Poradnik Przedsiębiorcy

6 pomysłów na ponowne wykorzystanie treści na Twojej witrynie

Jeśli prowadzisz firmę, pewnie przyzwyczaiłeś się do szukania oszczędności. Lubisz inwestować w produkty, za które płacisz raz, a możesz wykorzystać kilka razy. Do tej zasady odnosi się działanie zwane „recyklingiem treści”, dzięki któremu zmaksymalizujesz komunikację relatywnie niskim kosztem.

Tanie triki marketingowe – recykling treści

Content marketing jest wszystkim, co umieszczasz na stronie, blogu firmowym, w social media, newsletterze czy innym kanale komunikacji. To treści, które przekazujesz swoim klientom bądź użytkownikom mającym się nimi stać. Jednak sama obecność contentu nie oznacza jeszcze sprawnego marketingu. Żeby dobrze nim zarządzać, należy sporządzić dokument zwany „strategią content marketingową”, w której warto ująć kwestię recyklingu treści. Czym jest to działanie?

Recykling treści to ponowne wykorzystanie tego, za co już zapłaciłeś: tekstów, zdjęć, filmów czy grafik. To ponowne wykorzystanie treści - ich publikacja w odświeżonej formie. Ważne treści branżowe mogą długo być aktualne, a niektóre informacje, dotyczące między innymi Twoich usług czy produktów, wręcz wymagają powtarzania. Jak to działa?

6 sposobów na to, jak możesz recyklingować treści

Jak w praktyce może wyglądać ten zabieg content marketingowy? Oto pomysły:

1. Ebooki – możesz tworzyć je z artykułów, które masz w swojej bazie (np. zbierając teksty dotyczące jednego tematu i opracowując je w atrakcyjnej wizualnie postaci) i udostępniać w łatwej do pobraniaformie. Zebrane tematycznie treści nie tylko są interesujące dla odbiorców, ale przy okazji umożliwią Ci zbieranie ich danych osobowych. Popularną metodą są darmowe ebooki, do których otrzymuje się dostęp za adres e-mailowy;

2. Infografiki – niektóre artykuły, szczególnie te długie, możesz ponownie przedstawić w formie graficznej, co ma dodatkową korzyść. Badania wskazują, że odbiór treści wizualnych jest o wiele lepszy niż tekstowych. Infografiki mają również doskonały potencjał, jeśli chodzi o dalsze udostępnianie przez użytkowników;

3. Raporty – ciekawe dane, które zostają zebrane w trakcie pracowania nad treściami, możesz oddać do publikacji w postaci raportów. Ma to doskonałą wartość edukacyjną i analityczną dla potencjalnego klienta czy współpracownika, a także może stanowić dowód na sensowność Twoich usług;

4. Prezentacje – stanowią bardzo łatwą w odbiorze formę artykułu, który chcesz odświeżyć. Odpowiednio przygotowane graficznie plansze do przewijania są chętniej przeglądane niż długi tekst nasycony w żaden sposób nie wyróżnionymi informacjami. Istnieje nawet serwis społecznościowy, na którym można osadzić prezentację (Slide Share) i w ten sposób budować pozycję eksperta;

5. Podsumowania – doskonałym zabiegiem content marketingowym w zakresie recyklingu treści jest tworzenie nowych wpisów, które stanowią określony, wyselekcjonowany zbiór danych artykułów, np. związanych z jednym tematem, czy też będących cyklicznym wyborem najlepszych, najważniejszych, najchętniej czytanych lub najzabawniejszych treści roku/kwartału/półrocza itd.;

6. Materiały ze szkoleń/konferencji/wystąpień – tego rodzaju treści specjalne nie muszą kurzyć się na Twoim komputerze i czekać, aż się przedawnią. Nawet jeśli już chwaliłeś się na blogu czy stronie danym wydarzeniem i opublikowałeś parę zdjęć, możesz ponownie je wykorzystać, zwiększając ruch czy poszerzając zasięg. Nagrania możesz udostępniać – odpłatnie lub nie – w odcinkach na Youtube, w formie webinarów czy podcastów.

Kulisy content marketingu – sprawnie zarządzaj swoimi treściami

Modelowym przykładem, jak sprawnie wykorzystywać tworzone treści, jest marka Red Bull – jedno wydarzenie pozwala wyprodukować content do wszystkich kanałów. Powstają artykuły, galerie zdjęć, zajawki filmowe, krótsze i dłuższe formy video, a wszystko to dopasowane do poszczególnych grup docelowych.

Według takiego samego wzorca możesz działać Ty, odpowiednio wcześnie planując, jak wykorzystać content w przyszłości. Pamiętaj o jednej kwestii – contentu raz opublikowanego nie możesz ponownie opublikować w tej samej formie, ponieważ Google ogranicza widoczność stron z powielonymi treściami (duplicate content). W tej kwestii warto skonsultować się z profesjonalną agencją content marketingową, która zaplanuje redystrybucję treści i zarekomenduje, jak najskuteczniej możesz ponownie wykorzystać swoje treści.

Agencja SEO i Content Marketingu - Content Solutions