakcie drzemki. Kofeina natomiast blokuje receptory adenozyny (ograniczając skutki jej działania), niejako „wchodzi” w nie, dając nam niezbędną moc i energię. Warto zachować w pamięci fakt, iż kofeina zaczyna działać dopiero po kilkunastu minutach. 

Kawowa drzemka – jak to zrobić?

Jak przeprowadzić „kawową drzemkę”? To bardzo proste. Na chwilę przed położeniem się, należy nastawić budzik na 20 minut, szybko wypić kubek mocnej, czarnej kawy lub po prostu małe, podwójne espresso, udać się na drzemkę i zbudzić po upływie wyznaczonego czasu. Co będzie dziać się wtedy wewnątrz naszego mózgu? Obniżeniu ulegnie poziom adenozyny, po kilkunastu minutach kofeina zacznie działać i zajmie miejsce adenozyny w receptorach mózgowych. Po przebudzeniu otrzymamy zastrzyk energii, który pomoże nam w skupieniu przy pracy czy nauce. Kluczowe jest jednak wybudzenie się właśnie w ciągu maksymalnie 30 minut, inaczej bowiem wejdziemy w głębokie fazy snu, z których trudno się wybudzić.

Po co nam drzemki?

Dlaczego drzemki są potrzebne? Szczególnie we współczesnym, pełnym różnego rodzaju bodźców świecie, niezwykle trudno jest skupić się na jednym zadaniu. Zdaniem naukowców dłuższą przerwę powinno się robić co około trzy lub cztery godziny pracy. Taka energetyzująca drzemka to idealny sposób na przerwę, po której chcemy szybko wrócić do pełni produktywności. Większość ekspertów zgadza się również co do tego, że pozytywne aspekty drzemek zdecydowanie przeważają nad negatywnymi – krótka drzemka w ciągu dnia to samo zdrowie, nie psuje ona jakości snu w nocy!

Naukowe poparcie

Czy istnieją jednak naukowe przesłanki by sądzić, iż „kawowe drzemki” są lepsze od tych zwykłych? Tak! Przeprowadzono liczne badania, najgłośniejsze z nich, przeprowadzone na Loughborough University wskazało, iż wystarczy kawa i 15 minut drzemki, by znacząco poprawić jakość jazdy niewyspanych kierowców. Kolejne badania udowodniły, iż podobnie dzieje się w przypadku prac wykonywanych na komputerze. Jak pokazują badania, warto włączyć taką formę odpoczynku w swój plan dnia – da nam ona bowiem niemal same korzyści.

Co należy pamiętać o piciu kofeiny?

Należy mimo wszystko pamiętać, iż skutki przyjmowania kofeiny nie są tylko i wyłącznie pozytywne. Specjaliści zalecają, by ostatnią jej dawkę przyjmować najpóźniej na 6 godzin przed pójściem spać, inaczej łatwo doprowadzić do zaburzenia naszego cyklu dobowego. Kofeiny nie należy także nadużywać, a w przypadku ciąży skonsultować się z lekarzem przed jakimkolwiek jej spożyciem.

Mamy nadzieję, iż ten artykuł był dla wielu zaskoczeniem, a być może nawet i inspiracją. Jesteśmy niezwykle zadowoleni, iż po raz kolejny udało nam się odkryć przed Czytelnikami pozytywne zastosowanie naszego ulubionego naparu. Kawa to produkt niezwykły, pozwalający człowiekowi na przekraczanie własnych granic. Zachęcamy do wypróbowania kawowej drzemki na własną rękę – tylko tak przekonać się możemy bowiem, czy to coś dla nas. A na koniec, zapamiętajmy prostą zasadę: jedyną rzeczą, która może ulepszyć już doskonałą drzemkę kawową, jest użyta do niej dobra kawa specialty

Artykuł  partnera, tekst zewnętrzny