Poradnik Przedsiębiorcy

Artykuły sponsorowane - rodzaje i formy

Artykuły sponsorowane to forma reklamy, która nie tylko promuje dany produkt, czy usługę, ale niesie również wartość dla użytkownika, dzięki czemu pozwala budować świadomość marki, czy zwiększać ruch na stronie. Wszystko to sprawia, że publikacja artykułów sponsorowanych doskonale wpisuje się w strategię content marketingu. Jakie typy treści sponsorowanych warto stosować? Gdzie publikować artykuły sponsorowane? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.

Czym są artykuły sponsorowane?

Artykuł sponsorowany to treść, która nie jest zwykłym tekstem reklamowym, ale ma na celu opisanie jakiegoś zagadnienia, czy rozwiązanie danego problemu, przy jednoczesnym wskazaniu na konkretną markę, produkt lub usługę. Jednocześnie trzeba pamiętać, że tego typu reklamy podlegają uregulowaniom prawnym, a konkretnie ustawie z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe. Oczywiście właściciele stron internetowych różnie interpretują istniejące przepisy, w związku z czym nie każdy wpis sponsorowany jest właściwie oznaczany. 

Rodzaje artykułów sponsorowanych

Warto zdawać sobie sprawę z tego, że artykuł sponsorowany może przyjąć jedna z 3 form, co jest uzależnione głównie od celu, do jakiego ma zostać wykorzystany. Zgodnie z tym kryterium wyróżnia się artykuły eksperckie, nawiązujące i reklamowe.

Artykuły eksperckie

Eksperckie artykuły sponsorowane to treści, które charakteryzuje przede wszystkim wysoka jakość. Z reguły wyczerpują dany temat, a ich tworzenie wymaga odpowiedniego stopnia szczegółowości. Opracowywane są na podstawie wiarygodnych źródeł, a zawarte w nich tezy poparte są różnymi badaniami, czy wypowiedziami ekspertów w danej branży. Publikowane są zazwyczaj na ekspercki blogach lub ma portalach branżowych, które odwiedza z reguły określona grupa odbiorców.

Artykuły nawiązujące

Artykuły nawiązujące to treści o zdecydowanie luźniejszym charakterze niż artykuły eksperckie. W tym przypadku tekst porusza na dany temat zawiera delikatne nawiązanie do danej marki lub oferowanych przez nią produktów, czy usług. Warto pamiętać, że wzmianka ta musi posiadać odpowiedni kontekst i nie może stanowić nachalnej reklamy. Groziłoby to zniechęceniem użytkownika, czyli osiągnięciem odwrotnego efektu od zamierzonego. Zbyt nachalna reklama mogła by również negatywnie wpłynąć na ocenę wiarygodność treści oraz jej autora.

Artykuły reklamowe

Artykuły reklamowe to najprostsza forma artykułów sponsorowanych, która opiera się na bezpośrednim promowaniu danego produktu, czy usługi. Ich treść zachwala dane rozwiązanie oraz zawiera bezpośrednie linki do sklepu, czy strony reklamodawcy. Z reguły nie stosuje się w tym przypadku również anchorów, a linki występują w czystej postaci.

Artykuły sponsorowane jako element strategii content marketingu

Artykuły sponsorowane to podstawowy element strategii content marketingu, który umożliwia pozyskanie nowych odwiedzających stronę oraz poprawę jej pozycji w wynikach wyszukiwania organicznego. Publikowanie sponsorowanych treści jest korzystne w kontekście budowy świadomości marki oraz jej popularyzacji. Dobry artykuł sponsorowany, który jest opublikowany na eksperckim portalu buduje wiarygodność oraz przedstawia dane rozwiązanie w korzystnym świetle.

Co jeszcze można zaliczyć do zalet artykułów sponsorowanych? Przede wszystkim fakt, że mogą stanowić one skuteczne wsparcie procesu sprzedaży. Rekomendacja danego rozwiązania to aspekt, który może przekonać do decyzji o zakupie. Oczywiście najlepsze efekty daje zamieszczenie tego typu treści na blogu, którego autor posiada odpowiedni autorytet. Oznacza to bowiem, że jest on osobiście przekonany do danego produktu, czy usługi i poleca ją swoim czytelnikom.

W tym miejscu warto również wspomnieć o pozytywnym wpływie publikacji artykułów sponsorowanych na SEO. Znajdujące się w nich linki przekierowują bezpośrednio do strony zleceniodawcy, co pozwala generować większy ruch, który przekłada się na zwiększenie widoczności strony w wyszukiwarce. Korzyścią jest również możliwość umieszczenie słów kluczowych w formie anchorów do linków przekierowujących. Należy oczywiście pamiętać, by frazy te były zgodne tematycznie z adresem URL.

Gdzie publikować artykuły sponsorowane?

Miejscem publikacji artykułów sponsorowanych mogą być wszelkiego rodzaju blogi, strony internetowe, czy portale branżowe. Jak wybrać konkretny serwis? Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na liczbę użytkowników, która regularnie go odwiedza oraz popularność w mediach społecznościowych. Z uwag na fakt, że za możliwość zamieszczenia artykułu sponsorowanego z reguły należy zapłacić, śmiało można poprosić właściciela strony o udostępnienie jej statystyk. Pozwoli to również zweryfikować, czy jego wycena nie jest zawyżona w stosunku do wartości oferowanej przez daną witrynę. Wpływa na nią również jej wiek oraz jakość prowadzących do niej linków.

O czym jeszcze pamiętać przy wyborze miejsca publikacji artykułu sponsorowanego? Przede wszystkim należy zadbać o to, by umieścić go na stronie, które opisuje podobną tematykę, dzięki czemu można mieć pewność, że treść trafia do odpowiedniej grupy odbiorców. Najlepsze efekty daje z reguły współpraca z branżowymi portalami. Dobrym rozwiązaniem jest również publikacja artykułu na portalach lokalnych, które są odwiedzane przez mieszkańców danego regionu. Dzięki temu można wzmocnić świadomość marki na danym rynku oraz pozyskać nowych klientów ze swojego bliskiego otoczenia.

Co warto wiedzieć przed napisaniem artykułu sponsorowanego?

Pisanie artykułów sponsorowanych nie różni się wiele od tworzenia treści wykorzystywanych na własnych witrynach. Oczywiście decydując się na gościnną publikację artykułu sponsorowanego warto zadbać o jego jakość, ponieważ jest on niewątpliwie naszą wizytówką, a od jego wartości zależy, czy użytkownik zdecyduje się kliknąć w zawarty w nim link. Przed rozpoczęciem pisania artykułu sponsorowanego warto więc określić:

  • cel tekstu - artykuł sponsorowany może budować świadomość marki lub zachęcać skorzystania z konkretnego rozwiązania;
  • co i w jaki sposób chcemy zareklamować - jaki wizerunek firmy zamierzamy przedstawić oraz czym wyróżniają się oferowane przez nią produkty/usługi;
  • miejsce publikacji - należy dopasować styl tekstu oraz poziom merytoryczny do innych tekstów znajdujących się na danej witrynie;
  • grupę docelową - do kogo ma trafić dana treść, a co za tym idzie czym przekonać czytelnika do wykonania określonej akcji;
  • sposób linkowania - link może występować w czystej formie lub być ukryty pod odpowiednim anchorem. W tym drugim przypadku należy właściwie dobrać słowa kluczowe;
  • styl pisania - artykuł sponsorowany może zostać opracowany w formie tekstu eksperckiego lub luźnego tekstu, przedstawiającego daną historię.

Artykuły sponsorowane to subtelna forma reklamy, która w nienachalny sposób odnosi się do danego rozwiązania lub wspomina konkretną markę. Jego treść powinna być przede wszystkim wartościowa, co pozwala zdobyć uznanie użytkownika oraz buduje wiarygodność. Oczywiście należy pamiętać, że publikacja artykułów sponsorowanych ma sens wtedy, kiedy trafiają one do odpowiednio dobranej grupy odbiorców.