"Content is the king" - to powiedzenie bardzo dobrze obrazuje, jak ważną rolę pełnią treści w internecie. Strony internetowe, w których systematycznie pojawiają się nowe artykuły, a starsze są na bieżąco aktualizowane, znacznie lepiej oceniane są przez roboty indeksujące wyszukiwarek. Co za tym idzie - pojawiają się wyżej w wynikach wyszukiwania. Niektórym marketingowcom po pewnym czasie kończą się jednak pomysły na treści. Istnieje prosty sposób na rozwiązanie tego problemu. Mianowicie: content repurposing, czyli tzw. "content bez contentu". Na czym dokładnie polega ta idea i jakie korzyści wynikają z jej zastosowania? Wszystkie wątpliwości rozwiewamy w poniższym artykule.
Dlaczego powinieneś przykładać wagę do contentu?
Dużo mówi się o istocie treści na stronie i ich roli w marketingu, dlatego czytając o konieczności tworzenia contentu samoistnie pojawia się więc pytanie: dlaczego jest on tak ważny?
Treści są przede wszystkim podstawą komunikacji z klientem i sposobem na dotarcie do grupy docelowej. Treści dystrybuowane za pomocą wszelkich kanałów dotarcia do odbiorcy budują wizerunek marki i tworzą z nim więź. Przykładając się do publikowanego contentu możesz dowolnie kierować relacją z klientami, stać się w ich oczach ekspertem, budować wśród nich zaufanie. Wszystko to będzie zyskiem - na dłuższą metę pozwoli zwiększyć sprzedaż.
Korzyści zdają się być wymierne, jednak tworzenie każdorazowo wyjątkowego contentu, który spotka się z pozytywnym odzewem może wydawać się karkołomne. Z pomocą przychodzi content repurposing.
Co to jest content repurposing?
Istotą content repurposingu jest przedstawienie tego samego contentu w inny sposób. To, jak ponownie wykorzystamy swoje treści, zależy tak naprawdę tylko od nas. Przykładowo: na bazie wpisu blogowego możemy przygotować krótki wpis na Facebooka czy Twittera, nagrać podcast, zamienić go w infografikę bądź ulotkę.
Wszystko zależy od naszych aktualnych potrzeb a także charakterystyki grupy docelowej, z którą chcielibyśmy nawiązać głębsze relacje. Umiejętne korzystanie z content repurposingu to niepowtarzalna okazja na dotarcie ze swoimi produktami i usługami do nowych grup potencjalnych klientów.
Content repurposing - recykling treści
Content repurposing, podobnie jak recykling, stara się ograniczać marnowanie zasobów wykorzystując je wtórnie w nowy sposób. Każdemu z nas udało się zapewne stworzyć treści, które się odznaczają się ponadczasowością, a z czasem wręcz dojrzewają zyskując nowe grono odbiorców. Takie materiały posiadają potencjał na nadanie im nowego życia, by miały szansę na większe zasięgi. Nic nie stoi na przeszkodzie, by wpis na blogu stworzony rok temu mógł się przeistoczyć w filmik, czy instruktaż, a nawet webinar. To, jak wykorzystasz potencjał Twoich kreacji zależy tylko od pomysłu, a internet na nowe rozwiązania stoi przecież otworem.
Kiedy należy stosować content repurposing? Praktyczne przykłady stosowania
Liczba możliwości w zakresie korzystania z dobrodziejstw repurposingu jest wręcz nieograniczona. Opublikowane na blogu artykuły można wykorzystywać w dowolny sposób, np. w postaci zdjęć i infografik na portalach społecznościowych (Facebook, Instagram, Twitter), filmów na YouTube, e-boka, podcastów, grafik, ulotek itd.
Z content repurposingu należy korzystać przede wszystkim wtedy, gdy treści, którym chcemy nadać "nowe życie", wyróżniają się ponadczasową aktualnością. Dla przykładu: do content repurposingu nie przyda się artykuł na temat najlepszych działań optymalizacyjnych w zakresie SEO z 2010 roku, ponieważ od tego czasu minęło już wiele lat, przez co polityka Google'a i pozostałych wyszukiwarek wielokrotnie ulegała różnorodnym zmianom.
Z kolei, gdy prowadzimy na przykład blog kulinarny i możemy pochwalić się opublikowaniem kilku tysięcy przepisów, "przerobienie" ich i umieszczenie w zliftingowanej formie na Facebooku czy Instagramie z pewnością będzie absolutnym strzałem w dziesiątkę.
Jak wyszukać najlepsze treści, które nadawałyby się do content repurposingu? Najlepszym wskaźnikiem, którym warto się kierować, jest liczba wyświetleń. W ten sposób szybko dowiemy się, które artykuły cieszą się największą popularnością wśród naszych czytelników. Oczywiście, można także podejmować decyzję w sposób całkowicie subiektywny i wybrać po prostu te artykuły, które uważamy za wartościowe.
Za content repurposing w firmie powinna odpowiadać osoba wyróżniająca się dużą kreatywnością, spostrzegawczością oraz pracowitością. Optymalne wykorzystanie możliwości, jakie daje content repurposing, pozwoli na dotarcie z ofertą do znacznie większej liczby osób aniżeli przy publikowaniu całkiem nowych artykułów.
Czas i monetyzacja, czyli powody dla których powinieneś stosować content repurposing
Metoda content reupstingu jest powszechnie praktykowana ze względu na korzyści, które potrafi przynieść w marketingu. Pierwszą z nich i prawdopodobnie najważniejszą jest oszczędność czasu, ten natomiast w marketingu jest na wagę złota.
Każdy twórca internetowy zdaje sobie sprawę, jak pracochłonny jest proces wcielania w życie nowych treści, zaczynając od wyjścia z pomysłem, przez obszerny research, aż po efekt finalny w postaci publikacji. Jeśli w zanadrzu dysponujemy treściami, które są nadal aktualne i spotkały się już z pozytywnym odzewem to content reuposting podpowiada, żeby nadać im drugie życie, oszczędzając tym samym czas.
Wiedząc, które treści na Twojej stronie cieszą się największym zainteresowaniem łatwiej jest planować działania marketingowe i oferować odbiorcą to, czego oczekują. Niezbędnym elementem content reupostingu jest właśnie zbadanie swoich działań pod kątem zainteresowania odbiorców. Świadomość ich oczekiwań jest furtką do monetyzacji i specjalizacji w sposobie tworzonych treści oraz pozyskaniu nowych odbiorców.
Jakie korzyści wynikają ze stosowania content repurposingu?
Oto podstawowe korzyści, które przynosi stosowanie content repurposingu:
- Możliwość dotarcia do większej grupy użytkowników oraz ogólny wzrost świadomości marki. Przygotowywanie na podstawie artykułów blogowych różnorodnych form, takich jak e-booki, ulotki czy filmy wideo, daje nam możliwość dotarcia do starannie sprecyzowanych grup docelowych.
- Wzrost sprzedaży. W ślad za większą liczbą użytkowników oraz wzrostem świadomości marki pójdzie także poziom sprzedaży.
- Przedstawienie tego samego zagadnienia na różne, interesujące sposoby. Korzystanie z różnych form publikacji pozwala na wyjaśnienie danego zagadnienia w sposób komplementarny.
- Efektywna edukacja użytkowników. Przedstawianie tego samego zagadnienia za pośrednictwem różnorodnych formatów daje gwarancję, że czytelnik czy widz chcący pogłębić swoją wiedzę nie będzie miał problemu z jej przyswojeniem, gdyż wybierze taką formę, która będzie dla niego najbardziej przystępna.
- Nowe życie dla zapomnianego contentu. Obieg informacji jest obecnie tak szybki, że o treściach opublikowanych na firmowym blogu kilka lat temu najpewniej żaden czytelnik już nie pamięta. Ponowne użycie wiedzy zawartej w artykułach i nadanie jej nowej, atrakcyjnej formy, sprawi, że content zyska nowe życie.
Repurposing a revamping
Pojęcia repurposing oraz revamping są przez niektóre osoby stosowane jako synonimy. Należy jednak pamiętać o tym, że revamping oznacza coś zupełnie innego. Mianowicie: revamping sprowadza się wyłącznie do aktualizacji wcześniej opublikowanych treści. Repurposing to coś znacznie więcej, gdyż polega on na wykorzystaniu contentu w nowej, wcześniej nie stosowanej formie. Wiele firm w ramach repurposingu stawia na całkowitą zmianę formy komunikacji, co ma na celu dotarcie do całkiem nowych grup docelowych.
Oczywiście, trzeba liczyć się z tym, że repurposing wymaga znacznie więcej pracy i zaangażowania. Doświadczenia przedsiębiorców pokazują jednak, że włożony w repurposing wysiłek dość szybko przynosi wymierne rezultaty w postaci większej świadomości marki, wzrostu odwiedzalności strony internetowej, a także większego poziomu konwersji.
Podsumowanie
Decydując się na korzystanie z dobrodziejstw content repurposingu należy pamiętać o tym, że tylko treści wyróżniające się ponadczasową aktualnością nadają się do ponownego użycia. Za działania w zakresie content repurposingu powinna odpowiadać kompetentna osoba obeznana z content marketingiem. Właściwe wykorzystanie omówionego w niniejszym artykule narzędzia może przynieść nawet kilkudziesięcioprocentowe wzrosty konwersji.