Poradnik Przedsiębiorcy

5 rzeczy, których lepiej nie mówić współpracownikom

Artykuł zewnętrzny

Autorka: Małgorzata Majewska, ekspert monsterpolska.pl

Większość z nas w swojej karierze zawodowej przynajmniej raz przeżyło sytuację, gdy zdanie padające z ust kolegi z biura było nieprofesjonalne. Dbaj o swój wizerunek w firmie i unikaj takich sytuacji. Oto lista najczęstszych sformułowań, których nie należy mówić współpracownikom.

„Nie i już!”

undefinedDefinitywna odmowa na zapytanie czy prośbę kolegi to najszybszy sposób, by zniechęcić go do dalszych starań. Zamiast tego warto dać mu szansę na wyjaśnienie swoich argumentów i własnego punktu widzenia. Znalezienie kompromisu pokazuje elastyczność oraz umiejętność podejmowania dialogu – te cechy na dłuższą metę przydadzą się w utrzymaniu właściwych relacji międzyludzkich – zauważa Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

„Uspokój się”

Napięte terminy projektów czy konflikty pracownicze mogą u każdego wywołać frustrację. Jeśli twój kolega przychodzi do Ciebie z prośbą o pomoc, najgorsze co możesz zrobić, to poradzić by się po prostu uspokoił.

To stwierdzenie sprawia wrażenie rodzicielskiej uwagi i nie pomoże w rozwiązaniu problemu. Dokładnie zapytaj, co właściwie się stało. Zadbaj też o bardziej prywatną przestrzeń na taką rozmowę – możesz chociażby zabrać kolegę na lunch, by jego dylematy nie stały się powodem do plotek biurowych – podsuwa Małgorzata Majewska. Współpracownik na pewno doceni, że potrafisz go wysłuchać i wesprzeć w trudnych momentach.

„Nigdy”

Wyrażenia mocno nacechowane emocjonalnie w naszych rozmowach biurowych nie zawsze przynoszą spodziewany efekt. Unikaj używania więc słów „nigdy”, „zawsze” czy „ zdecydowanie nie”. Z jednej strony są to proste i jasne przekazy, a mimo to potrafią wprowadzić pewne niejasności. Czasem kuszącą perspektywą jest użycie zdecydowanego i stanowczego wyrażenia, by pokazać np. swoją pozycję w firmie czy konsekwencję w wyznawaniu pewnych poglądów. Zanim do tego dojdzie – zastanów się, czy nie możesz użyć łagodniejszego odpowiednika, dającego pole do dyskusji.

"No i co masz zamiar z tym zrobić?"

Każdy z nas zna problem przepracowania i goniących terminów. Jeśli trafia się on także twojemu koledze, nie każ mu samemu znajdować rozwiązania i nie zostawiaj go w potrzebie. Należy zdefiniować obszar problematyki oraz poszukać wspólnego wyjścia. Dopytaj, czy jest to sytuacja przejściowa, czy pojawia się systematycznie. Być może okazać się, że występuje powszechnie w całej firmie – wtedy warto podjąć odpowiednią rozmowę z szefem i przedstawić mu problem – podkreśla Małgorzata Majewska.

„Chcę wiedzieć więcej o Tobie”

Zawsze należy pozostać delikatnym w kwestii prywatnych spraw swoich kolegów z biura. Unikaj pytań osobistych, szczególnie związanych z zarobkami i statusem materialnym. Nie komentuj związków ani dzieci. Dopóki twój współpracownik nie poruszy sam takich tematów – nie powinny cię zbytnio ciekawić. Nie próbuj na siłę dowiedzieć się więcej. Nie bądź też wścibski ani nie plotkuj, bo to tylko pogorszy relacje między wami.