Poradnik Przedsiębiorcy

Context marketing - dopasuj swój content do sytuacji

Nie jest ci pewnie obce sformułowanie content marketing - od dobrych kilku lat usłyszeć można o rosnącym znaczeniu marketingu polegającego na tworzeniu i dystrybucji wartościowych i użytecznych treści. Czy wiesz jednak co to jest context marketing? Można spotkać wiele jego definicji, chociaż najogólniej należy przyjąć, że to kolejny poziom marketingu treści. W tym tekście postaramy się jednak dokładnie przybliżyć ci, czym jest context marketing i co go charakteryzuje.

Czym się cechuje context marketing?

Słownik języka polskiego słowo “kontekst” definiuje na kilka sposobów - m.in. jako “fragment tekstu potrzebny do dokładnego rozumienia danych wyrażeń” lub jako “zespół czynników współistniejących”. Warto też nadmienić, że uczeni zajmujący się komunikacją, traktowali kontekst jako jeden z elementów procesu komunikacyjnego. Jest to po prostu pewne otoczenie, sytuacja, w którym coś jest rozumiane w określony, konkretny sposób. Na tym właśnie polega context marketing - na dopasowaniu treści do określonych czynników.

Bardzo często spotykana jest definicja context marketingu oparta na trzech filarach:

  • right content - odpowiedniej treści,
  • right person - odpowiedniej osobie,

  • right time - w odpowiednim czasie.

Nie można jednak utożsamiać context marketingu z content marketingiem. Ten drugi polega na tworzeniu treści, które mają za zadanie przyciągać uwagę odbiorców. Context marketing wchodzi o poziom wyżej i ma za zadanie w odpowiednim momencie przekazać treści dopasowane do użytkowników, w oparciu m.in. o ich zachowania lub zwyczaje zakupowe. W efekcie takich działań do odbiorców trafiają treści, których w danym momencie najbardziej potrzebują lub oczekują. Hasłem przewodnim context marketingu jest bowiem personalizacja.

O tym, jak niebagatelną rolę on odgrywa, niech świadczy możliwe do znalezienia w sieci hasło - “Jeśli content jest królem, to context jest królową” (ang. If content is king, then context is queen).

Context marketing - o czym warto wiedzieć

Przedstawiliśmy krótko, czym jest context marketing. Warto nadmienić jeszcze, że jego nadrzędnym celem jest po prostu przyspieszenie uzyskania widocznych korzyści z działań content marketingowych. Okazuje się bowiem, że sama tylko, nawet najbardziej atrakcyjna treść może nie przynieść oczekiwanych profitów. Dlatego context marketing stawia przede wszystkim na dopasowanie treści w zależności od tego gdzie się pojawiają, komu są przedstawiane i czego dotyczą.

Dostosuj context marketing do swojej platformy

W działaniach context marketingowych bardzo ważne jest rozumienie specyfiki wszystkich platform, na których umieszczasz swój content. Przykładowo, gdy chcesz upublicznić pewną treść na swoich profilach w mediach społecznościowych, musisz pamiętać, że co innego będzie uznane za interesujące i atrakcyjne na Facebooku, co innego na Instagramie, a jeszcze co innego na Twitterze, Pintereście czy LinkedIn. Ponadto jeszcze inaczej będziesz się komunikować na swoim blogu, serwisie firmowym, na forum internetowym czy za pośrednictwem maili. Pamiętaj też o tym, że różne media, platformy - to także różni użytkownicy.

Context marketing a twoi odbiorcy

Dochodzimy do najważniejszej kwestii, jaką należy wziąć pod uwagę przy planowaniu działań związanym z context marketingiem - profilu odbiorców. Dokładna analiza twojej grupy docelowej pozwoli ci na odpowiednie dopasowanie treści, co zwiększy szanse na zainteresowanie się nią i w następstwie - na oczekiwaną przez ciebie konwersję. Niedopasowane treści to często jeden z głównych hamulców w działaniach content marketingowych - context marketing ma za zadanie zniwelowanie tej przeszkody i trafianie z odpowiednim contentem do odpowiedniej osoby.

W jaki sposób analizować swoją grupę docelową? Przede wszystkim staraj się na samym początku zebrać jak najwięcej informacji o członkach takiej grupy - ich wieku, miejscu zamieszkania, wykonywanej pracy, statusie materialnym itp. Śledź ich działania na twojej stronie internetowej - dzięki temu dowiesz się, jakie są ich potrzeby, czego poszukują, co ich interesuje, a przy okazji zyskasz wiedzę dotyczącą ich zwyczajów zakupowych. Sprawdzaj, w jaki sposób (z jakich źródeł) leady docierają na strony twojego serwisu, bloga itp. - w ten sposób ustalisz główne generatory ruchu. Przypatruj się profilom i aktywności swoich leadów w mediach społecznościowych - to bowiem świetne miejsce na prowadzenie skutecznego context marketingu. Dzięki dobrej analizie możesz bez problemu dostosować treści do potrzeb i wymagań swoich odbiorców, co uczyni je znacznie bardziej efektywnymi.

Context marketing a aktualne wydarzenia w kraju i na świecie

Niezwykle ważnym elementem w context marketingu jest odniesienie do aktualnych zdarzeń. Treści nawiązują do wydarzeń ze świata polityki, sportu, kultury, rozrywki itp., wytwarzając w odbiorcach przeczucie, że marki nie są całkiem oderwane od rzeczywistości i tak samo stają się świadkami wydarzeń. Ważne jest jednak to, aby tego rodzaju treści były zrozumiałe w danym kręgu odbiorców.

Context marketing to skuteczny sposób na szybkie uzyskanie widocznych korzyści płynących z marketingu treści. Dzięki dopasowaniu do wielu czynników, treść przestanie być przez część odbiorców traktowana jako spam. Twoja firma zyska opinię znającej potrzeby klientów, dzięki czemu będziesz mógł budować długotrwałe i efektywne relacje ze swoimi odbiorcami. Dbającą o klienta i rozumiejącą go firmę warto polecić.