Poradnik Przedsiębiorcy

Mobile copywriting, czyli jak pisać na smartfony i tablety?

Jeszcze kilka lat temu większość użytkowników Internetu przeglądało strony internetowe z poziomu komputera. Obecnie coraz więcej osób robi to za pomocą urządzeń mobilnych, takich jak smartfony, czy tablety. Wymusza to konieczność tworzenia stron oraz treści, przyjaznych dla tego typu użytkowników. Zjawisko to funkcjonuje jako mobile copywriting. Na czym dokładnie polega? Jak pisać na smartfony i tablety? Informacje na ten temat znajdują się w niniejszym artykule.

Czym jest mobile copywriting?

Mobile copywriting to proces tworzenia treści pod kątem ich odczytywania na urządzeniach mobilnych. Wymaga to dopasowania zarówno ich formy do mniejszych ekranów, jak i zawartości, która powinna maksymalnie angażować, ponieważ użytkownik smartfona, czy tableta zdecydowanie szybciej rezygnuje z lektury niż osoba odwiedzająca stronę z poziomu komputera. Wynika to przede wszystkim z komfortu przeglądania treści, jak również absorbujących czynników zewnętrznych. Należy bowiem zdawać sobie sprawę, że osoba korzystająca z Internetu na smartfonie z reguły wykonuje jednocześnie inną czynność, co sprawia, że szuka możliwie najszybszych rozwiązań na dane zagadnienie. W tym miejscu warto również zaznaczyć, że mobile copywritnig obejmuje także responsywność. Witryna mobile-friendly jest bowiem stroną, której zawartość dostosowuje się do wielkości ekranu, na którym jest ona odczytywana. Responsywność jest jednym z najważniejszych czynników, który wpływa na decyzję o pozostaniu na stronie przez użytkownika mobilnego. 

Korzystanie z Internetu na komputerze i smartfonie - różnice

Powszechnie wiadomo, że korzystanie z Internetu na komputerze i smartfonie znacznie się różni. Użytkownik komputera wykonuje zazwyczaj ważniejsze zadania, ponieważ z tego poziomu jest to zwyczajnie wygodniejsze. Co do nich należy? Przede wszystkim korzystanie z bankowości internetowej, czy zakupy w sklepach internetowych. W tym drugim przypadku chodzi również o możliwość jednoczesnego wyświetlenia większej liczby produktów, a następnie ich wzajemnego porównania. Co jeszcze wyróżnia użytkowników komputerów? Z reguły mają oni więcej czasu na lekturę dłuższych artykułów, co oznacza, że nie potrzebują błyskawicznej odpowiedzi na interesujący ich temat.

Statystyki pokazują, że obecnie większość użytkowników Internetu korzysta z niego na urządzeniach mobilnych, takich jak smartfony, czy tablety. Warto jednak mieć świadomość, że specyfika tych urządzeń oraz fakt, że korzystamy z nich zazwyczaj robiąc coś innego (np. jadąc autobusem, czekając w kolejce, czy gotując) sprawia, że jesteśmy mniej skoncentrowani na poznawaniu otrzymywanych treści. W związku z tym użytkownik mobilny potrzebuje szybkiej i konkretnej odpowiedzi na nurtujący go problem, a w przypadku dłuższych treści z reguły jedynie szybko je skanuje. Warto również mieć świadomość, że istnieje wiele rozpraszaczy (np. przychodzące powiadomienie, czy połączenie), które skutkują oderwaniem od lektury i rezygnacją z powrotu. Kwestie te wymuszają konieczność tworzenia contentu mobile-friendly, co daje większe szanse na zwrócenie i utrzymanie uwagi użytkownika smartfona.

Jak tworzyć content dla użytkowników mobilnych?

Mając świadomość rosnącego udziału użytkowników mobilnych w całkowitym ruchu na stronie warto tworzyć treści, które będą dla nich przyjazne. Należy przede wszystkim zdać sobie sprawę z tego, że ekran smartfona, czy tableta jest w stanie wyświetlić jednorazowo zdecydowanie mniej treści niż komputer, w związku z czym treść musi być przede wszystkim czytelna. Powinna również zawierać wartościowy content, który będzie zawierał konkretne odpowiedzi na dane zagadnienia. Jak zatem tworzyć mobile-friendly content? Przede wszystkim należy pamiętać o:

  • konkretnym tytule, który ma dać do zrozumienia, że artykuł zawiera informacje, których szuka użytkownik;
  • chwytliwych i zwięzłych nagłówkach, które przyciągną uwagę; 
  • budowaniu krótkich zdań i akapitów, dzięki czemu tekst będzie prostszy w odbiorze;
  • tym, że lead powinien zawierać najważniejsze informacje, dzięki czemu jego lektura pozwoli użytkownikowi stwierdzić, czy tekst zawiera to, czego szuka;
  • odpowiednim formatowaniu tekstu, co zwiększy czytelność treści oraz ułatwi znalezienie istotnych informacji. Podział artykułu na krótkie akapity, pogrubienie najważniejszych fragmentów, czy justowanie to obowiązek dla wersji mobilnych;
  • wykorzystaniu w tekście numerowania, punktowania, czy tabel co urozmaici treść oraz ułatwi jej odbiór;
  • odpowiednio zeskalowanych grafikach, które będą pasowały do kontekstu i stanowiły wartość; 
  • zastosowaniu CTA, co zachęci do wejścia w głąb witryny - np. umożliwi zapoznanie się z powiązanymi tematami, czy ofertą;
  • użyciu wyraźnej czcionki - warto pamiętać, że witryna, która jest odpowiednio zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych zawiera mniej niż 60% tekstu w rozmiarze 12mpx. Większa ilość uznawana jest za błąd i wychwytywana w trakcie audytu Lighthouse;
  • umieszczeniu w tekście zapytań, jakie użytkownicy wpisują do wyszukiwarki. Pozytywnie wpłynie to na pozycję w wynikach wyszukiwania oraz dopasowanie treści do potrzeb odbiorców;
  • optymalizacji treści pod kątem SEO, ponieważ Google ocenia również przyjazność dla użytkowników mobilnych. 

Mobile copywriting - daj odbiorcy to, czego szuka

Kwestią, o której nie można zapomnieć tworząc treści dla użytkowników mobilnych jest fakt, że decyzja o przeczytaniu danej treści zapada w sekundę. Dlatego też ważne jest tworzenie rzeczowych i krótkich nagłówków, które angażują uwagę. Warto także pamiętać, że korzystając z Internetu na telefonie w większości przypadków jedynie skanujemy daną treść, by wychwycić z niej interesujące nas fragmenty. Wynika to z braku czasu na przyswajanie długich tekstów oraz fakt, że jest to z reguły nie wygodne. Dlatego też tworząc mobile-friendy content należy skupić się na wartości oraz wyraźnie wskazać użytkownikowi najważniejsze informacje, których w danej chwili poszukuje. Dobrą praktyką jest również tworzenie spisu treści zawierającego odnośniki, które natychmiastowo przenoszą do konkretnego akapitu.

Korzystanie z Internetu na urządzeniach mobilnych to trend, który stale rośnie. Dziś robią to praktycznie wszyscy, ponieważ możliwe jest dzięki temu przyswajanie informacji w tzw. międzyczasie. Twórcy stron internetowych powinni natomiast pamiętać, że grono użytkowników mobilnych stale się powiększa, w związku z czym warto zadbać by udostępniany content był dla nich przyjazny. Warto również systematycznie sprawdzać, jak nasza strona funkcjonuje na urządzeniach mobilnych oraz co jeszcze można w niej poprawić.