Poradnik Przedsiębiorcy

Trust Rank - jak ocenić jakość contentu w serwisie?

Słyszałeś zapewne o Page Rank - algorytmie, który pozwalał ocenić jakość strony internetowej? Już od początków funkcjonowania Google miał on niebagatelne znaczenie dla ustalania pozycji stron na SERP-ach. Zaczęto jednak poszukiwać algorytmu, który pozwoliłby oddzielić sieciowy spam od naprawdę wartościowych witryn. Wtedy też powstał Trust Rank. Co to jest i w jaki sposób wpływa na pozycjonowanie twoich stron?

Trust Rank - co to jest?

Jak wspomnieliśmy, Trust Rank (ang. trust - zaufanie) został stworzony jako dopełnienie znanego od dawna algorytmu Page Rank, mającego na celu wyselekcjonować strony o naprawdę wartościowych i użytecznych treściach. Sam Trust Rank powstał w 2004 r. dzięki współpracy Jana Pedersena z Yahoo oraz Zoltana Gyongyiego i Hectora Garcii-Moliny z Uniwersytetu Stanforda. Trust Rank ma w założeniu weryfikację jakości contentu na stronie oraz linków przychodzących oraz wychodzących. Sprawdza, czy tematyka strony odnosi się do zapytania, na które została wyszukana i umieszczona na SERP-ie. Można powiedzieć, że zamieszczone w nazwie “trust” - to zaufanie, jakim wyszukiwarka obdarza daną stronę. Zaufanie, że użytkownik otrzyma wartościową treść w odpowiedzi na swoje zapytanie, a nie zostanie zarzucony spamem.

Trust Rank i jego wpływ na pozycjonowanie

Choć Google stwierdza, że algorytm Trust Rank nie ma wpływu na ocenę wartości strony i ustalenie jej pozycji, to jednak warto pomyśleć o pewnej powiązanej kwestii. Bardzo istotnie znaczenie w pozycjonowaniu ma jakość treści zamieszczonych na stronie i ich użyteczność dla użytkowników, jak również jakość linków przychodzących. Czyli wszystko to, co ma za zadanie weryfikować algorytm TR. Nawet jeśli sam TR nie jest brany pod uwagę przy ustalaniu pozycji, to jednak pozwala ci na sprawdzenie, jak dobra jest treść zamieszczona na twojej stronie i czy linkowanie stoi na dobrym, wysokim poziomie. Można zatem przyjąć, że Trust Rank jest papierkiem lakmusowym, sprawdzającym dostosowanie twojej strony do wyszukiwarek.

Co wpływa na Trust Rank?

Tak jak napisaliśmy, Trust Rank pełni rolę sita, które ma za zadanie oddzielić strony spamerskie od wartościowych. Algorytm bierze pod uwagę wiele czynników, na których podstawie opracowuje ocenę strony wyrażoną punktowo. Warto dodać, że nie ma określonej maksymalnej liczby punktów, którą może otrzymać strona. Co zatem jest brane pod uwagę przy ustalaniu TR strony?

  • Treści zamieszczone na stronie - powinny być unikatowe, wartościowe merytorycznie i użyteczne dla internautów.

  • Historia strony (liczona od daty jej indeksacji) - im starsza strona, tym algorytm Google obdarza ją większym zaufaniem.

  • Linki wychodzące - powinny prowadzić do wartościowych stron (najlepiej o takim samym lub wyższym TR), zgodnych tematycznie ze tą, na której zostaje umieszczony link.

  • Linki przychodzące - należy zadbać, aby linki do twojej strony pochodziły z serwisów o wysokiej wartości - unikaj farm linków, stron spamerskich itp. Ważne jest także, w jakiej części strony znajduje się link. Najlepiej oceniane są te, które wplecione są bezpośrednio w jej treść (z odpowiednim anchorem, przedstawiającym tematykę strony, do której odsyła link), najgorzej - te zawarte w stopce.

  • Aktualizowanie - im częściej aktualizujesz content zamieszczony na stronie, tym algorytm TR oceni ją lepiej.

  • Certyfikat SSL - jego posiadanie wpływa korzystnie na Trust Rank.

Warto dodać, że na funkcjonowanie Trust Rank ma wpływ również czynnik ludzki. Z początku część stron zostaje przeanalizowana przez specjalistów Google i dopiero w oparciu o ich opinie algorytm ocenia kolejne strony. 

Jak sprawdzić Trust Rank strony?

Skuteczne do oceny poziomu zaufania twojej strony będą dostępne w sieci narzędzia. Warto jednak podkreślić, że podawane przez nie wyniki są jedynie orientacyjne i szacunkowe, a wiele z nich używa własnej skali. Nie można bezdyskusyjnie uznać, że pokrywają się one z ocenami Trust Rank wystawianymi przez algorytm Google. Najczęściej do mierzenia autorytetu strony wykorzystywane są narzędzia Trust Rank Checker oraz Moz lub polskojęzyczny trustrank.pl. Można stosować również dodatki do wyszukiwarek internetowych, m.in. SEO ToolBar dla Mozilli.

Narzędzia działają podobnie i prezentują w wynikach zbliżone parametry. Na podstawie Trust Rank Checker przyjrzymy się narzędziom pozwalającym oszacować TR stron. Po wejściu na stronę z TR Checker umieszczamy na niej link do strony, którą chcemy sprawdzić oraz wpisujemy kod weryfikacyjny. Po zatwierdzeniu danych, narzędzie rozpoczyna trwającą kilka sekund analizę - uzyskujemy informacje ogólne o stronie (IP, geolokacja, data indeksacji), ustawienia bezpieczeństwa oraz wskaźniki m.in. Trust Rank, Page Rank, Alexa Ranking oraz szacowaną wartość strony w dolarach. Poniżej możemy zobaczyć także liczbę linków znajdujących się na badanej stronie, liczbę zindeksowanych stron w obrębie danego serwisu, pochodzenie (lokalizację) najczęściej odwiedzających itp.

Trust Rank, jak wspomnieliśmy wcześniej, nawet jeśli nie jest jednoznacznie brany pod uwagę przez Google w ocenie stron, to jednak wskazuje na jakość czynników, które na pozycjonowanie mają oczywisty wpływ. Dlatego warto poświęcić czas działaniom go zwiększającym - optymalizacji treści na stronach oraz zdobywaniu linków z zaufanych, wartościowych witryn. Działania te automatycznie przełożą się na lepszą pozycję twojej strony w wynikach wyszukiwania.

W sieci możesz bez problemu znaleźć listy posiadających wysoki Trust Rank oraz Page Rank stron, na których możesz zamieszczać linki do swojej strony. Pamiętaj jednak o tym, żeby tego rodzaju zestawienia traktować z pewnym dystansem i zwracać przede wszystkim uwagę na to, jaka jest ich tematyka i czy jest ona zgodna z treścią, która pojawia się na twojej stronie. Nie będzie to bez znaczenia dla pozycjonowania twojej strony w Google.