Poradnik Przedsiębiorcy

Webwriting, czyli copywriting w sieci

Tworzenie tekstów to inaczej copywriting. Jednak tworząc teksty na potrzeby internetu, nie powinno się lekceważyć sposobu czytania użytkowników w sieci. Są oni bowiem rozproszeni wieloma bodźcami, w związku z tym skupienie się na dłuższym tekście staje się powoli rzadkością. W tym miejscu z pomocą przychodzi technika zwana webwriting.

Webwriting to sposób kreowania treści w ten sposób, aby były dostosowane do obecnie panujących trendów internetowych.

Jakie zasady pisania obejmuje webwriting?

Aby tekst wpisywał się w charakter webwritingu, powinien spełniać kilka istotnych zasad w kwestiach stylistycznych. Należą do nich elementy takie jak:

Zwięzłość

Spójność w przekazie to podstawa dobrego tekstu na potrzeby internetu. Przede wszystkim nie powinien on być za długi. Warto jednak tutaj zachować równowagę pomiędzy wskazówkami do optymalizacji (SEO), które chociażby ze względu na tzw. długi ogon wymagają pisania tekstów raczej dłuższych niż krótszych, a usability serwisu WWW ze względu na użytkownika. Za krótszym tekstem przemawiają także wyniki badań eyetrackingowych, które wskazują najwyżej położone partie tekstu jako najbardziej przykuwające uwagę.

Rzeczowość

Rzeczowość powiązana jest w pewnym stopniu ze zwięzłością tekstu. Polega ona po prostu na pisaniu konkretnych informacji i unikaniu zbędnych słów. Do fragmentów, które można pominąć podczas tworzenia tekstów, zalicza się m.in. elementy, które pojawiły się w nim już wcześniej i nie wnoszą nic nowego dla czytelnika.

Prostota

Prostota webwritingowych tekstów przejawia się w unikaniu skomplikowanych, wielokrotnie złożonych zdań. Krótkie zdania umożliwiają szybsze czytanie oraz nie męczą w większym stopniu oka.

Konwersacyjność

Tekst powinien zachęcać użytkowników do dyskusji. Jego konwersacyjność można zwiększyć poprzez zwracanie się do użytkownika w pierwszej osobie lub zadawanie pytań. Posłużenie się trybem rozkazującym może również stanowić dla czytelnika impuls lub wezwanie do działania.

Webwriting a przygotowanie tekstu do publikacji

Oprócz odpowiednio napisanego na potrzeby internetu tekstu, w webwritingu istnieją zasady dotyczące możliwości jego edycji. Do podstawowych zasad edycji treści w webwritingu należą:

Przejrzystość

Dobrze sformatowany tekst na stronie internetowej powinien być przejrzysty. Odpowiednio dobrane nagłówki, wielkość oraz rozmiar fontu również mają wpływ na komfort czytania.

W trakcie edycji warto również podzielić tekst na akapity oraz dodać wyróżnienia, tak aby w pierwszej chwili w oczy rzucały się kluczowe dla czytelnika informacje. Nierówno rozbity po całej stronie tekst powinien również zostać wyrównany, aby poprawić komfort czytania.

Hipertekstowość (linki związane z tematem)

Hipertekstowość tekstu przejawia się w umieszczaniu odpowiednich linków, które mogą zainteresować użytkownika. Mogą one posłużyć jako dopełnienie konkretnego tematu lub usystematyzowanie informacji. Wykorzystywanie odpowiednich hiperłączy wpływa również w dobry sposób na SEO tekstu.

Zalety, jakie niesie webwriting

Webwriting jest szeregiem zasad dla tworzących treści, które ostatecznie mają przynosić określoną wartość i być użyteczne dla czytelników. Warto stosować się do tych regulacji, ponieważ te niewielkie zmiany mogą spowodować znaczny wzrost zainteresowania publikowanymi treściami.  Korzyści, jakie niesie ze sobą webwriting, można podzielić na:

Koncentrację na czytelniku

Teksty tworzone zgodnie z powyższymi zasadami mają za zadanie służyć przede wszystkim użytkownikowi, a nie algorytmom wyszukiwarki.

Chętniej czytane treści

Kiedy użytkownik widzi, że tekst jest napisany w przystępny sposób, wówczas sam z chęcią rozejrzy się w innych publikacjach i zostanie na dłużej. Jeśli użytkownicy chętniej będą czytać publikowane teksty, wówczas każda ze stron odniesie z tego powodu korzyści.

Podążanie za zmianami na stronach internetowych

Coraz więcej stron internetowych wdraża u siebie rozwiązania z zakresu user experience. W związku z tym stosowanie się do zasad webwritingu tworzy spójny punkt między układem strony, a jej zawartością.

Powszechnie stosowany język pisany w internecie nie jest objęty szczególnymi regulacjami. Jeśli chcemy, aby tworzone teksty były w jak największym stopniu skoncentrowane na potrzebach i dostosowane do nawyków użytkownika, warto jest wcielić w życie powyższe zasady. Ich stopniowe stosowanie z pewnością zwiększy zainteresowanie i zaangażuje czytelników.