0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Magazyn w sklepie internetowym? Sprawdź, czy jest Ci potrzebny!

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Sklep internetowy mocno różni się od tradycyjnego, stacjonarnego punktu sprzedaży. Wszystko osadzone jest w przestrzeni wirtualnej, nie ma sprzedawcy z krwi i kości, który doradziłby przy wyborze produktów. A czy jest magazyn?

Magazyn - wady i zalety

Przeciętny przedsiębiorca często narzeka na magazyn, który postrzega jako wielki pożeracz firmowych pieniędzy. To szczególnie uciążliwe dla początkujących działalności. Wynajem powierzchni kosztuje wiele, nie mówiąc już o budowie magazynu na własną rękę. Pieniądze idą też na ochronę towaru i całą sferę obsługową związaną z dostawami i wysyłkami. Marzeniem każdego przedsiębiorcy jest pełny magazyn, który potrafiłby zadowolić każdą zachciankę klienta.

Ale aby utrzymać taki magazyn, trzeba wiele zarobić. Z drugiej strony - czy każdy stacjonarny sklep ma zawsze pełen asortyment? Niekoniecznie. Apteki na przykład przechowują tylko bestsellery, a rzadziej kupowane leki zamawiają z hurtowni czy bezpośrednio od producenta. Podobnie jest w przypadku sklepów ze specjalistycznym sprzętem np. samochodowym. Widać jak na dłoni, że załadowany magazyn to nie zawsze niezbędna rzecz. Wspomniane wyżej przybytki poradzą sobie bez niego doskonale, podobnie jak sklep internetowy. Co ciekawe, magazyn można zastąpić innymi rozwiązaniami, znacznie bardziej opłacalnymi.

Magazyn - kiedy jest zbędny?

Świeżo utworzony sklep internetowy z małą liczbą zamówień magazynu nie potrzebuje, podobnie jak mały sklepik. Magazyn okazuje się zbędny także w przypadku firm, które trudnią się handlem luksusowymi dobrami - tam do sprzedaży dochodzi rzadko, a wartości zamówień są wysokie. Składowanie takich towarów byłoby po prostu nieopłacalne, lepiej je każdorazowo sprowadzać na życzenie klienta. Zasada ta dotyczy też elitarnych sklepów, które wymagają od swoich klientów uzyskania członkostwa w klubie.

Magazyn i rezygnacja - alternatywne możliwości

Jak widać, magazyn w wielu przypadkach jest po prostu zbędnym kosztem. Jak w takim razie obsługiwać transfer towarów do odbiorców? W tym zakresie istnieje kilka interesujących alternatyw. Na pierwszy ogień idzie dropshipping, czyli model, w którym to dostawca towaru bezpośrednio dowozi towar do klienta końcowego, bez konieczności przejścia przez magazyn sprzedawcy. Niejeden sklep internetowy korzysta z takiego rozwiązania. Na barkach sprzedawcy spoczywają jedynie zadania zdobywania klientów i zbierania zamówień. Następna alternatywa to cross-docking, czyli model, w którym towar znajduje się w magazynie wyłącznie w czasie przeładunku. To idealne rozwiązanie w przypadku ciągłego strumienia zamówień.

Jeśli sklep internetowy dopiero się rozwija i ma niewielką ofertę, towar zawsze można składować w domu, oczywiście jeżeli są ku temu odpowiednie warunki. Ostatnim sposobem alternatywnym dla magazynu jest system zbierania zamówień i dokonywania zakupu w hurtowni - to rozwiązanie, które sprawdzi się jednak jedynie w określonych branżach.

Kiedy magazyn jest potrzebny?

O tym, czy magazyn jest potrzebny, decyduje profil działalności i branża, w jakiej działa sklep internetowy. Szeroki asortyment z wielu branż oznacza, że inwestycja w magazyn to podstawa, gdyż każdorazowe zakupy od hurtownika mogą okazać się zbyt kosztowne. Ważne jest też to, że w wielu przypadkach klienci wymagają krótkiego czasu dostawy - wtedy nie można czekać, aż uzbierają się zamówienia, by dopiero wybrać się na zakupy do hurtowni.

Ustawiając priorytet na szybką dostawę towaru dla klientów (pozycjonując w ten sposób sklep internetowy na rynku), opłaca się wyłożyć środki na magazyn - czy to na jego wynajem, czy na budowę. Warto jednak przeprowadzić wstępne analizy, by zbadać, które produkty opłaca się składować w dużych ilościach, a które schodzą rzadko. Bez tej wiedzy można szybko splajtować.

Tak czy inaczej, początkującym przedsiębiorcom zaleca się korzystanie z alternatywnych rozwiązań, takich jak dropshipping. Parę miesięcy praktyki na rynku sklepów internetowych pozwoli zdobyć cenne doświadczenie i informacje na temat dynamiki zamówień. Dopiero wtedy warto rozważyć, czy magazyn jest rzeczywiście potrzebny dla interesu, czy też może się on rozwijać bez stacjonarnego miejsca przechowywania towarów.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów