Poradnik Przedsiębiorcy

Monitoring konkurencji – czy może być sposobem na bycie w czołówce?

Czy warto prowadzić monitoring konkurencji? Jakie korzyści można z tego osiągnąć? Czemu warto się przyglądnąć? Poniżej postaramy się odpowiedzieć na te pytania.

Monitoring konkurencji daje wiedzę o branży

W każdej branży może się zdarzyć, że jeden z graczy za pomocą pojedynczej kampanii może nagle uzyskać znaczącą przewagę. Nawet jeśli tylko chwilową, to przecież nadal jest to niepotrzebne oddawanie kawałka tortu sprzedażowego. Właśnie dlatego niezwykle istotne jest to, aby stale śledzić konkurencję i na bieżąco reagować na jej działania – zarówno w zakresie kampanii reklamowych, jak i ewentualnych innowacji, jakie wprowadza. Przyznasz, ze lepiej dowiedzieć się o tym wkrótce po tym, jak konkurencja zacznie działać, a nie znacznie później i czystym przypadkiem.

Monitoring cen daje wgląd w strategię cenową konkurencji

Jednym z elementów monitorowania konkurencji jest śledzenie proponowanych przez nią cen i promocji. Dzięki temu można dowiedzieć się, na promocji jakich produktów konkurentowi zależy, względnie z jakich produktów chce oczyścić magazyn. Co więcej, przy dokładnej analizie można dojść też do wniosków odnośnie tego, na ile konkurent schodzi z własnej marży. Oczywiście dane te będą obarczone pewną dozą niedoprecyzowania, jednak jakieś wnioski można z tego wysnuć.

Sprawdzenie mocnych i słabych stron

Dokładny monitoring konkurencji pozwala między innymi na zweryfikowanie informacji na temat jej mocnych i słabych stron. Może się okazać, że na niektórych polach otworzą się zupełnie nowe możliwości – na przykład jeśli odkryjemy, że konkurent ma problemy z zaopatrzeniem w jakiś konkretny rodzaj asortymentu,

Odkrywanie nisz

To kolejny ciekawy aspekt monitorowania konkurentów. W niektórych przypadkach można zauważyć, że jeden z nich zagospodarował niszę, która nadal pozostawia miejsce dla jeszcze jednego gracza lub… nie pozwala, ale ów konkurent na razie jeszcze w tej niszy nie zadomowił się w pełni.

Monitoring konkurencji a pozycjonowanie strony

Co ciekawe, monitoring działań konkurencji może dać również korzyści w obszarze SEO. Śledzenie wzmianek na temat innych firm z Twojej branży może sprawić, że przy okazji znajdziesz miejsca, w których łatwo jest zdobyć odnośniki do Twojej strony.

Co więcej, śledząc strony konkurencji za pomocą narzędzi do analizowania widoczności w Google, możesz ustalić obszary, w których konkurenci zwiększają widoczność w wyszukiwarce – być może dzięki temu odkryjesz frazy kluczowe, na których wcześniej Twoja strona nie była promowana, a które wydają się naprawdę obiecujące, czy to pod względem liczby wyszukiwań, czy dopasowania do Twojej oferty.

Monitoring konkurencji a korzyści PR-owe

Monitoring konkurencji może przydać się na jeszcze jeden sposób. Otóż z jego pomocą być może uda Ci się zidentyfikować dziennikarzy, którzy wyjątkowo często piszą na tematy związane z Twoją branż i nie bojących się wymieniać firm po nazwach. Wiedzę taką można wykorzystać poprzez wysyłanie do niego spersonalizowanych informacji prasowych, na tyle ciekawych, by istniała spora szansa na publikację – co zapewne będzie miało dużo większe szanse powodzenia, aniżeli wysyłka podobnych informacji na ogólne skrzynki redakcyjne.