Tło strzałki Strzałka
0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Opinia o pracowniku - jak należy ją napisać?

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Kiedy pracownik odchodzi z firmy, niezależnie od tego, czy sam się zwolnił, czy to my zakończyliśmy z nim stosunek pracy, nierzadko prosi nas o napisanie opinii dla przyszłych pracodawców, które mogą ułatwić mu znalezienie nowego zatrudnienia. Jednak o ile referencje są zazwyczaj listem polecającym, o tyle opinia o pracowniku może być zgoła inna. Czym więc jest? Na czym polega różnica? Jak napisać opinię o pracowniku? Postaramy się odpowiedzieć w niniejszym artykule!

Opinia o pracowniku a referencje

Zanim przejdziemy do kwestii tego, jak napisać opinię o pracowniku, warto początkowo wspomnieć, jaka jest różnica między nią, a referencjami. Wydawać się bowiem może, że to dokładnie ten sam dokument. Jednak są pewne różnice, które warto znać. 

Referencje są przedstawieniem dobrych stron pracownika, jego osiągnięć, nagród, wszystkiego, co może sprawić, że przyszły potencjalny pracodawca, będzie chciał zatrudnić kandydata w swojej firmie. Skupiamy się w nich na samych superlatywach. To dlatego nierzadko dokumenty te nazywa się laurką. Są one wystawiane najczęściej na prośbę pracownika lub z dobrej woli przełożonego, który chce w ten sposób pomóc tej osobie w znalezieniu dobrej pracy. Jeśli pracownik wie, że nie pracował zbyt wytrwale, zazwyczaj po prostu o taki dokument nie prosi.

Z kolei opinia o pracowniku nie zawsze wystawiana jest na jego prośbę, co więcej może być także poufna. Główną różnicą względem referencji jest bowiem fakt, że opinia nie musi być pozytywna. Jest to ocena pracy pracownika i określenie zarówno jego mocnych, jak i słabych stron. Dlatego też może ona czasami nawet zaszkodzić. 

To, czy będziemy chcieli ją stworzyć, zależy tylko od nas. Poza tym, jeśli pracownik był naprawdę zaangażowany i dobrze wykonywał swoją pracę, opinia może być w pełni pozytywna. To oczywiste, że zdarza nam się mieć wątpliwości – nawet jeśli pracownik nie był zbyt zaangażowany i zawalał terminy, mamy opory, by przedstawić go w takim świetle. Dlatego też napisanie opinii to nasz wybór, jeśli nie chcemy tego robić, nie mamy takiego obowiązku.

Opinia o pracowniku - jak napisać? 

Chyba najgorszym, co można zrobić podczas tworzenia opinii, jest po prostu skopiowanie takiego dokumentu z szablonu, uzupełnienie danych i podpisanie. Wtedy z góry wiadomo, że zupełnie nie zaangażowaliśmy się w to zadanie i tak naprawdę nie ma w tym dokumencie przedstawionego naszego zdania. Po prostu składamy swój podpis pod czymś, co stworzył ktoś inny. Takie działanie to duży błąd. Oczywiście korzystanie z szablonów nie jest niczym złym, jednak tylko wtedy, gdy służą nam one za inspirację. 

Jak napisać opinię o pracowniku? Jaką formę ma ten dokument? Co w nim zawrzeć? Podpowiadamy!

Względy formalne

Opinia o pracowniku powinna mieścić się na jednej stronie A4. Warto postawić na minimalną i estetyczną formę dokumentu – nie nadużywać fontów, kolorów czy innych wyróżników, jeśli chcemy coś podkreślić. Najważniejsze informacje możemy pogrubić. 

Dokument ten nie powinien zawierać błędów – nie tylko w danych o pracowniku. Poprawność językowa świadczy o naszym profesjonalizmie, warto więc sprawdzić opinię także pod tym kątem. 

Jak wiele tego typu dokumentów, także opinia o pracowniku najczęściej przyjmuje formę podania, dlatego: 

Opinia o pracowniku - jak wygląda

Opinia o pracowniku nie jest tym samym co referencje, jednak jeśli pracownik dobrze wykonywał swoje obowiązki, może być w pełni pozytywna.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów