Meta description jest tagiem zawierającym informację o danej stronie. Ten krótki opis odnosi się do zawartości strony. Definiuje się go za pomocą znacznika w sekcji
.Zawartość meta description nie jest widoczna dla internautów. W przeszłości wyszukiwarki internetowe, szczególnie te pierwsze, nie były aż tak bardzo wymagające, jeśli chodzi o używanie tego znacznika. Roboty wyszukiwarek korzystały przede wszystkim z tych treści, które dostarczali twórcy konkretnych witryn. Jednak obecnie sprawa przedstawia się zupełnie inaczej.
Kiedy twórca określonej strony chce, by znalazła się ona wysoko w wynikach wyszukiwania, to musi zrobić wszystko, żeby jego witryna była unikalna. Dzięki temu zdobędzie ona popularność i na nią będą mieli ochotę wejść internauci. A to przyczyni się do zapewnienia ruchu na stronie. Niestety przez jakiś czas temu twórcy witryn nadużywali meta description, nie dbając o jakość publikowanych treści. Wówczas też pojawiło się w wyszukiwarkach sporo tzw. spamu.
Bezwartościowe informacje zniechęcały internautów, gdyż niejednokrotnie wprowadzały chaos informacyjny. Wtedy zaprzestano polegać na artykułach publikowanych przez twórców stron, a sam meta description stracił na znaczeniu. Dlatego tak dużo mówi się dzisiaj o jego znaczeniu.
Jak wyszukiwarki traktują obecnie meta description?
W chwili obecnej wyszukiwarki internetowe nie biorą pod uwagę meta description. Opis jest ważny dla samych użytkowników sieci, gdyż może uwiarygodnić stronę oraz zachęcić do jej odwiedzenia.
Nie oznacza to jednak, że osoby zajmujące się zagadnieniami SEO nie powinny brać pod uwagę tego elementu wchodzącego w skład strony www. Zawartość tagów meta description jest wyświetlana w wyszukiwarce w formie snippeta, czyli opisu towarzyszącego wynikowi wyszukiwania, znajdującego się pod tytułem strony. A ta zawartość jest już ważna. Zachęcający tekst wpływa na liczbę kliknięć i wyróżnia link wśród konkurencji. Dlatego warto się zastanowić, jaki powinien być meta description, by mógł on przyciągnąć uwagę wielu osób.
Z pewnością wśród podstawowych elementów, na które należy zwrócić uwagę przy formułowaniu meta description, będą: słowa kluczowe, odpowiednia ilość znaków, umiejętnie ułożony tekst pod zapytania, które w Google mogą wpisać internauci. Specjaliści SEO zalecają ułożyć opis strony zazwyczaj dla jednego bądź dwóch wiodących słów kluczowych, pod które pozycjonowana jest strona. I pomimo że meta description nie ma wpływu na notowania w rankingach, to nie ma się co łudzić, iż jego niepoprawne sformułowanie nie będzie wpływać na wyniki wyświetlania.
Co więcej, Google może nawet wcale nie uznać opisu strony. Dzieje się tak wtedy, kiedy może być ona traktowana jako spam. A tak jest w przypadku, w którym meta description jest identyczny z meta keywords czy z title tag.
Dlaczego warto się postarać o skuteczny meta description?
Wspomniano już, że meta description nie jest ważny w momencie tworzenia rankingu przez Google. Dlatego od razu w głowie początkujących specjalistów od SEO pojawia się pytanie: po co więc w ogóle się nim interesować? Odpowiedź nie wynika wprost z rozważań podjętych powyżej. Kiedy konkretna witryna nie będzie posiadać meta description, bądź nie będzie to element, który Google uzna za adekwatny do tego, co znajduje się na stronie, to utworzony zostanie automatycznie snippet. W takiej sytuacji twórca strony nie będzie mieć wpływu na to, co znajdzie się w przestrzeni pod tytułem artykułu, widocznej dla internautów. A to, co zostanie wygenerowane, może nie mieć najwyższej jakości.
Warto więc postarać się o zachęcający meta description. Zapis jest kluczem do tego, by określona witryna stała się popularna, nawet jeśli jako serwis nie jest uwzględniana w rankingu.
Skuteczny meta description – podstawowe zasady
Skuteczny meta description to taki opis treści znajdującej się na stronie, który nie powinien na pewno być pojemnikiem na słowa kluczowe. Owszem, jak już wspomniano, mają się one w nim znajdować, jednak nie powinno być ich zbyt wiele. Musi to być pełne zdanie stanowiące dopełnienie tytułu witryny. Czy zostanie on napisany nieco bardziej marketingowo, czy też stricte obiektywnie zależy od tego, co postanowi osoba, która jest bezpośrednio odpowiedzialna za jego stworzenie.
Styl meta description powinien zależeć od charakteru strony oraz grupy docelowej. Na przykład nie zaszkodzi skorzystać z rozwiązania call to action, kiedy chodzi o witrynę reklamującą określone produkty. Treść nie może stanowić wezwania zbyt nachalnego bądź niewzbudzającego zaufania wśród potencjalnych odbiorców.
Przede wszystkim, podczas tworzenia meta description, należy w jakiś sposób wyróżnić się wśród konkurencji. Do pokonania będzie dziewięć innych wyników wyszukiwania tylko na pierwszej stronie. Indywidualnie stworzony tekst powinien mieć od 150 do 160 znaków ze spacjami, gdyż tylko tyle wyświetli Google. Alternatywnie, kiedy ktoś potrafi umiejętnie napisać meta description, to może pozwolić sobie na napisanie dłuższej kwestii, ponieważ Google po 160 znakach wstawia wielokropek, co czasami nawet okazuje się zachęcające dla internautów.
Nieoceniony wpływ meta description na prezentację w wynikach wyszukiwania
Niektórym może wydawać się, że description tag nie jest ważny. Jednak opis treści strony ma nieoceniony wpływ na sposób prezentacji linku w wynikach wyszukiwania. Zwięzła i interesująca dla internauty informacja zawiera około 20 słów. Nie zawsze jest łatwo ułożyć je w logiczny i atrakcyjny ciąg. Jednak kiedy opis zostanie dobrze skonstruowany, to nawet jeśli link dotychczas nie cieszył się wysoką pozycją w rankingu, może uzyskać większą ilość odwiedzin niż strona, która pierwotnie zajmowała wyższą lokatę w wynikach wyszukiwania. Krótki i treściwy opis zostanie sprawdzony przez wyszukiwarkę i porównany z zawartością strony. Dlatego meta description powinien być adekwatny do treści, które można znaleźć na danej witrynie.
Meta description - podsumowanie
W artykule przedstawiono, w jaki sposób powinien zostać napisany skuteczny meta description. Zaprezentowano tutaj wiele cennych informacji, które można podsumować w jednym zdaniu: osoba tworząca opis treści strony powinna mieć na względzie to, iż formułuje meta description pod określonego użytkownika. To, co będzie podobać się Google, znajdzie uznanie internautów. Czasy, w których nie zwracano uwagę na content, dawno odeszły w niepamięć. Jeśli zależy ci na tym, by twoja strona odwiedzana była częściej aniżeli strony konkurencyjne, to postaraj się stworzyć jak najbardziej spersonalizowany meta description. Opis musi być unikatowy, a tworząc go, należy przestrzegać określone reguły. Dzięki temu twoja witryna będzie popularna.