Komunikacja w firmie ma kluczowe znaczenie. Jeśli jest zaburzona, może to sprawić wiele problemów. Z pewnością znasz sytuację, w której ktoś błędnie przekazał informację, przez co wyniknęły nieporozumienia – ktoś zajął się czymś, co nie należało do jego obowiązków lub przeciwnie, nie zrobił tego, co powinien. Jeżeli przepływ informacji w firmie nie jest prawidłowy, może ucierpieć na tym cała działalność. Aby praca szła sprawnie, a problemy były szybko rozwiązywane, wszyscy mogli się rozwijać, tym samym rozwijając przedsiębiorstwo, należy dobrze się komunikować. Jakie rodzaje komunikacji występują w firmach? Odpowiadamy w niniejszym artykule.
Kogo dotyczą rodzaje komunikacji w firmie?
Nasze rozważania dotyczące komunikacji rozpoczniemy od zagadnień teoretycznych, przedstawiając rodzaje komunikacji w firmie. Wyróżniamy komunikację:
- pionową (w dół i w górę)
- poziomą
- ukośną.
Pierwsza z wymienionych dotyczy przepływu informacji między zwierzchnikiem i podwładnymi. Komunikacja pionowa obowiązuje w przypadku osób na tym samym stanowisku – na przykład między przełożonymi czy między pracownikami. Z kolei komunikacja ukośna dotyczy pracowników czy przełożonych, którzy są co prawda na tym samym „poziomie”, jednak pełnią zupełnie różne stanowiska.
Rodzaje komunikacji w firmie
Wiemy już, kogo dotyczą rodzaje komunikacji w firmie. Poniżej przybliżymy wszystkie wymienione rodzaje komunikacji.
Komunikacja pionowa
komunikacja w górę
Komunikacja w górę to, najkrócej mówiąc, komunikacja pracowników z przełożonymi. Nie chodzi tutaj tylko o relację pracownik – szef, lecz także kierownik – szef, manager – szef, manager – pracownik itd.
Komunikacja w górę to najczęściej po prostu raportowanie, czyli przekazanie sprawozdania z wykonywania naszych obowiązków. Tego rodzaju relacje zdaje większość pracowników i jest to dla nich codzienność. Z pewnością każdy z nas chociaż raz musiał wykonać raport ze swoich działań. Jednak ten kierunek komunikacji to nie tylko dane i sprawozdania, lecz także na przykład prośby kierowane do szefa – kiedy prosimy go o coś, co pomoże nam w wykonywaniu zadania czy chcemy przekazać mu rozwiązanie problemu, na które wpadliśmy.
Jeśli przekazujemy szefowi nasze raporty, chcemy opowiedzieć o naszym pomyśle czy prośbie, powinniśmy się do tego odpowiednio przygotować, aby komunikacja była sprawna. Z kolei szef powinien nas wysłuchać, spróbować zrozumieć i przedstawić swoje uwagi oraz argumenty.
Jak więc można wywnioskować, niezbędna w tym rodzaju komunikacji będzie umiejętności empatii, udzielanie informacji zwrotnej czy potwierdzenie dostarczenia informacji.
komunikacja w dół
Komunikacja w dół również dotyczy przełożonego i pracownika, tym razem jednak płynie w odwrotną stronę do uprzednio przedstawionej.
Jest to więc najczęściej przekazanie przez przełożonego zadania pracownikowi, wszelkiego rodzaju informacja zwrotna, ocena pracy, rozmowy o problemach, motywacja pracowników czy pouczenia. Komunikacja w dół to także przyjmowanie przez szefa sprawozdań czy też zapoznawanie się z problemami i pomysłami pracownika.
Aby komunikacja w dół była skuteczna, szef musi wykazać się umiejętnościami dobrego słuchacza, zapoznać się z tym, co mówi druga strona i zrozumieć i przekazać swoje wnioski.
Komunikacja pozioma
Komunikacja pozioma występuje między pracownikami na tym samym stanowisku, podwładnymi z tymi samymi uprawnieniami czy między szefostwem.
W tym przypadku głównie chodzi o podział zadań, ustalenie sposobu rozliczania się z nich oraz ustalenie jednolitego sposobu komunikacji.
Aby komunikacja pozioma była skuteczna, ważna jest współpraca, dobra atmosfera, umiejętność słuchania, wyrażania swoich opinii, wzajemna motywacja do pracy i umiejętność przekonywania innych do swojego zdania.
Komunikacja ukośna
Ostatnim rodzajem komunikacji, o którym chcemy wspomnieć, jest komunikacja ukośna. Jest ona porównywana do poziomej, ponieważ polega właściwie na tym samym, jednak z tą różnicą, że nie odbywa się ona między osobami na tym samym stanowisku. Na przykład będzie to komunikacja pracowników, jednak pełniących zupełnie odmienne funkcje czy przełożonych w dwóch przedsiębiorstwach.
Ten rodzaj komunikacji występuje najczęściej tylko wtedy, kiedy informacje muszą zostać szybko i skutecznie przekazane.
Właściwie w każdej firmie możemy spotkać wszystkie rodzaje komunikacji wymienione w naszym artykule. Dzięki świadomości ich istnienia możemy pracować nad poziomem przepływu informacji w firmie.