Poradnik Przedsiębiorcy

Dobór słów kluczowych - jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania?

Nie jest dla nikogo tajemnicą, że w obszarze content marketingu to właśnie dobór słów kluczowych jest jednym z najważniejszych elementów, odpowiedzialnych za naszą pozycję w wynikach wyszukiwania. Gruntownie analizując dobór słów kluczowych pozwoli na uwolnienie potencjału naszej kampanii SEO oraz zwiększenie zasięgów.

Dlaczego umiejętny dobór słów kluczowych jest tak istotne dla biznesu?

Zacznijmy od wyjaśnienia, dlaczego w ogóle powinniśmy przejmować się frazami kluczowymi w planowaniu swoich działań SEO. Czym są słowa kluczowe? To nic innego jak drogowskazy, które pozostawiamy wyszukiwarkom (w głównej mierze Google). Wyszukiwarki te mogą dzięki odpowiednio dobranym słowom kluczowym odnaleźć ważne dane o naszej stronie, biznesie, miejscu, w którym go prowadzimy oraz produktach, które oferujemy.

Jeśli poważnie podejdziemy do doboru fraz kluczowych, uwzględniając możliwie jak najwięcej grup docelowych oraz każdy element cyklu życia sprzedaży, wyszukiwarka będzie częściej i bardziej precyzyjnie wyświetlać użytkownikom nasz sklep internetowy czy blog. To z kolei prowadzi do wzrostu liczby odwiedzin oraz wzrostu sprzedaży. 

Jakie rodzaje słów kluczowych wyróżniamy?

Słowa kluczowe różnią się od siebie, zarówno pod względem funkcji, zastosowania, jak i mocy. By móc swobodnie dobierać najtrafniejsze frazy kluczowe, warto poznać ich podstawowe rodzaje. Jak dzielimy słowa kluczowe? Przede wszystkim na:

  • słowa kluczowe ogólne - to najprostsze frazy, które ograniczają się do maksymalnie jednego lub dwóch wyrazów. Przykładem takich słów kluczowych jest na przykład klawiatura, sukienka letnia, czy wywóz gruzu. Są to frazy, które skupiają się na konkretnej usłudze lub produkcie, nie skupiając się jednak na jakichkolwiek szczegółach. To frazy, które pod względem efektywności nie zachwycają, głównie ze względu na fakt, iż każda organizacja świadcząca podobne do nas usługi lub oferująca podobne produkty korzysta z tych samych słów kluczowych.
  • słowa kluczowe brandowe - to słowa, które mogą już mniej więcej naprowadzić użytkownika na konkretny produkt, oferowany przez naszą firmę, jednak bez potrzeby wpisywania konkretnego adresu strony. Jeśli nazwa naszej firmy jest unikalna, a nazwa strony bierze się bezpośrednio od nazwy firmy, użytkownik, wpisując frazę "produkt, nazwa firmy" z łatwością trafi na naszą stronę, która pojawi się na samej górze wyników wyszukiwania.
  • słowa kluczowe długiego ogona - to grupa fraz dłuższych niż 3 słowa, które są znacznie rzadziej wyszukiwane przez użytkowników, jednak charakteryzują się względnie dużą skutecznością. To dlatego, że jeśli ktoś wpisuje tak szczegółową frazę w polu wyszukiwarki, możemy założyć, że jest już zdecydowany na zakup. Przykładem fraz długiego ogona mogą być frazy takie jak "wymiana baterii iPhone Gliwice" czy "tanie kanapy zrobione z palet Warszawa". 

Jak wybrać trafne słowa kluczowe? 

W jaki sposób przeprowadzić dobór słów kluczowych, które zapewnią naszej stronie wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania każdej grupy docelowej klientów? Najłatwiej jest przeanalizować swój biznes od podszewki. Jak to zrobić?

Na samym początku weźmy pod uwagę wszystkie produkty lub usługi, które oferujemy. Niech to będzie trzonem naszych fraz kluczowych. Podstawowe słowa kluczowe będą obejmowały właśnie frazy związane z przedmiotem naszego biznesu oraz frazą regionalną (montaż mebli Białystok), jeśli działamy lokalnie. Kolejnym ważnym elementem jest wejście w skórę klienta i zastanowienie się, jak on wpisuje w wyszukiwarkę Google pewne frazy, chcąc trafić na żądane wyniki. W tym jednak pomoże nam sama wyszukiwarka Google. Wpisując konkretną frazę w wyszukiwarce, na samym dole strony możemy zauważyć inne, często wpisywane przez użytkowników frazy. To z kolei może nas naprowadzić na zastosowanie takich bądź bardzo podobnych fraz kluczowych. 

Narzędzia które pomogą w wyborze słów kluczowych

W planowaniu słów kluczowych możemy również posłużyć się dedykowanymi narzędziami, które mogą zaproponować nam trafne słowa kluczowe. Niektóre z popularnych narzędzi są darmowe, inne natomiast wymagają wykupienia abonamentu. Jakiego oprogramowania warto używać, tworząc repozytorium słów kluczowych? Przede wszystkim:

  • Google Search Console - to narzędzie, które świetnie sprawdza się w przypadku, gdy nasza strona jest już dostępna w sieci. To właśnie dzięki GSC dowiemy się, co użytkownicy wpisują w wyszukiwarce bezpośrednio przed trafieniem na naszą stronę internetową.
  • Senuto - Oprogramowanie, które skupia w sobie monit ponad 20 milionów fraz kluczowych. Narzędzie na bieżąco bada polski rynek Google i gwarantuje nam pełną informację na temat tendencji, sezonowości danych fraz kluczowych, co może mieć niesamowicie duże znaczenie w planowaniu kampanii SEO.
  • Answer The Public - To darmowe narzędzie typu open-source, które pozwala nam zweryfikować, jakie pytania, na podstawie danego słowa kluczowego są najczęściej wpisywane w wyszukiwarkę przez użytkowników. 

W jaki sposób pozycjonować frazy kluczowe na swojej stronie?

To, jak optymalna pod względem kryteriów Google będzie nasza strona, zależy od tego, czy dobór słów kluczowych będzie trafny oraz gdzie na swojej stronie wykorzystujemy słowa kluczowe. To właśnie lokalizacja takich fraz ma ogromne znaczenie w procesie pozycjonowania naszej witryny. Gdzie powinniśmy wykorzystywać nasze frazy kluczowe?

Najważniejszy tag, który pozycjonuje naszą stronę to oczywiście tytuł, i to tam powinniśmy zawrzeć mocną frazę kluczową. Dodatkowo oczywiście znacznik <h1> oraz meta opis są miejscami, które powinny być odpowiednio nasycone słowami kluczowymi.

Nie zapominajmy również o samej treści dostępnej na stronie. Istnieje szereg wskazówek, które znacznie usprawniają optymalizację naszej strony pod kątem słów kluczowych. Przykładem może być umieszczenie frazy kluczowej już w pierwszym akapicie na stronie, bezpośrednio pod znacznikiem h1. Pamiętajmy jednak, by content dostępny na stronie nie był jednym wielkim zlepkiem fraz kluczowych - takie dziwne twory nie wyglądają estetycznie, a i również wzbudza mieszane uczucia w użytkownikach chcących dowiedzieć się czegoś o naszej firmie.