Poradnik Przedsiębiorcy

Współczynnik odrzuceń - co ten wskaźnik mówi o twojej stronie?

Prowadzisz stronę firmową? A może sklep internetowy? Powinieneś zapoznać się z pojęciem współczynnika odrzuceń, który wpływa na widoczność witryny w wyszukiwarce internetowej. W tym tekście wyjaśnimy, czym tak właściwie jest współczynnika odrzuceń i jak wpłynąć na zmniejszenie tego zjawiska podczas aktualizacji treści. Warto również wiedzieć, że wysoki współczynnik odrzuceń nie zawsze musi wiązać się z negatywnym przyjęciem danej witryny WWW przez internautów.

Czym tak właściwie jest współczynnik odrzuceń?

Pojęcie współczynnika odrzuceń obecne jest w marketingu internetowym już do wielu lat. Jest to podstawowy wskaźnik zainteresowania internautów daną witryną WWW. Do odrzuceń zalicza się sesje, w których użytkownik odwiedził pojedynczą podstronę naszego sklepu internetowego, portalu informacyjnego czy wizytówkowej strony internetowej, a następnie opuścił witrynę bez przechodzenia na inne podstrony w ramach jednej sesji. Pojęcie współczynnika odrzuceń dostępne jest w narzędziach analitycznych takich, jak Google Analytics i odnosi się do liczby ograniczonych sesji do jednej podstrony, podzielonej przez całkowitą liczbę odwiedzin. Dla przykładu, wpisując w wyszukiwarkę frazę „przepis na ciasto drożdżowe” i klikając w witrynę wzbudzającą nasze największe zaufanie, czytamy recepturę opublikowaną na stronie, zapoznajemy się z grafikami i wychodzimy, nie czytając innych przepisów. Taka sama sytuacja bardzo często występuje w przypadku portali informacyjnych, udostępniających swoje wiadomości na portalach społecznościowych. Internauta wejdzie na stronę, przeczyta newsa i z niej wyjdzie.

Współczynnik odrzuceń – taki straszny jak go malują?

Zakłada się, że im wyższy współczynnika odrzuceń, tym mniej interesujące treści publikujemy na naszej witrynie. Bardzo często właśnie wysoki współczynnik odrzuceń może świadczyć o słabym zaangażowaniu internautów na naszej stronie. W takim wypadku możemy próbować go obniżyć, na przykład pisząc dłuższe opisy oferowanych przez nas produktów lub wyszukując bardziej interesujące newsy w przypadku portali informacyjnych. Jeśli problem wysokiego współczynnika odrzuceń występuje zaledwie na kilku podstronach naszej witryny, to warto dokładnie przeanalizować ich treści i spróbować urozmaicić w jakiś sposób. Jeśli na przykład występuje on na podstronach promowanych w ramach internetowych kampanii marketingowych, to warto zastanowić się, czy nasza witryna została prawidłowo opisana, a reklamujące treści trafnie odzwierciedlają realną zawartość strony WWW. Przyjęło się, że niepokojący jest współczynnik odrzuceń wynoszący ponad 60% dla prostych witryn WWW, ponad 30% dla forów internetowych oraz ponad 50% dla stron mających na celu generowanie zainteresowania daną ofertą usługową lub produktową.Warto jednak pamiętać o tym, że wysoki współczynnik odrzuceń nie zawsze musi oznaczać słabe zainteresowanie naszą stroną WWW lub nieinteresującą zawartością. W niektórych przypadkach naturalne jest, że współczynnik będzie wysoki. Prowadząc na przykład bloga, serwis informacyjny czy sklep internetowy, których treści udostępniane są na portalach społecznościowych, to naturalnym będzie wysoki współczynnik odrzuceń. Tak samo to wygląda w sytuacji, kiedy kolejne posty ładują się automatycznie na jednej stronie. Użytkownik może zapoznać się wtedy z wieloma treściami publikowanymi przez danego autora nie przechodząc na inne podstrony. W takich wypadach wysoki współczynnik odrzuceń nie musi wcale oznaczać negatywnego przyjęcia strony przez internautów i nie musimy się nim przejmować.