Jaką długość ma idealny tekst do internetu?

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Sposób czytania na monitorach znacznie różni się od czytania książki czy drukowanego czasopisma. Znajomość obu zagadnień ma ogromne znaczenie, gdy piszesz do Internetu. Czy wiesz, jak ludzki wzrok skanuje litery na monitorze, a jak potem te informacje przetwarza mózg? Idealny tekst do internetu - jak ta wiedza może pomóc Ci w pisaniu tekstów idealnej długości na strony WWW?

Jak ludzki mózg przetwarza informacje

Ludzki mózg rozpoznaje litery jako małe obrazy, które dopiero musi złożyć w całość, aby powstały wyrazy, z wyrazów zdania itd. Pisząc do Internetu, warto wiedzieć również, że przeciętny internauta traci zainteresowanie tekstem po około 7 minutach. W tym czasie może przeczytać około 1500 słów.

Jak pokazują badania, sposób przekazywania treści ma znaczenie dla liczby zapamiętanych informacji. Szacuje się, że zapamiętujemy zaledwie 1/10 informacji z przeczytanego tekstu i 2/10 z wysłuchanego nagrania. Znacznie lepiej przetwarzamy informacje zaprezentowane w formie graficznej, np. na infografikach. Aż 90% danych zostaje w pamięci krótkotrwałej i nie ulatują one tak szybko – po 3 dniach wciąż możemy przypomnieć sobie nawet 63% informacji zawartych na infografice.

O ile różnorodność form prezentacji treści jest ograniczona w drukowanych książkach, o tyle pisząc do Internetu, musisz zadbać o atrakcyjną prezentację treści. Zdjęcia, infografiki i materiały video uzupełniają, a czasem nawet rozszerzają to, co opisano w artykule.

Multimedialność tekstu zwiększa także jego walory marketingowe. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez MikeTek i opublikowanych na moz.com, uzupełnienie tekstu wyłącznie o materiał video sprawia, że artykuł staje się trzy razy bardziej wartościowy dla link buildingu niż same słowa. Wartość ta wzrasta dwukrotnie, jeżeli poza filmikami treść urozmaicisz także grafikami i wypunktowanymi listami.

Wzorce czytania na monitorach

W dzisiejszej czasach wiedza o tym, że treści na monitorach raczej skanujemy, niż czytamy, wydaje się powszechna. Zwięzłe nagłówki, krótkie akapity, wyraźne listy i wytłuszczone najważniejsze fragmenty tekstu to sekret najchętniej czytanych artykułów. Znaczenie ma również szerokość kolumny (w jednym wierszu powinno być nie więcej niż kilkanaście słów) i akapit składający się z około 5 linijek.

Nielsen Norman Group, czyli jedna z najbardziej znanych i uznanych na świecie firm konsultingowych z zakresu UX, przedstawia kilka wzorców czytania treści cyfrowych:

  1. F-pattern, który zakłada, że jeśli w tekście lub w jego fragmencie brakuje nagłówków i list, to użytkownik tylko pobieżnie skanuje treść, a jego wzrok trzyma się lewej strony. Warto zauważyć, że kształt litery F jest zgodny z kierunkiem czytania od lewej do prawej. W przypadku treści np. w języku arabskim litera F jest odwrócona.
  2. Spotted pattern, który podczas badań eyetrackingowych maluje heatmapy w kropki, stąd nazwa wzorca. Fiksacja wzroku na konkretnych słowach może wynikać np. z pogrubienia treści, linkowania lub innego ostylowania. Skupienie wzroku zgodne ze spotted pattern widać również tam, gdzie internauta spodziewa się określonych treści zachęcających do podjęcia czynności, np. w e-sklepie na buttonie „Przejdź do koszyka”.
  3. Layer-cake pattern – heat mapa wskazuje, że wzrok skupia się przede wszystkim na nagłówkach i śródtytułach, co może, ale nie musi oznaczać, że internauta w ogóle nie czyta właściwego tekstu pomiędzy nagłówkami.
  4. Commitment pattern wskazuje na lojalność użytkownika wobec firmy. Tekst zostaje przeczytany „od deski do deski”. Użytkownik ma motywację do zapoznania się z każdym słowem, bo zna i ceni markę lub osobę, która opublikowała artykuł. Jest przekonany, że ma do czynienia z wartościowym tekstem.

Czy istnieje idealny tekst do Internetu?

Jak widzisz uzupełnienie słowa pisanego o grafiki i video, a także rozplanowanie artykułu zgodnie z wzorcami dotyczącymi czytania na różnych urządzeniach, to kwestie nie mniej ważne niż odpowiednia długość tekstu do Internetu.

Zgodnie z przytoczonymi wcześniej danymi z bloga o SEO moz.com, odpowiednia długość tekstu to co najmniej 900 słów. Artykuły, które są krótsze, sprawdzają się gorzej w link buildingu. Idealna liczba słów mieści się w przedziale 1800–3000. Teksty o takiej długości są nawet 15-krotnie skuteczniejsze od liczących mniej niż 600 słów. Z kolei podpowiedzi YOAST SEO, czyli popularnej wtyczki WordPressa, która pomaga w optymalizacji bloga pod wyszukiwarki, wskazują na idealną długość pomiędzy 300 a 1000 słów.

Sposób, w jaki internauci poszukują informacji, wpływa na to, które teksty uznawane są za najlepsze. Dawno minęły czasy, kiedy wpisywano w wyszukiwarki 2- lub 3-wyrazowe frazy. Dzisiaj liczba słów jest nawet dwukrotnie większa, a fraza dokładnie opisuje, czego szuka internauta. Google jako odpowiedź na takie długie zapytanie wyświetla treści mające nawet 2000 słów długości.

Co może zaskakiwać, wielu blogerów, np. twórca narzędzi analitycznych dla marketerów Neil Patel, zachęca do nieskracania treści, o ile są naturalnie długie, ale napisane lekkim piórem, ciekawe i wyczerpujące temat. Jego wskazówki dotyczą także promocji wpisów w mediach społecznościowych. Na podstawie własnych doświadczeń przekonuje, że dłuższe posty blogowe o długości powyżej 1500 słów promowane na Facebooku i Twitterze zyskiwały o około 1/3 reakcji więcej niż krótsze.

Długość tekstu – wybierz idealną

W marketingu treści za dobry uważa się tekst, który jest unikalny, zoptymalizowany pod wyszukiwarki, odpowiada na pytania internautów i wyczerpuje temat. Dzięki temu czytający będzie zadowolony, że poświecił czas na zapoznanie się z treścią, w której znalazł odpowiedzi na wszystkie swoje pytania. Poza tym chętnie podzieli się nią w mediach społecznościowych.

Czy istnieje jednak z góry ustalona długość tekstu, która sprawi, że będzie chętnie czytany, a Google go polubi? Odpowiedź może być tylko jedna: nie! Nie ma złotej recepty na idealny tekst. Pisząc, musisz wziąć pod uwagę swoich odbiorców i rodzaj tworzonej treści. Zresztą miejsce publikacji treści, np. Twitter, może nakładać ograniczenia co do liczby znaków.

Podpatruj również content swojej bezpośredniej konkurencji. Wpisz w Google frazę, na której chcesz oprzeć artykuł ekspercki lub wpis blogowy. Treści, które znalazły się na najwyższych miejscach w wynikach wyszukiwania, są premiowane przez algorytmy Google i chętnie czytane przez internautów. Jaka z tego konkluzja? Ich długość można uznać za idealną. Wyciągnij średnią i przyjmij, że mniej więcej tyle znaków powinien liczyć Twój tekst.

Generalne wnioski wskazują, że:

  1. Wpisy blogowe powinny wyczerpywać temat, a jednocześnie zachowywać głos i ton całego bloga. Pozostań w zgodzie z formą komunikowania przyjętą do tej pory. Post możesz wzbogacić w materiały multimedialne i cytaty, ale zawsze zachowuj swój niepowtarzalny styl. W końcu to właśnie on przysporzył Ci tylu obserwatorów!
  2. Tytuł maila może zaważyć na tym, czy ktoś go otworzy. Chcesz, aby Twoje maile sprzedażowe i newsletter były chętnie czytane? Nie ma żadnych badań, które udowadniałyby, że krótszy temat e-maila jest atrakcyjniejszy. Ważne, aby mieścił się na ekranie przeciętnego smartfona, czyli miał mniej więcej 45-50 znaków ze spacjami.
  3. W mediach społecznościowych treść wpisów wcale nie musi być krótka, ale warto wzbogacić ją o warstwę wizualną, np. zdjęcie. Niektóre media, takie jak Twitter, wprowadzają własne ograniczenia – pojedynczy wpis nie może przekroczyć 140 znaków. Podobną długość mają najchętniej udostępniane i lajkowane posty na Facebooku.
  4. Opisy kategorii i produktów w sklepach internetowych dają jeszcze większą dowolność, choć zawsze należy dbać o dobór słów kluczowych i prawidłową strukturę tekstu. W obu przypadkach ważna jest budowa e-commerce. Niektóre sklepy stawiają na opisy w formie akordeonu, wtedy treść można rozbić na kilka krótkich, niezależnych odpowiedzi. Opisy zależą również od rodzaju produktu – na temat śrubek nie można powiedzieć wiele, ale o konkretnym gatunku rośliny i sposobie pielęgnacji warto napisać więcej.

Jeżeli zastanawiasz się, jak długi powinien być artykuł, który piszesz na bloga albo stronę internetową, pamiętaj, że nie ma żadnych sztywnych wytycznych. Myśl o słowach kluczowych oraz sposobie komunikowania się Twojej marki. Nie zapominaj o tym, w jaki sposób czytamy na ekranach – dbaj o estetyczny podział treści, uzupełniaj ją o grafiki i video. Jedna cecha dobrych tekstów w sieci jest stała – pisząc, zawsze myśl o użytkowniku!

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów