Serwis Księgowy
Działalność gospodarcza - pojęcie i cechy
W zależności od aktu prawnego definicje działalności gospodarczej mogą się różnić, podobnie jak ich cele. Czy wiesz, że działalność gospodarcza opisywana jest przez kody PKD? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się więcej na ten temat!
26 września 2019
Odszkodowanie z firmowego ubezpieczenia - jak zaksięgować?
Składki ubezpieczeniowe opłacane przez przedsiębiorcę zaliczamy jako koszt uzyskania przychodu. Czy zatem odszkodowanie z firmowego ubezpieczenia za wyrządzone szkody można uznać jako przychód? Na to pytanie odpowiemy w tym artykule.
20 kwietnia 2022
Wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dla ryczałtowców
Przedsiębiorcy w prowadzonej działalności wykorzystują różne składniki majątku. Również ryczałtowcy w ramach firmy użytkują specjalistyczne urządzenia. Sprawdź jak prowadzić wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dla ryczałtowców.
22 października 2020
Usługi budowlane - prawidłowe ujęcie wydatków w KPiR
Podatnicy świadczący usługi budowlane niejednokrotnie mają problem z prawidłowym ujęciem w księdze przychodów i rozchodów kosztów związanych z działalnością. Przeczytaj artykuł i sprawdź, jak właściwie zaewidencjonować wydatki z działalności budowlanej!
12 kwietnia 2022
Wydatki na biznesplan mogą być kosztem podatkowym
Biznesplan służy do opracowania strategii prowadzenia przedsiębiorstwa, a także stanowi dokument, dzięki któremu można uzyskać środki finansowe do realizacji nowych inwestycji. Sprawdź czy wydatki na biznesplan można ująć w kosztach przedsiębiorstwa.
23 maja 2022
Ujmij w kosztach firmowych szkolenie dla pracownika
Przedsiębiorcy coraz częściej wysyłają pracowników na szkolenia. Robią to w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników. Jednak czy szkolenie dla pracownika przedsiębiorca może ująć w kosztach firmy? Odpowiedź znajdziesz w artykule.
23 lipca 2020
Ustalanie wartości zapasów w księgach handlowych a remanent
Na koniec i początek roku podatkowego przedsiębiorca ma obowiązek dokonania remanentu. Czy wiesz, w jaki sposób następuje ustalanie wartości zapasów w celu wpisania do ksiąg rachunkowych? Dowiedz się więcej czytając nasz artykuł!
2 lutego 2022
Wydatki prywatne w kosztach uzyskania przychodu? To możliwe!
Przedsiębiorcy niekiedy zastanawiają się czy można zaliczyć wydatki prywatne np.opłaty za utrzymanie mieszkania do kosztów podatkowych? Sprawdź, w jaki sposób należy udokumentować taki rodzaj wydatku? Przeczytaj artykuł i dowiedź się więcej na ten temat!
27 września 2021
Różnice kursowe a rozliczanie na podstawie ewidencji przychodów
Transakcje z zagranicznymi kontrahentami zwykle rozliczane są w walucie obcej. Związku z tym podczas przeliczenia przez przedsiębiorcę należności na PLN powstaną różnice kursowe . Sprawdź i dowiedź się, jak należy je rozliczyć i ująć w księdze przychodów!
1 grudnia 2021
Zmiana metody rozliczania kosztów z memoriałowej na uproszczoną
Przedsiębiorca prowadzący KPiR zobowiązany jest do prowadzenia ewidencji kosztów w oparciu o metodę uproszczoną lub memoriałową. Jednak jak powinna wyglądać zmiana metody rozliczania kosztów, by przejść z metody memoriałowej na uproszczoną? Sprawdź!
24 listopada 2022
Niewadliwość i nierzetelność księgi przychodów i rozchodów
Nierzetelność księgi przychodów i rozchodów niesie za sobą konsekwencje tak jak jej wadliwość. Kiedy księga uznawana jest za nierzetelną lub wadliwą oraz jakie niesie to za sobą skutki? Dowiedz się czytając nasz artykuł!
17 marca 2021
Podpis kwalifikowany a rozliczenia z ZUS
Aby korzystać z internetowej platformy urzędu skarbowego ani podpis kwalifikowany, ani profil zaufany nie są niezbędne. Zobacz, czy podpis kwalifikowany jest niezbędny do rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Przeczytaj i dowiedz się więcej!
17 stycznia 2021
Odliczanie straty a przechowywanie dokumentacji księgowej
Czy podatnik, który w zeznaniu rocznym wykazuje stratę z prowadzonej działalności, ma prawo do odliczenia jej od uzyskanego dochodu w kolejnych latach? Sprawdź, czy terminowe odliczanie straty ma wpław na okres przechowywania dokumentacji księgowej!
10 sierpnia 2017
Odsetki od kredytu hipotecznego - czy mogą być ujęte w kosztach?
Przedsiębiorcy często decydują się na prowadzenie działalności w części domu lub mieszkania, które jest ich własnością. Dla niektórych jest to rozwiązanie bardzo dogodne. Dowiedz się, czy odsetki od kredytu hipotecznego mogą stanowić koszt?
27 grudnia 2018
Rozliczenie zakupu know-how - jak należy tego dokonać?
Majątek przedsiębiorstwa często określony jest jedynie jako dobra rzeczowe. Warto mieć jednak na względzie, że w jego skład wchodzą również zasoby niematerialne, m.in. know-how. Dowiedz się, jak powinno wyglądać prawidłowe rozliczenie zakupu know-how!
13 grudnia 2019