Poradnik Przedsiębiorcy

Content repurposing

"Content is the king" - to powiedzenie bardzo dobrze obrazuje, jak ważną rolę pełnią treści w internecie. Strony internetowe, w których systematycznie pojawiają się nowe artykuły, a starsze są na bieżąco aktualizowane, znacznie lepiej oceniane są przez roboty indeksujące wyszukiwarek. Co za tym idzie - pojawiają się wyżej w wynikach wyszukiwania. Niektórym marketingowcom po pewnym czasie kończą się jednak pomysły na treści. Istnieje prosty sposób na rozwiązanie tego problemu. Mianowicie: content repurposing, czyli tzw. "content bez contentu". Na czym dokładnie polega ta idea i jakie korzyści wynikają z jej zastosowania? Wszystkie wątpliwości rozwiewamy w poniższym artykule.

Co to jest content repurposing? 

Istotą content repurposingu jest przedstawienie tego samego contentu w inny sposób. To, jak ponownie wykorzystamy swoje treści, zależy tak naprawdę tylko od nas. Przykładowo: na bazie wpisu blogowego możemy przygotować krótki wpis na Facebooka czy Twittera, nagrać podcast, zamienić go w infografikę bądź ulotkę.

Wszystko zależy od naszych aktualnych potrzeb a także charakterystyki grupy docelowej, z którą chcielibyśmy nawiązać głębsze relacje. Umiejętne korzystanie z content repurposingu to niepowtarzalna okazja na dotarcie ze swoimi produktami i usługami do nowych grup potencjalnych klientów. 

Kiedy należy stosować content repurposing? Praktyczne przykłady stosowania 

Liczba możliwości w zakresie korzystania z dobrodziejstw repurposingu jest wręcz nieograniczona. Opublikowane na blogu artykuły można wykorzystywać w dowolny sposób, np. w postaci zdjęć i infografik na portalach społecznościowych (Facebook, Instagram, Twitter), filmów na YouTube, e-boka, podcastów, grafik, ulotek itd. 

Z content repurposingu należy korzystać przede wszystkim wtedy, gdy treści, którym chcemy nadać "nowe życie", wyróżniają się ponadczasową aktualnością. Dla przykładu: do content repurposingu nie przyda się artykuł na temat najlepszych działań optymalizacyjnych w zakresie SEO z 2010 roku, ponieważ od tego czasu minęło już wiele lat, przez co polityka Google'a i pozostałych wyszukiwarek wielokrotnie ulegała różnorodnym zmianom. 

Z kolei, gdy prowadzimy na przykład blog kulinarny i możemy pochwalić się opublikowaniem kilku tysięcy przepisów, "przerobienie" ich i umieszczenie w zliftingowanej formie na Facebooku czy Instagramie z pewnością będzie absolutnym strzałem w dziesiątkę. 

Jak wyszukać najlepsze treści, które nadawałyby się do content repurposingu? Najlepszym wskaźnikiem, którym warto się kierować, jest liczba wyświetleń. W ten sposób szybko dowiemy się, które artykuły cieszą się największą popularnością wśród naszych czytelników. Oczywiście, można także podejmować decyzję w sposób całkowicie subiektywny i wybrać po prostu te artykuły, które uważamy za wartościowe. 

Za content repurposing w firmie powinna odpowiadać osoba wyróżniająca się dużą kreatywnością, spostrzegawczością oraz pracowitością. Optymalne wykorzystanie możliwości, jakie daje content repurposing, pozwoli na dotarcie z ofertą do znacznie większej liczby osób aniżeli przy publikowaniu całkiem nowych artykułów. 

Jakie korzyści wynikają ze stosowania content repurposingu? 

Oto podstawowe korzyści, które przynosi stosowanie content repurposingu: 

  • Możliwość dotarcia do większej grupy użytkowników oraz ogólny wzrost świadomości marki. Przygotowywanie na podstawie artykułów blogowych różnorodnych form, takich jak e-booki, ulotki czy filmy wideo, daje nam możliwość dotarcia do starannie sprecyzowanych grup docelowych. 
  • Wzrost sprzedaży. W ślad za większą liczbą użytkowników oraz wzrostem świadomości marki pójdzie także poziom sprzedaży. 
  • Przedstawienie tego samego zagadnienia na różne, interesujące sposoby. Korzystanie z różnych form publikacji pozwala na wyjaśnienie danego zagadnienia w sposób komplementarny. 
  • Efektywna edukacja użytkowników. Przedstawianie tego samego zagadnienia za pośrednictwem różnorodnych formatów daje gwarancję, że czytelnik czy widz chcący pogłębić swoją wiedzę nie będzie miał problemu z jej przyswojeniem, gdyż wybierze taką formę, która będzie dla niego najbardziej przystępna. 
  • Nowe życie dla zapomnianego contentu. Obieg informacji jest obecnie tak szybki, że o treściach opublikowanych na firmowym blogu kilka lat temu najpewniej żaden czytelnik już nie pamięta. Ponowne użycie wiedzy zawartej w artykułach i nadanie jej nowej, atrakcyjnej formy, sprawi, że content zyska nowe życie. 

Repurposing a revamping 

Pojęcia repurposing oraz revamping są przez niektóre osoby stosowane jako synonimy. Należy jednak pamiętać o tym, że revamping oznacza coś zupełnie innego. Mianowicie: revamping sprowadza się wyłącznie do aktualizacji wcześniej opublikowanych treści. Repurposing to coś znacznie więcej, gdyż polega on na wykorzystaniu contentu w nowej, wcześniej nie stosowanej formie. Wiele firm w ramach repurposingu stawia na całkowitą zmianę formy komunikacji, co ma na celu dotarcie do całkiem nowych grup docelowych. 

Oczywiście, trzeba liczyć się z tym, że repurposing wymaga znacznie więcej pracy i zaangażowania. Doświadczenia przedsiębiorców pokazują jednak, że włożony w repurposing wysiłek dość szybko przynosi wymierne rezultaty w postaci większej świadomości marki, wzrostu odwiedzalności strony internetowej, a także większego poziomu konwersji

Podsumowanie 

Decydując się na korzystanie z dobrodziejstw content repurposingu należy pamiętać o tym, że tylko treści wyróżniające się ponadczasową aktualnością nadają się do ponownego użycia. Za działania w zakresie content repurposingu powinna odpowiadać kompetentna osoba obeznana z content marketingiem. Właściwe wykorzystanie omówionego w niniejszym artykule narzędzia może przynieść nawet kilkudziesięcioprocentowe wzrosty konwersji.