Każdego dnia internauci są atakowani tysiącami reklam - w formie banerów, pop-upów i innych denerwujących wynalazków. To wyzwala w użytkownikach sieci prawdziwą irytację, która objawia się m.in w instalowaniu rozszerzeń do przeglądarek, blokujących wyskakujące zewsząd przekazy perswazyjne. Nachalność kampanii reklamowych w takich formach być może przynosi profity w postaci większej rozpoznawalności marki, jednak drugą stroną medalu jest całkiem możliwy spadek liczby konsumentów, którzy postrzegają ją pozytywnie. To oznacza, że dobrym pomysłem staje się rezygnacja z ekspansywnych (aktywnych) form reklamowych. Zamiast tego nowe formy reklamy realizują się w na pasywne działaniach, czyli inaczej mówiąc - Inbound Marketing.
Inbound Marketing
To świeże podejście, które zakłada, że nowoczesne technologie internetowe pozwalają na rezygnację z aktywnych prób docierania do klienta i zarazem skupienie wysiłków na tym, by ten klient sam “odnalazł” markę w gąszczu setek innych. Chodzi o to, by mieć mu coś do zaoferowania, co sprawi, że zainteresuje się ofertą firmy, spędzi trochę czasu na jej stronie i dokona zakupu. Starania trzeba zacząć od wizytówki marki, czyli witryny WWW. Powinna ona prezentować się estetycznie, a przy tym cechować się użytecznością (web usability). Jednak to nie wygląd jest głównym wabikiem - internautów skuteczniej przyciągają wartościowe treści.
Nowe formy reklamy czyli Content Marketing
Po polsku tłumaczy się to pojęcie jako marketing treści. To mądra koncepcja, która podkreśla, że internauta musi znaleźć na stronie jakieś interesujące dla niego rzeczy - artykuły, filmy, obrazki. Takie podejście po części wynika z wprowadzonej parę lat temu nowej polityki Google. Dwa sprytne algorytmy - Panda i Pingwin - premiują w wyszukiwarce witryny zawierające wartościowe i oryginalne treści. Ważny jest czas, jaki spędza średnio użytkownik sieci na konkretnej stronie. Mając to na uwadze, podmioty z branży e-commerce - instytucje, firmy, sklepy - zaczęły publikować dłuższe formy tekstowe. Na stronach e-sklepów pojawiły się recenzje poszczególnych towarów, agencje usługowe udostępniają przydatne poradniki, jak grzyby po deszczu powstają firmowe blogi. Wszystko po to, by internauta trafił na konkretną witrynę, poszukując ciekawych i pomocnych informacji. Jeśli wizyta w danym miejscu przyniosła mu jakąś korzyść, być może wróci tam w przyszłości. Ponadto w głowie zostaje miłe wspomnienie, tworzące pozytywny wizerunek danej marki. Psychologia behawioralna mówi o tym, że człowiek skuteczniej i szybciej internalizuje poglądy i postawy, które uważa za swoje - wypracowane samodzielnie, a nie narzucone z zewnątrz. Dlatego warto porzucić agresywne formy reklamy, skupiając się na dostarczaniu konsumentom dobrego contentu.
SEO - jeszcze jedna forma reklamy
W jaki sposób internauci mogą znaleźć stronę danej firmy? Tu istnieją dwa rozwiązania. Wspomniane wcześniej wszechobecne banery i pop-upy są aktywną metodą zwracania na siebie uwagi konsumenta. Pasywną techniką- a więc nieinwazyjną i zgodną z podejściem Inbound Marketingu - jest po prostu pozycjonowanie, a więc dbanie o to, by użytkownik sieci bez problemu znalazł stronę marki za pomocą wyszukiwarki. Na działania SEO składają się m.in dwie rzeczy, o których już wspomnieliśmy, czyli dobra budowa strony i użyteczne treści na niej publikowane. Inne ważne elementy to np. umiejętne rozmieszczanie słów kluczowych, stosowanie tagów, nagłówków i śródtytułów. Znaczące jest też linkowanie - od i do strony.
Reklama natywna a nowe formy reklamy
Aby ominąć problem irytacji wszechobecnymi komunikatami perswazyjnymi, marketingowcy próbują opracowywać nowe formy reklamy, które reklamami się wcale - na pierwszy rzut oka - nie wydają. W prasie od dawna znane jest pojęcie artykułu sponsorowanego - ta forma jest już obecna również w internecie. Najpopularniejszą odmianą reklamy natywnej jest system Google AdWords. Są to komunikaty reklamowe, które idealnie wpasowują się w oglądaną stronę - czyli tym samym spełniają warunek natywności. Pojawiają się także na stronie wyników wyszukiwania, co skutecznie zwraca uwagę internauty. Stosowane są powszechnie w remarketingu, czyli działaniach, które mają na celu nakłonienie konsumenta do powrotu do przeszukiwanego wcześniej sklepu. Facebook reklamodawcom proponuje posty sponsorowane, znakomicie wtapiające się w tablicę (strumień informacji) użytkownika, a ponadto dobrze ztargetowane - wyświetlają się jedynie tym fejsbukowiczom, którzy mogą być nimi zainteresowani.
Nowe formy reklamy - podsumowanie
Jak widać, Internet dał reklamodawcom wiele alternatyw, dzięki którym mogą skutecznie dotrzeć do klienta, nie wywołując przy tym negatywnego wrażenia. Warto z takich rozwiązań skorzystać, gdyż jest to emanacja nowoczesnego myślenia o marketingu - ignorowanie świeżych i zarazem efektywnych koncepcji może się źle skończyć.