Sprzedaż internetowa zyskuje coraz większą popularność. Każdego roku przybywa sklepów internetowych - od tych małych z rękodziełem, po multibrandy odzieżowe lub elektroniczne. Wraz z rozwojem e-commerce rozwija się także sfera usług dla właścicieli sklepów. Powstają nowe platformy sklepowe, integracje i niezliczone możliwości dostosowania wyglądu strony internetowej. Jednak aby sprzedawać, nie wystarczy jedynie mieć sklep. Tutaj liczy się użyteczność i optymalizacja, ale także wygląd sklepu internetowego, tak, aby klient miał możliwość komfortowych zakupów. Sprawdź, jak zaprojektować sklep, aby użytkownicy nie przeszli do konkurencji.
Wygląd sklepu internetowego - standardy w e-commerce
Największe sklepy internetowe - to one są głównymi trendsetterami w e-commerce. Przede wszystkim, mają największe możliwości testowania zachowań klientów i zasoby, aby reagować szybko na zmiany. Prowadzą badania UX (user experience) i badają szereg innych czynników, które wpływają na preferencje zakupowe (np. uwarunkowane geograficznie, polityczne, wewnętrzne ograniczenia prawne). Dlatego też warto sobie zadać pytanie: kto jest naszym klientem? W zależności od tego, czy są to kobiety, młodzież, czy mieszkańcy danego kraju, wygląd sklepu internetowego musi odpowiadać tej grupie. W niektórych krajach większe zaufanie mają płatności Paypal, a gdzie indziej 90% zakupów może być finalizowana poprzez płatność kartą. Warto komunikować najważniejsze rzeczy w formie sliderów czy bannerów.
Przyjęło się, że sklep internetowy powinien posiadać na stronie głównej kilka elementów ułatwiających nawigację. W końcu nie każdy klient od razu przychodzi do sklepu na zakupy. Niektórzy zbierają informacje o marce lub po dokonaniu zakupów wracają na stronę, aby sprawdzić np. czas dostawy, regulamin zwrotów, czy miejsce siedziby firmy. W tym celu utwórzmy stopkę, na samym dole strony. W stopce powinny być wszystkie stałe elementy strony, najlepiej w postaci intuicyjnych linków do:
regulaminu,
informacji o dostawach (koszty, czas przesyłki, nazwy firm kurierskich),
informacji dotyczące dostępnych form płatności,
polityki prywatności (bezpieczne zakupy, polityka cookies),
strony kontaktowej (formularz oraz dane teleadresowe).
Ponadto, w stopce można umieścić mapę strony, linki do pluginów społecznościowych (jeżeli używamy, na przykład Twittera, Facebooka, Pinteresta) oraz miejsce na podanie adresu mailowego do newslettera. W ten sposób ułatwiamy klientowi odnalezienie informacji i w razie potrzeby - nawiązanie kontaktu z właścicielem sklepu.
Kolejne elementy strony głównej można zinterpretować już bardziej dowolnie, pod kątem danego biznesu. Standardowo zakłada się podział na kategorie produktowe, które zawężają pole wyboru i ułatwiają znalezienie konkretnego produktu. Zaleca się, aby menu wyboru nie przytłaczało strony. Bez względu na to, czy zdecydujemy się na menu boczne, czy menu górne, nie powinno być zbyt wielu pozycji. Warto także zastanowić się nad budową menu w kontekście strony mobilnej. Jeżeli menu będzie zbyt rozbudowane (ponad 6-7 kategorii głównych), na stronie będzie panować chaos i całość będzie nieczytelna. Alternatywnie można zaprojektować menu rozwijane z podkategoriami, które pomogą rozładować natłok treści, zachowując estetykę strony i nie naruszając kompozycji - jeżeli zrobimy to umiejętnie, możemy być pewni, że wygląd sklepu internetowego zachowa swój charakter.
Wygląd sklepu internetowego a prezentacja produktu
Klient w sklepie internetowym nie ma możliwości takich, jak podczas standardowych zakupów w galerii handlowej. Nie może dotknąć produktu, ocenić jego wagi, rozmiaru, czy faktury. Dlatego tak bardzo istotne są nie tyle same zdjęcia, co ich jakość. Warto używać zdjęć packshotowych, czyli profesjonalnych fotografii na białym tle. Jako uzupełnienie, można publikować fotografie naturalnego zastosowania produktu - to wzbudza zainteresowanie i daje lepsze wyobrażenie o przedmiocie zakupu. Inaczej wygląda krzesło przedstawione na białym tle, a inaczej, jak ktoś na nim siedzi.
Przyjęło się, że po kliknięciu na zdjęcie można je otworzyć na szerokość całego okna oraz stosować tzw. lupę, czyli podgląd wybranego fragmentu zdjęcia w przybliżeniu. Świetnym uzupełnieniem fotografii są także animacje lub krótkie filmiki prezentujące zastosowanie produktu. Obok można umieścić produkty podobne lub z tej samej serii - nigdy nie wiadomo, czy akurat ten sam produkt w innym kolorze nie okaże się bardziej pożądany przez potencjalnego klienta.
Zdjęcia należy uzupełniać opisami. Optymalny jest zarówno ten techniczny (waga, wymiary, gęstość), jak i bardziej funkcjonalny. Opisy to także nieoceniona wartość pod kątem wyszukiwarek i pozycjonowania SEO. Ważne, aby były one wyczerpujące na tyle, na tyle by skłonić klienta do zakupu lub bezpośredniego kontaktu ze sklepem. Choć wymienione elementy mogą wydawać się błahe, w znaczący sposób wpływają na wygląd sklepu internetowego.
Projekt koszyka w sklepie internetowym
W sklepie internetowym jednym z ważniejszych elementów jest koszyk. Zazwyczaj jego miniaturę lokuje się w górnej części strony, obok wyszukiwarki i miejsca na logowanie. Dobrze, aby na bieżąco pokazywał ilość dodanych produktów - wtedy klient czuje się jak w prawdziwym sklepie. Dodając do koszyka produkty, ma możliwość kontroli kwoty i upewnienia się, że niczego nie zapomniał.
Po kliknięciu w pełny koszyk następuje zazwyczaj przekierowanie do ścieżki zakupu. Jeżeli do tej pory stosowaliśmy bardzo zróżnicowaną szatę graficzną, slidery i poboczne boxy - w koszyku ograniczmy je do minimum. Nic nie powinno odrywać klienta od przejścia do płatności i finalizacji zakupu. Dobrze jest natomiast zadbać o odpowiednie certyfikaty bezpieczeństwa i ofertę jak największej ilości form zapłaty. Karty kredytowe, Paypal, szybkie przelewy - to wszystko powinno się tam znaleźć. Nie zapominajmy także o płatności za pobraniem.