Poradnik Przedsiębiorcy

Magazynuj i zarabiaj - magazyn w sklepie internetowym

Każda branża handlowa wymaga wdrożenia innego modelu logistycznego. Nie ma jednej uniwersalnej struktury, która sprawdziłabym się w każdym sklepie. Jeden potrzebuje nieustannego zaopatrywania w towar, inny może sobie pozwolić na prowadzenie sprzedaży z niemal pustym magazynem. Trzeba rozważyć wszystkie możliwości, aby móc skutecznie prowadzić biznes. Przede wszystkim powinno się uwzględnić własny budżet oraz potrzeby klientów. Zastanówmy się, czy jesteśmy w stanie zainwestować dużą ilość pieniędzy, czy jednak wolimy ostrożnie zarządzać własnym budżetem i tym samym narazić naszych klientów na dłuższe oczekiwanie na dostarczenie zamówionych produktów. Czy magazyn w strukturze naszej sprzedaży będzie korzystnym rozwiązaniem?

Uwzględniając rodzaj towaru, którym obracamy, nie możemy pominąć zmieniających się trendów oraz wartości produktów. Są branże, w których nawet w przeciągu kilku tygodni może zmienić się wartość towaru. Niestety, nie jest to korzystne dla portfela, wartość przedmiotów zazwyczaj nie wzrasta, a maleje, więc straty leżą po naszej stronie. Decydując się na zaopatrywanie magazynu naszego sklepu, czasami ryzykujemy, że dane produkty nie będą się sprzedawać, będą miesiącami  zalegać i tym samym tracić na wartości - dzieje się tak na przykład w sklepach elektronicznych. W innych branżach, takich jak meblowa lub kosmetyczna,  tak się nie dzieje. Jest to czynnik, który najbardziej wpływa na naszą decyzję. Początki działalności zawsze związane są z trudnymi wyborami, kalkulacjami oraz mnóstwem popełnionych błędów. Jeszcze większe trudności pojawiają się, kiedy nie jesteśmy doświadczonymi przedsiębiorcami i nie mamy wystarczającej wiedzy na temat prowadzenia e-sklepu. Szukamy wtedy pomocy u specjalistów, fachowców oraz w internecie. Warto wiedzieć, że magazyn daje nam i naszym klientom gwarancję, że towar zostanie im dostarczony w bardzo krótkim czasie. Istnieją jednak firmy, które świetnie sobie radzą bez posiadania towaru w magazynie, a ich klienci są już przyzwyczajeni, że na swoje zamówienie muszą poczekać dłuższy czas.

Bez wątpienia w sklepach, które oferują produkty z kategorii prezenty i upominki, nie można obejść się bez magazynu. Klient liczy na szybką transakcję oraz wysłanie zamówienia w przeciągu nawet 24 godzin. Do tego typu towaru należą najczęściej zabawki, biżuteria lub książki. Handel przez internet jest coraz częściej postrzegany jako alternatywa dla handlu tradycyjnego i nie powinna się w dużej mierze od niego różnić. Jedyne, co odróżnia e-commerce jest sposób docierania towaru do klienta. Zniecierpliwiony klient chce mieć swoje zamówienie teraz, natychmiast, bez oczekiwania. Liczy na to, że jeżeli dzisiaj zamówi książkę, jutro ją dostanie. Nie w każdej sytuacji jednak taki model logistyczny się sprawdza. Jeśli nie dysponujesz wystarczającym budżetem, jest to właściwie niemożliwe.

Magazyn w sklepie internetowym - cierpliwość popłaca

Wiele firm zaczyna swój biznes od zera, ich budżet jest bardzo mały, a jednak liczą na to, że uda im się w przeciągu krótkiego czasu osiągnąć takie zarobki, by w odpowiedni sposób zapełnić magazyn. Nie musisz od razu zamawiać takiej ilości towaru, by każda półka w Twoim magazynie była zapełniona. Na początku postaw na inne modele logistyczne, takie jak dropshipping, cross-docking czy just-in-time. W takich przypadkach magazyn jest zbędny, a większość obowiązków przechodzi na dostawcę. Oczywiście, w każdym z tych modeli wygląda to inaczej. Można zamawiać towar dopiero wtedy, kiedy nasz klient chce go kupić, a można również być tylko pośrednikiem w relacji dostawca-klient, gdzie zamówienie jest od razu wysyłane od dostawcy do konsumenta. Jest to dużo tańszy sposób na prowadzenie sklepu internetowego. Dzięki takim modelom jesteś w stanie bezpiecznie inwestować w e-commerce. Z upływem czasu będziesz mógł powoli zaopatrywać magazyn. Zaczynasz zarabiać, więc stać Cię na więcej. Nie musisz od razu wypływać na głęboką wodę, można skutecznie, ale powoli rozwijać się i doskonalić całą strukturę sklepu.

Wiele firm decyduje się na zaopatrzenie swojego magazynu w 30-50%, co jest dużo bezpieczniejsze, niż zakup całości zaplanowanego towaru. Nie oznacza to, że nasz klient musi być na tym stratny. Na stronie internetowej zaznaczamy te produkty, które może on otrzymać od nas „od ręki” oraz te, na które będzie musiał on poczekać dłużej. Jasny opis oraz wskazanie na czas dostawy pozwoli Ci uniknąć nieporozumień i tym samym zyskasz sobie zaufanie swoich klientów. Ukrywanie pewnych faktów nie przyniesie pozytywnych skutków. Będziesz nieustannie się martwić, że klient w każdej chwili może zasypać Cię dziesiątkami negatywnych komentarzy za zbyt długi czas oczekiwania na przesyłkę. Cierpliwość i rozsądek są więc w tym przypadku niezwykle ważne. Pozwolą Ci skutecznie realizować zamierzone cele i rozwijać swój biznes. W miarę upływu czasu Twój magazyn może zostać całkowicie zapełniony, ale nikt nie mówi, że musi być to zrobione już na samym początku działalności Twojego sklepu internetowego.

Magazyn w sklepie internetowym - posłuchaj doświadczonych

Nie rezygnuj z wzbogacenia swojej wiedzy przez rozmowę z doświadczonymi przedsiębiorcami, którzy również jakiś czas temu zaczynali swoją działalność. Również stawali oni przed wyborem modelu logistycznego i być może popełnili kilka błędów, a mimo to udało im się osiągnąć zamierzony sukces. Takie wskazówki mogą być dla Ciebie cenne i pomóc Ci uniknąć kłopotów.

  • Im więcej produktów w magazynie, tym lepiej. Nie zawsze się to sprawdza, jednak obserwacja sprzedaży może być kluczowa w tej kwestii. Jeden produkt sprzedaje się częściej, inny rzadziej, dlatego zbędne jest posiadanie pełnych półek towarów, które zostają zamawiane sporadycznie. Wystarczy, że będziesz miał ich 2-3 sztuki na magazynie i w momencie, kiedy klient zechce go kupić, Ty nie będziesz się musiał martwić, że go nie masz. Jeżeli jednak zbyt długi czas nie będzie on cieszył się długą popularnością, Twojej głowy nie będzie zaprzątała myśl, że masz zamrożoną zbyt dużą sumę.  Zawsze przecież możesz zrobić wielką wyprzedaż lub obniżkę cen mniej popularnych produktów.

  • Dobrze zorganizowana współpraca z dostawcą to podstawa. Jeżeli już na samym początku popadniesz z nim w konflikt, w późniejszym czasie możesz mieć kłopoty z nakłonieniem go, by pomógł Ci wyjść z chwilowych kłopotów. Ustalcie wspólnie kiedy i w jaki sposób będziesz składał zamówienie oraz czy konieczna jest przedpłata na konto. Dowiedz się, czy opóźnienia z opłacaniem faktur są zawsze tak dużym problemem. Istotną kwestią są również godziny, w jakich wysyłane są przez dostawcę towary. To pozwoli Ci usprawnić cały proces prowadzenia magazynu. Zdarza się, że będziesz potrzebował zwrócić zamówiony towar - postaraj dowiedzieć się jak i w jakim terminie jest to możliwe.

  • Nie musisz od razu podejmować decyzji o współpracy z danym dostawcą. Na początku sprawdź, co oferują Ci firmy i tym samym zorientuj się, która z nich proponuje najkorzystniejsze warunki. Pamiętaj, że taka współpraca jest długotrwała i każda późniejsza zmiana wiąże się z pewnymi utrudnieniami w sprzedaży.

  • Nie zamykaj się na dostawców. Staraj się utrzymywać z nimi stały kontakt, aby wiedzieć więcej i być na bieżąco. Takie relacje często procentują dogodniejszymi warunkami współpracy oraz ofertami specjalnymi. Dzięki temu w przyszłości będziesz mógł liczyć na to, że będzie on informował Cię o nowościach oraz ofertach, które dopiero są wprowadzane na rynek.

  • Terminowość składania zamówień oraz realizowania zapłaty może spowodować, że dostawca zgodzi się lepsze warunki sprzedaży właśnie dla Ciebie. Pamiętaj, że dostawca rzadko proponuje takie rozwiązanie, dlatego sam musisz starać się o to, aby uznał, że warto obdarzyć Cię rabatem.

  • Lepsze warunki składania zamówień w ramach przedsprzedaży mogą skusić nawet najbardziej doświadczonego przedsiębiorcę. Nie podejmuj decyzji pod wpływem emocji, zachowaj trzeźwy umysł i myśl rozsądnie. Pomyśl, ile taki towar może zalegać w magazynie. Czy możesz sobie pozwolić na taką inwestycję? Oczywiście, jeżeli posiadasz oszczędności, może nie stanowić to problemu. Ale czy nie warto jest lepiej je zagospodarować? Na zamówienie takich produktów jeszcze przyjdzie czas, a rozrzutność może okazać się początkiem długiej fali kłopotów.

  • Bądź szczery i nie ukrywaj wad produktów, jakie dostajesz od dostawcy. Nie bój się, że zostaniesz w ten sposób skrytykowany oraz Wasze warunki współpracy się pogorszą. Zależy Ci przecież, aby Twój klient otrzymywał najlepszy towar. Jeżeli będziesz informował dostawcę o wadach,  on będzie dokładniej sprawdzał produkty, które Ci dostarcza.

Wiele kwestii wydaje się tak oczywiste, że przedsiębiorca w ogóle je pomija. Jednak to właśnie szczegóły decydują o tym, jak będzie prosperować nasz sklep. Ma on przede wszystkim przynosić zyski, na straty nie ma czasu, a już na pewno budżetu. E-commerce to duże ryzyko, wiele pułapek, ale również bardzo dobre rozwiązanie na biznes w dzisiejszych czasach. Jeżeli zadbasz o podstawy, możesz być pewien, że wpłyną one na dalsze prowadzenie działalności.

 

Chcesz wiedzieć więcej o organizacji magazynu w e-commerce? Przeczytaj: Logistyka w e-commerce.