Ankieta marketingowa – jak ją przeprowadzić, aby była skuteczna?

Wielkość tekstu:

Marketing internetowy powstał stosunkowo niedawno, z potrzeby osiągnięcia sukcesu danego przedsięwzięcia w wirtualnym świecie. Tak samo jak w przypadku jego tradycyjnego odpowiednika, również tu istnieje konieczność zbudowania strategii, określenia celów promocji oraz przeprowadzenia badań rynku. W tym wypadku najbardziej skutecznym narzędziem okazała się ankieta marketingowa.

Badania marketingowe a ankiety marketingowe

Rozwój internetu sprawia, że bezustannie trzeba szukać nie tylko nowych rynków, lecz także nowych dróg dotarcia do klientów. Rozkwit technologii powoduje, że pojawiają się nieznane dotąd narzędzia oraz zupełnie innowacyjne sposoby na dotarcie do konkretnego odbiorcy. Ten gwałtowny i szybki rozwój globalnej sieci wymusza szukanie nowych sposobów na osiągnięcie swojego celu na rynku. Istnieje duża potrzeba badań, coraz więcej nowych firm inwestuje w dział Research and development. Podobnie dzieje się również w marketingu internetowym, kładącym duży nacisk na badania, wśród których najczęściej spotykana jest właśnie ankieta marketingowa.

Internet daje obecnie w zasadzie nieograniczone możliwości, jeżeli chodzi o komunikację interpersonalną. Cyberprzestrzeń właściwie nie posiada żadnych barier dotyczących dostępu oraz zasięgu udostępnianych informacji. Nic więc dziwnego, że pojęcie marketingu internetowego bezustannie ewoluuje. Właśnie dlatego w tym medium najlepszym narzędziem do przeprowadzenia jakichkolwiek badań jest ankieta marketingowa. Niezliczona ilość kanałów dystrybucji sprawia, że może ona dotrzeć do bardzo wielu odbiorców w kilka chwil.

Ankieta marketingowa jako jedno z częściej używanych narzędzi

Należy tutaj zaznaczyć, że internet w żadnym stopniu nie limituje ani nie ogranicza innych sposobów przeprowadzania badań w sieci. Trzeba jednak wziąć pod uwagę to, czy w ich wypadku szanse na dotarcie do szerokiego grona odbiorców nie są znacznie mniejsze. Bez względu na formę badań, jakie zostaną przeprowadzone przed wdrożeniem strategii marketingowej, należy uwzględnić w nich analizę rynku i produktów oraz identyfikację grup docelowych.

Działania marketingowe muszą mieć na celu dotarcie do możliwie największej liczby odbiorców w jak najkrótszym czasie, bez konieczności angażowania dużych środków pieniężnych oraz nakładów pracy. Działając w internecie, trzeba jednak uwzględnić również konkurencję, która może pochodzić praktyczne z każdego zakątka świata. W tym wypadku nieocenione będą badania marketingowe, bez których w zasadzie nie ma szans na osiągnięcie sukcesu. W zależności od celu oraz profilu działalności danej firmy badania marketingowe mogą przybierać różne formy.

Określenie grupy docelowej ankiety marketingowej  

Jeszcze przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań związanych z promocją danego przedsięwzięcia w sieci kluczowym elementem jest identyfikacja grupy docelowej. Najprościej rzecz ujmując, jest to grupa osób, która będzie chętna na zakup danego produktu bądź skorzystanie z oferowanej usługi. To właśnie bezpośrednio do tych osób będą w przyszłości kierowane treści komunikatów promocyjnych oraz im będą dedykowane działania marketingowe. W praktyce rzadko występuje jedna grupa odbiorców – zwykle można zidentyfikować kilka grup docelowych.

W tym celu najlepiej sprawdza się ankieta marketingowa, która nie tylko pozwoli podzielić odbiorców według takich kryteriów demograficznych jak wiek, płeć, wykształcenie czy kolor skóry, lecz także poznać preferencje dotyczące zakupów, wysokość zarobków, stan posiadania czy liczbę dzieci. Dzięki takiej ankiecie otrzymuje się komplet informacji na temat odbiorców, co umożliwia stworzenie dla nich oferty produktowej odpowiedniej jakości.

Identyfikacja odbiorców ankiety marketingowej a przełożenie na wyniki sprzedaży

Prawidłowe określenie grupy docelowej jest niezwykle istotne dla osiągnięcia sukcesu w internecie. Ankieta marketingowa pozwala sprawdzić, czy oferowany produkt bądź usługa ma szanse na zaspokojenie potrzeb i oczekiwań określonych odbiorców. Zanim rozpocznie się badanie, warto odpowiedzieć sobie na pytanie, kim są odbiorcy, jak się zachowują oraz jakie mają codzienne przyzwyczajenia. Pozwoli to przygotować odpowiednie i przeznaczone specjalnie dla nich treści. W dalszej kolejności należy rozważyć, czy warto przyjrzeć się wybranym grupom pod kątem demograficznym.

Kiedy już z wyników przeprowadzonych badań wyłoni się obraz określonej grupy odbiorców, trzeba koniecznie zastanowić się nad ich preferencjami konsumenckimi. Zwykle bowiem klienci większości zakupowych wyborów dokonują nieświadomie, intuicyjnie. Warto więc odpowiedzieć sobie na pytanie, jakie produkty lub usługi wybierają oni w pierwszej kolejności. Pozwoli to skupić działania promocyjne tylko na tej części asortymentu, która ma realną szansę na sprzedaż w atrakcyjnej cenie.

Badania marketingowe odbiorców powinny być dość szerokie

Analizując grupę docelową, trzeba również wziąć pod uwagę, jaki kanał komunikacji będzie najlepszy i najskuteczniejszy, by prowadzić dialog z potencjalnym klientem. Nie ma tu jednej uniwersalnej metody dotarcia do szeroko pojętych odbiorców. Każda grupa ma bowiem swoje preferencje dotyczące choćby rodzajów sieci społecznościowych czy rodzaju aplikacji. W tym wypadku przydatna może okazać się wiedza dotycząca najskuteczniejszych działań promocyjnych.

Ostatnimi czasy popularną formą dotarcia do potencjalnych odbiorców są portale społecznościowe. Należy jednak pamiętać, że cieszą się one największym uznaniem osób młodych. Jeżeli potencjalni klienci proponowanych usług osiągnęli określony pułap wiekowy, lepiej skorzystać z innych sposobów. Do starszych odbiorców szybciej przemówią blogi eksperckie czy poradniki, kobiety natomiast chętnie i często korzystają z różnego rodzaju forów internetowych.

Przykład ankiety marketingowej

Ankieta marketingowa może badać różne informacje dotyczące preferencji klientów, ich oczekiwań czy oceny jakości świadczonych usług lub dostarczanych towarów. Każda ankieta powinna zawierać wstęp, który będzie zawierał takie informacje jak:

  • cel ankiety,
  • czas jej wypełnienia.

Przykładowe pytania jakie możemy zamieścić w ankiecie:

1. Czy w ciągu ostatnich ... miesięcy korzystał(a) Pan(i) z produktów/ usług firmy ....? 

  • Tak
  • Nie

2. Jak często korzysta Pan(i) z produktów/usług firmy ...?

  • Kilka razy w tygodniu
  • Kilka razy w miesiącu
  • Raz w miesiącu
  • Rzadziej niż raz w miesiącu

3. Płeć osoby ankietowanej

  • Kobieta
  • Mężczyzna

4. Wiek osoby ankietowanej

  • 18-25
  • 26-35
  • 36-45
  • 46-55
  • 56-65
  • powyżej 65

5. Miejsce zamieszkania osoby ankietowanej

  • Wieś
  • Miasto do 50 tys. mieszkańców
  • Miasto 50 - 100 tys. mieszkańców
  • Miasto powyżej 100 tys. mieszkańców

6. Wykształcenie osoby ankietowanej

  • Podstawowe
  • Średnie/Zawodowe
  • Wyższe

7. Status zawodowy osoby ankietowanej

  • Bezrobotny
  • Uczeń/Student
  • Pracujący
  • Emeryt/Rencista

8. Proszę określić średni dochód na rękę w Pana(i) gospodarstwie domowym

  • do 1000 zł
  • od 1001 do 2500 zł
  • od 2501 zł do 4000 zł
  • od 4001 zł do 6500 zł
  • powyżej 6500 zł

Ankieta marketingowa pozwala zidentyfikować preferencje odbiorców

Ostatnim etapem badania grupy docelowej jest określenie jej preferencji konsumenckich. To po prostu odpowiedź na pytanie: jakie produkty cieszą się największym uznaniem wśród naszych odbiorców? Często dobrze skonstruowana ankieta marketingowa pozwoli na jednoznaczną odpowiedź. W momencie, gdy wiadomo już, gdzie znajduje się grupa odbiorców oraz kto do niej należy, łatwiej przeprowadzić wśród nich ankietę. Jednym ze skuteczniejszych pomysłów jest umieszczenie w niej kluczowych produktów czy usług firmy oraz zapytanie o odczucia względem nich.

Wiadomo, że wychwycenie i przeanalizowanie zachowań klientów związanych z preferencjami zakupowymi nie jest łatwe. Warto to jednak sprawdzić, zwłaszcza gdy posiada się kilka skutecznych kanałów komunikacji z klientem. Taka analiza nawyków konsumenckich pozwoli spojrzeć na konsumentów pod zupełnie innym kątem. Dzięki temu łatwiej będzie im dedykować określony towar oraz dopasować do ich potrzeb przedział cenowy. Nie zawsze bowiem najtańszy towar jest najbardziej pożądany. Coraz częściej klienci internetowi sięgają po produkty z wyższej półki, które cechują się wyższą jakością oraz żywotnością niż te tańsze. Właśnie dlatego odpowiednio dopasowana ankieta marketingowa pozwoli uniknąć błędów oraz może uchronić przed niepotrzebnym marnowaniem swoich środków.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów