Internet to główny nośnik informacji, który zawiera niewyobrażalną ilość różnorodnych treści. W kilka sekund możemy wyszukać potrzebne nam dane i być na bieżąco ze wszystkimi nowinkami. Upowszechnienie komputerów i dostępu do sieci zrewolucjonizowało proces tworzenia materiałów i sposobu ich dystrybucji. Z kolei zyskujący popularność trend na korzystanie z internetu na urządzeniach mobilnych spowodował, że dostęp do różnego rodzaju treści jest możliwy z każdego miejsca i o każdej porze. Nic dziwnego, że firmy wykorzystują to do działań reklamowych i coraz bardziej stawiają na jakość oferowanego contentu. Co najbardziej przykuwa uwagę czytelnika? Jak głównie wykorzystuje się marketing treści w internecie? I najważniejsze, jaki content daje największą skuteczność? Odpowiedzi na te pytania i wiele innych informacji związanych z marketingiem treści znajdziesz w niniejszym artykule.
Marketing treści - czy wciąż panują te same zasady?
Od dawna mówi się o wadze, jaką pełnią publikowane w treści informacje. Czy jeszcze wystarczy, aby tekst był dobrze napisany i odpowiednio zoptymalizowany, aby wybił się w internecie? Marki produkują coraz większe ilości treści, które może są właściwie przygotowane, jednak czy są potrzebne konsumentom? Na sukces naszych publikacji składa się wiele czynników, takich jak wybrana tematyka, forma, jakość, kanał publikacji i promocji oraz jej czas. Przede wszystkim należy kierować się zasadą dostarczenia odpowiedniej ilości przydatnego contentu we właściwym momencie. W dobie zasypywania użytkownika sieci niewyobrażalną ilością danych, każdy doceni dobrze stargetowany przekaz, zamieszczony w odpowiednim miejscu i czasie.
Jakie elementy treści przykuwają największą uwagę czytelnika?
Według danych zawartych w raporcie IAB Polska z 2016 roku czytelnik scrolluje około 50-60% artykułu i czyta jedynie 20% danej treści. Z tych danych wynika, że przeglądamy artykuł w poszukiwaniu ciekawych zagadnień, chwytliwych nagłówków czy najistotniejszych informacji. Na przeczytanie fragmentu tekstu decydujemy się dopiero w momencie, gdy znajdziemy coś, co nas naprawdę interesuje. W związku z tym, jeśli chcemy stworzyć tekst, który zainteresuje czytelnika, przede wszystkim powinniśmy się skupić na stworzeniu ciekawych tytułów i nagłówków oraz podkreślać wszystkie informacje, które mogą być przydatne. Czy jest coś, co równie skutecznie przyciąga uwagę czytelnika? Zdecydowanie są to infografiki. Z tego względu, że większość użytkowników jedynie przegląda publikowane materiały, nie czytając ich słowo po słowie, infografiki pozwalają w szybki sposób zrozumieć znaczenie przekazywanej wiedzy. A analiz IAB wynika, że kolorowe grafiki sprawiają, że prawdopodobieństwo przeczytania treści wzrasta o 80% oraz są 3 razy częściej udostępniane i lajkowane niż artykuły, które ich nie mają.
Marketing treści w pigułce - czyli w czym tkwi sekret udanych publikacji?
Aby stworzyć ciekawy content, który będzie niósł za sobą mierzalne korzyści, należy posiadać wiedzę nie tylko na temat webwritingu, ale również o odbiorcy i trendach w użytkowaniu internetu. Zmieniający się sposób korzystania z internetu sprawia, że marketing treści musi się dostosować do panujących trendów zachowań.
Poznaj najważniejsze zasady tworzenia treści, które zwiększą ich popularność:
-
Analizuj aktywność użytkowników - wnikliwa analiza zachowań i zaangażowania czytelników w publikowane przez nas treści pozwoli na lepszą optymalizację naszych działań. Dzięki temu dowiemy się, o jakiej porze najlepiej je publikować, jakie tematy są dla odbiorców najbardziej interesujące oraz jakie grafiki przyciągają największą uwagę.
-
Dopasuj treść do kanału publikacji - zawsze postaraj się tak dopasować treść, aby była odpowiednia do wybranego kanału publikacji i ich użytkowników. Zupełnie inaczej tworzymy teksty, które będa wyświetlane w mailu od tych, które publikujemy na portalach społecznościowych czy serwisach branżowych.
-
Dostarczaj potrzebnych informacji - oprócz tego, że tekst ma być atrakcyjny pod kątem formy przekazu, należy pamiętać, że przede wszystkim ma dostarczać przydatnych informacji. Treści, które nie wnoszą żadnej wartościowej wiedzy, nie wzbudzą zainteresowania oraz nie będą generować ruchu na naszej stronie.
-
Wykorzystaj microcontent - krótka i angażująca treść świetnie sprawdza się w social mediach, gdzie użytkownik poświęca kilka sekund na zapoznanie się z nią. Mikrotreści powinny stać się ważnym elementem twojej strategii content marketingowej. Postaraj się stworzyć silnie oddziałujące, krótkie treści z mocno zaznaczoną myślą przewodnią, która zachęci użytkownika do zapoznania się z całym tekstem.
Real-time marketing - bądź na bieżąco i szybko reaguj
Marketing treści przede wszystkim powinien stawiać na jakość, jednak czy dzisiaj już to wystarczy? Użytkownik sieci żyjący w ciągłym biegu, jednocześnie będący stale podłączony do internetu, oczekuje natychmiastowego dostępu do informacji. Portale społecznościowe świetnie sprawdzają się w tej roli, gdzie na bieżąco informują o aktualnych wydarzeniach. Real-time marketing, czyli tzw. marketing w czasie rzeczywistym, stawia wysokie wymagania przed markami, które powinny dostosowywać się do panujących standardów. Komentowanie codziennych wydarzeń, informowanie o aktualnych nowościach i nowinkach jest jak najbardziej wskazane. Użytkownicy chcą otrzymywać informację dokładnie w tym momencie, w którym pojawia się problem czy jakiś temat staje się modny. To właśnie mikromomenty są odpowiedzią na oczekiwania konsumenta sieci, który chce bieżących, konkretnych i interesujących informacji.